Nya bestämmelser för officerare.
Klart att officerarna ska kunna skickas utomlands, den som har valt att bli militär har valt att lyda order. Oavsett om de innebär att skickas utomlands eller att döda en annan människa.
Om jag inte minns fel så var det de danska yrkesmilitärerna som klagade över att de kanske skulle bli tvungna att döda fiender, där kan man snacka om att ha valt fel yrke.....
Om jag inte minns fel så var det de danska yrkesmilitärerna som klagade över att de kanske skulle bli tvungna att döda fiender, där kan man snacka om att ha valt fel yrke.....
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Hej,
personligen funderar jag på att kanske bli officer men detta talar emot denna viljan. Jag vill då inte lägga mig i massa konflikter som kanske jag TYCKER är fel att lägga sig i. Argumentet att det är svårt att rekrytera osv håller INTE. Man kan rekrytera med postiva medel som förmåner istället.
Jag vill då fan inte va en jävla idiot som ska lydda görans vinkar på att Sverige ska vara så duktig ur en konstig världsbild. Jag vill få tänka fritt och ta mig an de internationella uppgifter jag vill och det är även MYCKET synd ur eventuell framtida familje synpunkt. Ska man inte få ha ett normallt familje liv för att man väljer att försvara sitt fosterland? Att försvara är en plikt men att engagera sig i massa FN och NATO blaj som det senare kan bli tal om vill jag INTE ställa upp.. Jag fruktar också att tvånget kommer att minska förmånerna när man är utomlands då de inte behöver betala för det längre....
Politikerna borde fan skärpa sig att jag ska offra mit familje liv osv pga av Göran vill ha en klapp på axeln av Koffi Annan eller Bush anser jag som grotekst....
personligen funderar jag på att kanske bli officer men detta talar emot denna viljan. Jag vill då inte lägga mig i massa konflikter som kanske jag TYCKER är fel att lägga sig i. Argumentet att det är svårt att rekrytera osv håller INTE. Man kan rekrytera med postiva medel som förmåner istället.
Jag vill då fan inte va en jävla idiot som ska lydda görans vinkar på att Sverige ska vara så duktig ur en konstig världsbild. Jag vill få tänka fritt och ta mig an de internationella uppgifter jag vill och det är även MYCKET synd ur eventuell framtida familje synpunkt. Ska man inte få ha ett normallt familje liv för att man väljer att försvara sitt fosterland? Att försvara är en plikt men att engagera sig i massa FN och NATO blaj som det senare kan bli tal om vill jag INTE ställa upp.. Jag fruktar också att tvånget kommer att minska förmånerna när man är utomlands då de inte behöver betala för det längre....
Politikerna borde fan skärpa sig att jag ska offra mit familje liv osv pga av Göran vill ha en klapp på axeln av Koffi Annan eller Bush anser jag som grotekst....
-
Kompanichefen
- Medlem
Om du inte är beredd att åta dig de uppgifter som Riksdagen tilldelar dig, då är du inte heller lämplig att bli officer. Jag har en politisk uppfattning och jag har också möjlighet att göra den gällande i samband med riksdagsvalet. Visst kan man vara kritisk, debattera, ifrågasätta, engagera sig - något som är en del av vardagen och som alla bör göra. Men när valet är gjort så är det bara ställa in sig i ledet om plikten kallar. Där har vi alltså olika uppfattning.
Något som jag dock retar mig på är politikernas oförmåga att se helheten. Om de vill att soldater skall göra utlandstjänst gäller det också att ha backup på hemmaplan. Fruar (och makar för den delen) måste ha hjälp, t.ex. genom subventionerade daghem, hjälp i hemmet, ordentliga försäkringar osv. Det går inte att lägga på 5000 på lönen och hoppas på att folk åker ner för att "det är skoj". Det håller inte i längden.
Sammanfattningsvis: En svensk officer SKALL göra utlandstjänst för att bli en duglig officer. I förlängningen innebär det att Sverige SKALL samverka med andra länder. Isolationstänkandet hör det förgångna till och bygger på ett förlegat tankesätt.
--
--
Något som jag dock retar mig på är politikernas oförmåga att se helheten. Om de vill att soldater skall göra utlandstjänst gäller det också att ha backup på hemmaplan. Fruar (och makar för den delen) måste ha hjälp, t.ex. genom subventionerade daghem, hjälp i hemmet, ordentliga försäkringar osv. Det går inte att lägga på 5000 på lönen och hoppas på att folk åker ner för att "det är skoj". Det håller inte i längden.
