Ändelse på länder
Ändelse på länder
Är det någon som vet varför många länder (och delar av länder) har ändelsen -ien, samtidigt som några få slutar på -iet (Algeriet, Turkiet, landskapet Valakiet i Rumänien, etc). Har det att göra med genus på något sätt?
Re: Ändelse på länder
Jag har faktiskt funderat lite på samma sak och inte riktigt kommit fram till vad skillnaden beror på. Samma skillnad återfinns på både tyska och danska men inte norska eller franska. Jag är rätt säker på att danskan och svenskan lånat den från tyskan men hur skillnaden uppkommit där har jag ingen aning om.
I svenskan är det ingen skillnad på genus. Det ser ju ut som att Georgien skulle ha genus utrum (n-genus) och Turkiet skulle ha genus neutrum (t-genus) men så verkar det inte vara. Det är inte så tydligt vilket genus länder har som i vissa andra språk, men jag tror att alla länder har genus neutrum antagligen därför att "land" och "rike" har det. Detta syns väl främst i konstruktioner som "det nya Sverige", "det nya Algeriet", "det nya Georgien". I tyskan däremot är det en skillnad på genus. Länder som slutar på -ien har genus neutrum medan länder som slutar på -ei (mostsvarande sv. -iet) har genus femininum. Så här finns en skillnad på genus mellan de båda ändelserna. Det säger i och för sig inte så mycket, eftersom man fortfarande kan fråga sig vad den genusskillnaden beror på.
På norska och franska används konsekvent en ändelse, -ia på norska och -ie på franska. Ursprunget är latinets -ia och/eller grekiskans -ια/-εια som förstås är besläktade och båda bildar feminina abstrakta substantiv. Ändelsen används också ofta på latin och grekiska som ändelse på geografiska områden. På latin och grekiska är dessa länder alltså alltid feminina och det är de också på franska.
Den tyska ändelsen -ien har väl samma ursprung men man har också lagt på ett inhemskt inslag. Sedan har danskan och svenskan lånat in denna tyska ändelse. Den tyska ändelsen -ei tror jag inte är lånad från latin. Däremot tror jag att den har samma indoeuropeiska ursprung. Jag vet inte heller om vi i svenskan lånat ändelsen -iet direkt från tyskan eller om den har samma ursprung (notera förövrigt växlingen av betoning i båda språken). Jag tror faktiskt att det ursprungligen är samma ändelse som i exempelvis "bager-i", bestämd form "bager-iet". Jämför tyska "Bäckerei".
Det finns en tendens i engelskan att länder som slutar på -iet på svenska slutar på -y på engelska men det finns väldigt många undantag. Möjligen är det samma ursprung, jämför "bakery". Eller är det franska influenser?
Jag har faktiskt samlat på länder som slutar på -iet på svenska eller danska och -ei på tyska. Fyll gärna på om ni kommer på fler:
Svenska – Danska – Tyska – Norska – Franska – Engelska – Latin
Algeriet – Algeriet – Algerien n – Algerie – Algerie f – Algeria – Algeria f (Algerium n)
Mongoliet – Mongoliet – Mongolei f – Mongolia – Mongolie f – Mongolia – Mongolia f
Turkiet – Tyrkiet – Türkei f – Tyrkia – Turquie f – Turkey – Turcia f
Tatariet – Tatariet – Tatarei f – Tataria – Tartarie f – Tartary – Tataria f
Manchuriet – Manchuriet – Mandschurei f – Mandsjuria – Mandchourie f – Manchuria – Manchuria? f
Valakiet – Valakiet – Walachei f – Valakia – Valachie f – Wallachia – Valachia f
Lombardiet – Lombardiet – Lombardei f – Lombardia – Lombardie f – Lombardy – Langobardia f
Berberiet – Berberiet – Berberei f – Barbaria? (Berberiet?) – Barbarie f – Barbary – Barbaria? f
Slovakien – Slovakiet – Slowakei f – Slovakia – Slovaquie f – Slovakia – Slovacia f
(vissa är jag osäker på)
Jämför med:
Georgien – Georgien – Georgien n – Georgia – Géorgie f – Georgia – Georgia f
Vallonien – Vallonien – Wallonien n – Vallonia – Wallonie f – Wallonia – Vallonia f
I svenskan är det ingen skillnad på genus. Det ser ju ut som att Georgien skulle ha genus utrum (n-genus) och Turkiet skulle ha genus neutrum (t-genus) men så verkar det inte vara. Det är inte så tydligt vilket genus länder har som i vissa andra språk, men jag tror att alla länder har genus neutrum antagligen därför att "land" och "rike" har det. Detta syns väl främst i konstruktioner som "det nya Sverige", "det nya Algeriet", "det nya Georgien". I tyskan däremot är det en skillnad på genus. Länder som slutar på -ien har genus neutrum medan länder som slutar på -ei (mostsvarande sv. -iet) har genus femininum. Så här finns en skillnad på genus mellan de båda ändelserna. Det säger i och för sig inte så mycket, eftersom man fortfarande kan fråga sig vad den genusskillnaden beror på.
