a81 skrev:Det verkar ha hänt en del mellan 1918 och 2011. I dag är tegel- respektive trädelen av byggnaden lika höga. Min gissning är att man har sänkt tegeldelen och lagt ett gemensamt tak på de båda byggnaderna. Takfoten ser modernare ut på tegeldelen och trädelen verkar inte vara högre i dag än 1918. Sedan undrar jag om båda delarna av byggnaden byggts samtidigt. Det ser faktiskt ut som att grunden är gjord vid ett tillfälle.
Yess, på övervåningen så ser man verkligen hur de kapat tegelkåken på en dörröppning är är fimpad i midjehöjd
Taket byttes nyligen ut av två medlemmar i båtklubben då det var i uselt skick.
Skulle verkligen vara intressant och få fram en ålder, mer bilder kanske hjälper?
Vattnet gick tidigare nästan upp till husets grund men 1870 sänktes sjöns vattenivå med ca 1 meter som kan ses på fotot med flottbron så man fortfarande kunde se var vattenivån tidigare varit längs strandlinjen.
När jag var yngre vet jag att en del medlemmar i äldre ålder hade en del info om huset men de har tyvärr "kilat vidare" sen en tid tillbaka.
Håller som sagt på och forska i historian kring sjön Magelungen som har en rätt intressant historia så jag tänkt nyssta upp och göra en egen hemsida om.