Sammanfattningsvis: En svensk officer SKALL göra utlandstjänst för att bli en duglig officer. I förlängningen innebär det att Sverige SKALL samverka med andra länder. Isolationstänkandet hör det förgångna till och bygger på ett förlegat tankesätt.
--
--
AMEN!Kompanichefen skrev:Om du inte är beredd att åta dig de uppgifter som Riksdagen tilldelar dig, då är du inte heller lämplig att bli officer. Jag har en politisk uppfattning och jag har också möjlighet att göra den gällande i samband med riksdagsvalet. Visst kan man vara kritisk, debattera, ifrågasätta, engagera sig - något som är en del av vardagen och som alla bör göra. Men när valet är gjort så är det bara ställa in sig i ledet om plikten kallar. Där har vi alltså olika uppfattning.
--
--
/S
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
"Något som jag dock retar mig på är politikernas oförmåga att se helheten. Om de vill att soldater skall göra utlandstjänst gäller det också att ha backup på hemmaplan. Fruar (och makar för den delen) måste ha hjälp, t.ex. genom subventionerade daghem, hjälp i hemmet, ordentliga försäkringar osv. Det går inte att lägga på 5000 på lönen och hoppas på att folk åker ner för att "det är skoj". Det håller inte i längden.
Sammanfattningsvis: En svensk officer SKALL göra utlandstjänst för att bli en duglig officer. I förlängningen innebär det att Sverige SKALL samverka med andra länder. Isolationstänkandet hör det förgångna till och bygger på ett förlegat tankesätt. "
Jag anser att jag som individ ska ha rätt att ta mina egna beslut när det handlar om liv och död. Det jag vill är att vara militär för att försvara Sveriges gränser inte att åka runt på massa jippon så att Göran ska få en klapp på axeln. Om jag vill engagera mig i en konflikt som INTE har med Sverige eller med det svenska försvaret att göra så ska jag slippa det.slut.
Det är synd att man gör sig av med dugliga i och med tvång. Personligen skulle jag säkert åka utomlands många gågnger men TVÅNGET tar mig emot.... Såvitt jag vet har de väl inte några större problem att ekrytera folk för utlandstjänst i övrigt borde man kunna skriva på olika anställningsavtal beroende på vad man vill åta sig. Dvs tex extra betallt emot att tvingas in i sånt som INTE har med svenska försvaret att göra. Att du på fulaste allvar tror att jag tänker offra livet för dumma påhitt som "folkvalda" bestämmer sig för är befängt att försvara Sverige är en sak men att slänga sig fram varje person som Göran inte gillar en annan.... Tyvärr så kommer de förlora MÅNGA dugliga på detta sättet då detta VERKLIGEN är avskräckande....
Sammanfattningsvis: En svensk officer SKALL göra utlandstjänst för att bli en duglig officer. I förlängningen innebär det att Sverige SKALL samverka med andra länder. Isolationstänkandet hör det förgångna till och bygger på ett förlegat tankesätt. "
Jag anser att jag som individ ska ha rätt att ta mina egna beslut när det handlar om liv och död. Det jag vill är att vara militär för att försvara Sveriges gränser inte att åka runt på massa jippon så att Göran ska få en klapp på axeln. Om jag vill engagera mig i en konflikt som INTE har med Sverige eller med det svenska försvaret att göra så ska jag slippa det.slut.
Det är synd att man gör sig av med dugliga i och med tvång. Personligen skulle jag säkert åka utomlands många gågnger men TVÅNGET tar mig emot.... Såvitt jag vet har de väl inte några större problem att ekrytera folk för utlandstjänst i övrigt borde man kunna skriva på olika anställningsavtal beroende på vad man vill åta sig. Dvs tex extra betallt emot att tvingas in i sånt som INTE har med svenska försvaret att göra. Att du på fulaste allvar tror att jag tänker offra livet för dumma påhitt som "folkvalda" bestämmer sig för är befängt att försvara Sverige är en sak men att slänga sig fram varje person som Göran inte gillar en annan.... Tyvärr så kommer de förlora MÅNGA dugliga på detta sättet då detta VERKLIGEN är avskräckande....