På norska och franska används konsekvent en ändelse, -ia på norska och -ie på franska. Ursprunget är latinets -ia och/eller grekiskans -ια/-εια som förstås är besläktade och båda bildar feminina abstrakta substantiv. Ändelsen används också ofta på latin och grekiska som ändelse på geografiska områden. På latin och grekiska är dessa länder alltså alltid feminina och det är de också på franska.
Den tyska ändelsen -ien har väl samma ursprung men man har också lagt på ett inhemskt inslag. Sedan har danskan och svenskan lånat in denna tyska ändelse. Den tyska ändelsen -ei tror jag inte är lånad från latin. Däremot tror jag att den har samma indoeuropeiska ursprung. Jag vet inte heller om vi i svenskan lånat ändelsen -iet direkt från tyskan eller om den har samma ursprung (notera förövrigt växlingen av betoning i båda språken). Jag tror faktiskt att det ursprungligen är samma ändelse som i exempelvis "bager-i", bestämd form "bager-iet". Jämför tyska "Bäckerei".
Det finns en tendens i engelskan att länder som slutar på -iet på svenska slutar på -y på engelska men det finns väldigt många undantag. Möjligen är det samma ursprung, jämför "bakery". Eller är det franska influenser?
Jag har faktiskt samlat på länder som slutar på -iet på svenska eller danska och -ei på tyska. Fyll gärna på om ni kommer på fler:
Algeriet – Algeriet – Algerien n – Algerie – Algerie f – Algeria – Algeria f (Algerium n)
Mongoliet – Mongoliet – Mongolei f – Mongolia – Mongolie f – Mongolia – Mongolia f
Turkiet – Tyrkiet – Türkei f – Tyrkia – Turquie f – Turkey – Turcia f
Tatariet – Tatariet – Tatarei f – Tataria – Tartarie f – Tartary – Tataria f
Manchuriet – Manchuriet – Mandschurei f – Mandsjuria – Mandchourie f – Manchuria – Manchuria? f
Valakiet – Valakiet – Walachei f – Valakia – Valachie f – Wallachia – Valachia f
Lombardiet – Lombardiet – Lombardei f – Lombardia – Lombardie f – Lombardy – Langobardia f
Berberiet – Berberiet – Berberei f – Barbaria? (Berberiet?) – Barbarie f – Barbary – Barbaria? f
Slovakien – Slovakiet – Slowakei f – Slovakia – Slovaquie f – Slovakia – Slovacia f
(vissa är jag osäker på)
Jämför med:
Georgien – Georgien – Georgien n – Georgia – Géorgie f – Georgia – Georgia f
Vallonien – Vallonien – Wallonien n – Vallonia – Wallonie f – Wallonia – Vallonia f
Senast redigerad av 1 Ephraim, redigerad totalt 5 gånger.
Re -iet vs -ien.
Förr sa man "Tjeckoslovakiet", sedan (så länge jag kan minnas och tills staten försvann) "Tjeckoslovakien".
Så det tycks råda lite godtycke.
Förr sa man "Tjeckoslovakiet", sedan (så länge jag kan minnas och tills staten försvann) "Tjeckoslovakien".
Så det tycks råda lite godtycke.
"Tjeckoslovakiet" och "Slovakiet" stämmer ju med den tyska och danska ändelsen så det är ju den förväntade varianten. Möjligen har "Slovakien" då uppkommit i analogi med alla andra länder på "-ien", sedan folk inte längre hade lika mycket kontakt med tyskan (och kanske mer med engelskan).
Det finns väl le Danemark, le Canada och le Quebec som fina undantag som bekräftar regeln?Ephraim skrev:Jag har faktiskt funderat lite på samma sak och inte riktigt kommit fram till vad skillnaden beror på. Samma skillnad återfinns på både tyska och danska men inte norska eller franska.
