Artur Szulc skrev:Nej, krigstanken väcktes inte av MR-pakten, men tack vare den kunde Hitler realisera sina krigsplaner.
Fortfarande fel. Västmakternas ovilja att skriva avtal med sovjeterna sommaren 1939, britternas låga profil efter polsk-brittiska pakten 25 augusti gentemot Tyskland och polackernas samarbetsovilja (med både Sovjet under våren-sommaren och Tyskland under hela året -- fast i olika frågor) ledde till att Hitler körde igång sitt krig. Och inte rubbades hans tidsplaner en millimeter jämfört med det som var planerat i "Fall Weiss" och det han sade till Ciano 13 augusti -- senast i slutet av augusti måste allt få sin upplösning, annars blir väderförhållandena för krig ogynnsamma. Och slutet av augusti blev det.
Men för dig finns det bara en allenarådande tolkning.
Faktum är att många av dagens historiker inte vill tillerkänna att Sovjetunionen skulle ha haft egna realpolitiska och säkerhetspolitiska intressen. Alla andra stater har ju alltid haft det, men i Sovjets fall är det precis som om landet inte skulle ha rätten att tänka på sig självt och vad som var bäst för dem. Polen tänkte i sitt eget intresse, tolkade situationerna som de uppfattade var bäst för dem. Tyvärr slog den polska kalkylen fel. I Sovjetunionens fall slog den rätt.
Tyvärr så tror jag att den är som mycket annat av den historia som skrivs om sedan 20 år tillbaka är politiskt betingad. Ibland så undrar jag om det inte ligger någon avundsjuka bakom den tolkningen, att det var "de onda bolsjevikerna" som gick segrande ur den politiska soppan i augusti 1939. Vem vet, kanske är det så...
Fortfarande, jag förstår inte ditt moraliserande och din upprördhet över MRP -- Sovjetunionen startade inte kriget. Och när Sovjet väl gick in i handlingen den 17 september fanns det ett herrelöst land att ta hand om, som Moscicki & Co. hade lämnat bakom sig utan egentligt försvar. Och jag förstår inte din upprördhet i ljuset av att Sovjet "återockuperade" de av Polen tidigare "ockuperade" områdena, man tog inte något som inte hade tillhört Ryska imperiet fram till 1918.
Mythcracker