-
Kompanichefen
- Medlem
Du har uppenbarligen inte förstått vilken tid vi lever i och hur statsskicket fungerar. Åter igen: du har möjlighet att påverka vem eller vilka som styr vårt land i samband med de val som hålls vart fjärde år. Dina hänvisningar till "Göran" är barnsliga och förtjänar att omvärderas. Göran Persson är vår statsminister vare sig man gillar honom eller ej. Och han har inte mandat att på egen hand starta några egna krig. De fredsbevarande operationer som Sverige deltar i är väl förankrade i Riksdagen.Dvs tex extra betallt emot att tvingas in i sånt som INTE har med svenska försvaret att göra. Att du på fulaste allvar tror att jag tänker offra livet för dumma påhitt som "folkvalda" bestämmer sig för är befängt att försvara Sverige är en sak men att slänga sig fram varje person som Göran inte gillar en annan.... Tyvärr så kommer de förlora MÅNGA dugliga på detta sättet då detta VERKLIGEN är avskräckande....
Låt mig bara få tydliggöra ytterligare en detalj. Min uppfattning är att kvaliteten har höjts avsevärt genom att fler och fler officerare gör utlandstjänst. Att under sex månader få truppföra sina soldater prövar och stärker ledarskapet och samövar förbanden på ett unikt sätt som inte har sin motsvarighet i våra fredsmässiga övningar på hemmaplan. De officerare som inte klarar detta får göra halt i sin karriär, vilket givetvis är helt rätt.
Bra, då slipper vi få dig som medlem i officerskåren.Jag anser att jag som individ ska ha rätt att ta mina egna beslut när det handlar om liv och död. Det jag vill är att vara militär för att försvara Sveriges gränser inte att åka runt på massa jippon så att Göran ska få en klapp på axeln. Om jag vill engagera mig i en konflikt som INTE har med Sverige eller med det svenska försvaret att göra så ska jag slippa det.slut.
--
Ånyå Amen!Kompanichefen skrev:Du har uppenbarligen inte förstått vilken tid vi lever i och hur statsskicket fungerar. Åter igen: du har möjlighet att påverka vem eller vilka som styr vårt land i samband med de val som hålls vart fjärde år. Dina hänvisningar till "Göran" är barnsliga och förtjänar att omvärderas. Göran Persson är vår statsminister vare sig man gillar honom eller ej. Och han har inte mandat att på egen hand starta några egna krig. De fredsbevarande operationer som Sverige deltar i är väl förankrade i Riksdagen.Dvs tex extra betallt emot att tvingas in i sånt som INTE har med svenska försvaret att göra. Att du på fulaste allvar tror att jag tänker offra livet för dumma påhitt som "folkvalda" bestämmer sig för är befängt att försvara Sverige är en sak men att slänga sig fram varje person som Göran inte gillar en annan.... Tyvärr så kommer de förlora MÅNGA dugliga på detta sättet då detta VERKLIGEN är avskräckande....
Låt mig bara få tydliggöra ytterligare en detalj. Min uppfattning är att kvaliteten har höjts avsevärt genom att fler och fler officerare gör utlandstjänst. Att under sex månader få truppföra sina soldater prövar och stärker ledarskapet och samövar förbanden på ett unikt sätt som inte har sin motsvarighet i våra fredsmässiga övningar på hemmaplan. De officerare som inte klarar detta får göra halt i sin karriär, vilket givetvis är helt rätt.
Bra, då slipper vi få dig som medlem i officerskåren.Jag anser att jag som individ ska ha rätt att ta mina egna beslut när det handlar om liv och död. Det jag vill är att vara militär för att försvara Sveriges gränser inte att åka runt på massa jippon så att Göran ska få en klapp på axeln. Om jag vill engagera mig i en konflikt som INTE har med Sverige eller med det svenska försvaret att göra så ska jag slippa det.slut.