Ja, det finns ju några landsnamn på franska som är maskulina, men det finns väl inga som slutar på -ie? Jag menade inte att alla landsnamn nödvändigtvis har samma genus på exempelvis franska eller latin (men det har de kanske på norska?). Men hos den gruppen som slutar på -ia på norska och latin och -ie på franska, finns det på tyska, danska och svenska en liten grupp som skiljer ut sig genom en annan ändelse (och på tyska ett annat genus).Blixten skrev:Det finns väl le Danemark, le Canada och le Quebec som fina undantag som bekräftar regeln?
Sen har vi väl förövrigt tre ändelser i motsvarande grupp på svenska eftersom många nyare bildningar slutar på -ia och inte -ien (exempelvis Nigeria, Zambia, Liberia). Också franskan använder ju -ia i nyare namn.
oki, jag är med!
Denna fråga dök lite upp i en annan tråd och så här 15 år senare tycker jag fortfarande att ämnet är intressant.
Kan lägga till här att även nederländska har en skillnad mellan ”–ien-länder” och ”–iet-länder”. Motsvarigheten till vår –ien är –ië (uttalat /i.jə/) och motsvarigheten till –iet är –ije (uttalat /ɛi̯.ə/). På motsvarande sätt som i svenska, danska och tyska är betoningen på stammen för länder på –ië (nästan alltid stavelsen före ändelsen tror jag) men på ändelsens första stavelse (/ɛi̯/) för länder på –ije. Nederländskan verkar också stämma överens med svenskan på så sätt att det inte är någon skillnad i genus mellan ändelserna, utan länder är – med något undantag – alltid neutrala. Detta skiljer sig alltså från tyskan där länder på –ei är feminina. Precis som på svenska finns vissa nyare landsnamn som slutar på –ia, som Zambia och Nigeria.
Ett tillägg till listan på –iet-länder är Ungern, där nederländskan har Hongarije. Det är ju varken ett –ien-land eller –iet-land på svenska, utan ett ”–n-land”, och detsamma gäller ju tyska, danska och i detta fall även norska (Ungarn). På nederländska kunde det tidigare även heta Hongeren eller Ongeren). Nederländska Hongarije matchar ju dock engelskan, där Hungary hör till den ganska ovanliga –(e)y-klassen av landsnamn (Turkey, Lombardy, Barbary, Tartary). Jag hittade dock belägg för att Hungariet historiskt har förekommit på svenska:
https://runeberg.org/kvhaa/7/0142.html
Nedan är en listan på länder för nederländskan, med tillägget understruket, och några jämförelseländer längst ned i kursiv stil där inget språk mig veterligen har –iet-ändelsen.
Svenska – Nederländska
Algeriet – Algerije
Mongoliet – Mongolië
Turkiet – Turkije
Tatariet – Tatarije
Manchuriet – Mantsjoerije
Valakiet – Walachije
Lombardiet – Lombardije
Berberiet – Barbarije
Slovakien (Slovakiet) – Slowakije (Slovakije)
Ungern (Hungariet) – Hongarije (Hongeren/Ongeren)
Georgien – Georgië
Vallonien – Wallonië
Nigeria – Nigeria
Som synes är nederländskan hyffsat överens med svenska, danska och tyska om vilka landsnamn som tillhör -iet-klassen.
Någon som har kommit på några ytterligare –iet-länder, på något relevant språk? Eller som känner till något annat språk som har denna skillnad?
Kan lägga till här att även nederländska har en skillnad mellan ”–ien-länder” och ”–iet-länder”. Motsvarigheten till vår –ien är –ië (uttalat /i.jə/) och motsvarigheten till –iet är –ije (uttalat /ɛi̯.ə/). På motsvarande sätt som i svenska, danska och tyska är betoningen på stammen för länder på –ië (nästan alltid stavelsen före ändelsen tror jag) men på ändelsens första stavelse (/ɛi̯/) för länder på –ije. Nederländskan verkar också stämma överens med svenskan på så sätt att det inte är någon skillnad i genus mellan ändelserna, utan länder är – med något undantag – alltid neutrala. Detta skiljer sig alltså från tyskan där länder på –ei är feminina. Precis som på svenska finns vissa nyare landsnamn som slutar på –ia, som Zambia och Nigeria.
Ett tillägg till listan på –iet-länder är Ungern, där nederländskan har Hongarije. Det är ju varken ett –ien-land eller –iet-land på svenska, utan ett ”–n-land”, och detsamma gäller ju tyska, danska och i detta fall även norska (Ungarn). På nederländska kunde det tidigare även heta Hongeren eller Ongeren). Nederländska Hongarije matchar ju dock engelskan, där Hungary hör till den ganska ovanliga –(e)y-klassen av landsnamn (Turkey, Lombardy, Barbary, Tartary). Jag hittade dock belägg för att Hungariet historiskt har förekommit på svenska:
https://runeberg.org/kvhaa/7/0142.html
Nedan är en listan på länder för nederländskan, med tillägget understruket, och några jämförelseländer längst ned i kursiv stil där inget språk mig veterligen har –iet-ändelsen.
Svenska – Nederländska
Algeriet – Algerije
Mongoliet – Mongolië
Turkiet – Turkije
Tatariet – Tatarije
Manchuriet – Mantsjoerije
Valakiet – Walachije
Lombardiet – Lombardije
Berberiet – Barbarije
Slovakien (Slovakiet) – Slowakije (Slovakije)
Ungern (Hungariet) – Hongarije (Hongeren/Ongeren)
Georgien – Georgië
Vallonien – Wallonië
Nigeria – Nigeria
Som synes är nederländskan hyffsat överens med svenska, danska och tyska om vilka landsnamn som tillhör -iet-klassen.
Någon som har kommit på några ytterligare –iet-länder, på något relevant språk? Eller som känner till något annat språk som har denna skillnad?
Det enda jag vet som är värt att nämna är att jag har sett Tjeckoslovakiet i äldre böcker, alltså äldre än 1945.
Visst finns det på något sätt en uttalsskillnad, även om det i just fallet ovan blir samma. Ta ett påhittat exempel som Zambien eller Zambiet, och det med Algeriet i den andra tråden, om vi hade sagt Algerien, hade vi bytt betoning då?
Kan tyckas som löjliga frågor, men många språkvetare är medvetna om att det finns regler som inte är särskilt väldefinierade, men där de som pratar vet hur man gör, utan att tänka på det.
Visst finns det på något sätt en uttalsskillnad, även om det i just fallet ovan blir samma. Ta ett påhittat exempel som Zambien eller Zambiet, och det med Algeriet i den andra tråden, om vi hade sagt Algerien, hade vi bytt betoning då?
Kan tyckas som löjliga frågor, men många språkvetare är medvetna om att det finns regler som inte är särskilt väldefinierade, men där de som pratar vet hur man gör, utan att tänka på det.
Ja, det kan ju läggas till listan också. Det följer väl Slovakien~Slovakiet.
Zambien tänker jag skulle ha betoning på samma stavelse som Zambia. Landsnamn på –ien brukar ju betonas på stavelsen som föregår denna ändelse (Itálien, Geórgien, Vallónien etc.). De självständiga stater vi har med namn på –ia verkar betonas på just detta sätt vad jag kan komma på (Nigéria, Zámbia, Gámbia) men det förekommer ju även att namn på –ia betonas på i-et, bl.a. personamn som Sofia och Maria, eller stadsnamnet Alexandria.
Därmed tänker jag att Algerien skulle betonas på annat sätt än Algeriet, nämligen som Algérien med betoning på stavelsen som föregår ändelsen. Det är ju också så tyska Algerien betonas. På motsvarande sätt är det väl skillnad i betoning mellan (Tjecko-)Slovákien och (Tjecko-)Slovakíet? Jag tror i och för sig aldrig att jag har hört Slovakiet i tal i svenska, men i danska Slovakiet, tyska Slowakei och nederländska Slowakije ligger ju betoningen på ändelsen som förväntat. På motsvarande sätt har nederländska betoning på andra stavelsen i Mongolië som i andra landsnamn på –ië, till skillnad från ändelsebetoning i svenska Mongoliet och nederländska landsnamn på –ije.
Jag har heller aldrig hört någon säga Tjeckoslovakiet. Det är bara sådant jag har sett på gamla kartor och i böcker om 2vk, typ bokserien Världskriget i Bild, och den kom ju ut under kriget.
Intressanta jämförelser med andra språk.
Kanske skulle det tyda på gamla regler, eller så kan det handla om något sorts germanskt Sprachbund, som har utvecklats senare. Jämför med tonala språk i östasien.
Intressanta jämförelser med andra språk.
Kanske skulle det tyda på gamla regler, eller så kan det handla om något sorts germanskt Sprachbund, som har utvecklats senare. Jämför med tonala språk i östasien.