--
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
"Låt mig bara få tydliggöra ytterligare en detalj. Min uppfattning är att kvaliteten har höjts avsevärt genom att fler och fler officerare gör utlandstjänst. Att under sex månader få truppföra sina soldater prövar och stärker ledarskapet och samövar förbanden på ett unikt sätt som inte har sin motsvarighet i våra fredsmässiga övningar på hemmaplan. De officerare som inte klarar detta får göra halt i sin karriär, vilket givetvis är helt rätt. "
Klart som fan att det är bra osv men hur mycket man vill satsa p karriären är ens ensak
Klart som fan att det är bra osv men hur mycket man vill satsa p karriären är ens ensak
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
"Du har uppenbarligen inte förstått vilken tid vi lever i och hur statsskicket fungerar. Åter igen: du har möjlighet att påverka vem eller vilka som styr vårt land i samband med de val som hålls vart fjärde år. Dina hänvisningar till "Göran" är barnsliga och förtjänar att omvärderas. Göran Persson är vår statsminister vare sig man gillar honom eller ej. Och han har inte mandat att på egen hand starta några egna krig. De fredsbevarande operationer som Sverige deltar i är väl förankrade i Riksdagen.
Låt mig bara få tydliggöra ytterligare en detalj. Min uppfattning är att kvaliteten har höjts avsevärt genom att fler och fler officerare gör utlandstjänst. Att under sex månader få truppföra sina soldater prövar och stärker ledarskapet och samövar förbanden på ett unikt sätt som inte har sin motsvarighet i våra fredsmässiga övningar på hemmaplan. De officerare som inte klarar detta får göra halt i sin karriär, vilket givetvis är helt rätt. "
Så du menar att Göran inte har mycket makt? Jag talar inte om nu jag talar om framtiden vad som händer där vet vi inget om. Synd att du har en sån synn på de som vill försvara Sverige att de ska vara tvungna att offra familj osv och att de ska vara tvungna att åka på dvs "fredsbevarande" resor...
Låt mig bara få tydliggöra ytterligare en detalj. Min uppfattning är att kvaliteten har höjts avsevärt genom att fler och fler officerare gör utlandstjänst. Att under sex månader få truppföra sina soldater prövar och stärker ledarskapet och samövar förbanden på ett unikt sätt som inte har sin motsvarighet i våra fredsmässiga övningar på hemmaplan. De officerare som inte klarar detta får göra halt i sin karriär, vilket givetvis är helt rätt. "
Så du menar att Göran inte har mycket makt? Jag talar inte om nu jag talar om framtiden vad som händer där vet vi inget om. Synd att du har en sån synn på de som vill försvara Sverige att de ska vara tvungna att offra familj osv och att de ska vara tvungna att åka på dvs "fredsbevarande" resor...
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
"Bra, då slipper vi få dig som medlem i officerskåren. "
Vem är vi? Som sagt har jag inte sagt varken jag eller nej jag säger bara min mening. Det är synd att du tror att de som vill vara i försvaret automatiskt ska bli några slags robotar som inte kan tänka självständigt....
Jag är säker på att det kommer att komma många uppdrag som jag INTE har ett kall till som senare kommer anses som felaktiga. Dvs varken FN eller riksdagen är klander fri.
Vem är vi? Som sagt har jag inte sagt varken jag eller nej jag säger bara min mening. Det är synd att du tror att de som vill vara i försvaret automatiskt ska bli några slags robotar som inte kan tänka självständigt....
Jag är säker på att det kommer att komma många uppdrag som jag INTE har ett kall till som senare kommer anses som felaktiga. Dvs varken FN eller riksdagen är klander fri.
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Om jag nu var/är officer så får jag faktiskt acceptera de arbetsvilkoren, om jag nu inte gör det så får jag söka mig ett annat arbete.Radiolänkgruppchefen skrev:Jovisst du skulle säkert också vilja ge upp ditt familje liv och personliga frihet?
Det är inte precis som om du inte känner till att Sveriges policy ändrats och att vi - på gott och ont - deltar på ett helt annat sätt i internationell politik än vi gjorde förut.
Personligen ser jag dock mer fördelar med att officerare (och soldater i gemen) får internationell träning i utlandstjänst, detta lär onekligen ge erfarenheter som ingen fredsträning i Sverige någonsinn kan ge.
Problemet är att de flesta offocerare tog jobbet för att försvara Sverige och inte nånting annat.Patrik skrev:Om jag nu var/är officer så får jag faktiskt acceptera de arbetsvilkoren, om jag nu inte gör det så får jag söka mig ett annat arbete.Radiolänkgruppchefen skrev:Jovisst du skulle säkert också vilja ge upp ditt familje liv och personliga frihet?
Förutsättningarna har drastiskt förändrats. Det är endast de som börjar nu som yrkesofficer som har direkt skyldighet att göra utlandstjänst.