Det är definitivt fråga om ett senare kontaktfenomen snarare än ett system som är nedärvt från urgermanskan. Både ändelserna –iet och –ien är ju i grunden inlån med urspring i samma latinska ändelse –ia (och motsvarande grekiska ändelse). I de nordiska språken lär ändelserna dock först ha passerat genom tyskan, och det är där n:et i –ien lagts till (om vi lånat ändelsen från hög- eller lågtyska och vid vilken tidpunkt vet jag inte). Jag tror den ursprungliga skillnaden mellan ändelserna är att –iet (–ei, –ije) lånats in i tyska och nederländska via franska vilket förklarar varför betoningen där ligger på ändelsen. T:et måste sedan vara en nordisk utveckling.
Det är ju också intressant att språken är relativt (om än inte helt) överens om vilka landsnamn som tillhör –ien-klassen och vilka som tillhör –iet-klassen, vilket väl visar på fortsatt kontakt. Något som är väldigt oklart i sammanhaget är dock vad det är som styr vilka landsnamn som hamnar i respektive klass, annat än möjligen att det kan ha betydelse vid vilken tidpunkt namnet bildades (jag tror inte att –iet-klassen är särskilt produktiv idag).
Ett till exempel från andra språk
På danska heter det Tjekkiet. Även i tyskan har (die) Tschechei använts historiskt. Det verkar dock som att det mer brukliga Tschechien är äldre och att Tschechei främst användes efter Tjeckoslovakiens bildande 1918 i analogi med (die) Tschechoslowakei och (die) Slowakei. Numera har (die) Tschechei tydligen en negativ klang p.g.a. associationer med nazipropaganda och begrepp som Rest-Tschechei.
https://de.wiktionary.org/wiki/Tschechei
Nederländskan har i huvudsak Tsjechië men Tsjechije verkar ha förekommit i perioder.
https://www.vernoeming.nl/tsjechie-en-tsjechije/
Jag hittar även några Googleträffar på Tjeckiet på svenska, och det är då ganska sentida exempel som inkluderar foruminlägg, bl.a. på detta forum. Jag funderar på om det kanske är påverkan från danskan i de fallen (i något fall hade ”Tjeckiet” listats tillsammans med ”Ungarn”). Men det kan förstås också vara skrivfel.
Ytterligare tyska exempel
Svenska – Tyska
Tartariet – Tartarei (variantform av Tatariet – Tatarei)
Kassubien (äv. Kasjubien) – Kaschubei (äv. Kaschubien)
Haná/Hanácko* – Hanakei (el. Hanna)
Romagna – Romanei (nu vanl. Romagna)
Badia – Abtei**
* Region i Mähren, osäker på om det finns något etablerat svenskt namn.
** Ort i Sydtyrolen. Detta är kanske ett tveksamt exempel bl.a. eftersom Abtei är ett substantiv som betyder ’abbotkloster’ men jag tror ändelsen -ei här i grunden har samma latinska ursprung som övriga namn.
På danska heter det Tjekkiet. Även i tyskan har (die) Tschechei använts historiskt. Det verkar dock som att det mer brukliga Tschechien är äldre och att Tschechei främst användes efter Tjeckoslovakiens bildande 1918 i analogi med (die) Tschechoslowakei och (die) Slowakei. Numera har (die) Tschechei tydligen en negativ klang p.g.a. associationer med nazipropaganda och begrepp som Rest-Tschechei.
https://de.wiktionary.org/wiki/Tschechei
Nederländskan har i huvudsak Tsjechië men Tsjechije verkar ha förekommit i perioder.
https://www.vernoeming.nl/tsjechie-en-tsjechije/
Jag hittar även några Googleträffar på Tjeckiet på svenska, och det är då ganska sentida exempel som inkluderar foruminlägg, bl.a. på detta forum. Jag funderar på om det kanske är påverkan från danskan i de fallen (i något fall hade ”Tjeckiet” listats tillsammans med ”Ungarn”). Men det kan förstås också vara skrivfel.
Ytterligare tyska exempel
Svenska – Tyska
Tartariet – Tartarei (variantform av Tatariet – Tatarei)
Kassubien (äv. Kasjubien) – Kaschubei (äv. Kaschubien)
Haná/Hanácko* – Hanakei (el. Hanna)
Romagna – Romanei (nu vanl. Romagna)
Badia – Abtei**
* Region i Mähren, osäker på om det finns något etablerat svenskt namn.
** Ort i Sydtyrolen. Detta är kanske ett tveksamt exempel bl.a. eftersom Abtei är ett substantiv som betyder ’abbotkloster’ men jag tror ändelsen -ei här i grunden har samma latinska ursprung som övriga namn.
Påminner mig om kanske det motsatta, Albanien. Hade man sagt Albaniet på samma vis som vi säger Algeriet? Risken finns.