Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Jeanne D'Arc? (fast hon lär inte själv brukat vapnet då det tillkom när hennes bröder adlades med namnet Du Lys).
-
jean-jacques
- Medlem
Alldeles rätt. Men även om Jeanne kanske inte själv använde vapnet (hennes banér lär ha visat en bild av Jungfru Maria, har jag för mig) så kan man väl ändå säga att det är hennes vapen. Jag gillar symboliken i vapnet; det visar hur, åren 1429-30, Frankrikes kungarona dansade på Jeannes värjspets (för att travestera Karl XI efter slaget vid Lund).
Jeanne är den mest fascinerande gestalten under den europeiska medeltiden - ja, kanske under den europeiska historien över huvud taget. Det finns hur mycket som helst att skriva om henne. Tack vare protokollen från de tre rättegågar som fördes mot henne (varav två under hennes livstid) kan vi komma henne ganska nära inpå livet. Som till exempel under rehabiliteringsprocessen, när domaren förhör hertigen av Alencon (nån gång ska jag fråga er om hans vapen) om hans relationer med Jeanne. Jag citerar ur minnet:
Domaren: Sov ni utomhus under era fälttåg?
Alencon: Ja. Som vanligt när man är i fält, sov vi på marken insvepta i våra mantlar.
Domaren: Sov ni då nära Jeanne?
Alencon: Ja, man sover tätt ihop för att hålla värmen.
D: Under de nätterna, hände det då något otillbörligt mellan er och Jeanne?
A: Nej, hon var inte en sådan som ingav mig sådana tankar.
D: Såg ni henne klä om sig på morgnarna?
A: Ja.
D: Har ni sett hennes bröst?
D: Hade hon fina bröst?
A: Ja, hon hade fina bröst.
Okay, Tyskaorden - spelet är ditt.
Jeanne är den mest fascinerande gestalten under den europeiska medeltiden - ja, kanske under den europeiska historien över huvud taget. Det finns hur mycket som helst att skriva om henne. Tack vare protokollen från de tre rättegågar som fördes mot henne (varav två under hennes livstid) kan vi komma henne ganska nära inpå livet. Som till exempel under rehabiliteringsprocessen, när domaren förhör hertigen av Alencon (nån gång ska jag fråga er om hans vapen) om hans relationer med Jeanne. Jag citerar ur minnet:
Domaren: Sov ni utomhus under era fälttåg?
Alencon: Ja. Som vanligt när man är i fält, sov vi på marken insvepta i våra mantlar.
Domaren: Sov ni då nära Jeanne?
Alencon: Ja, man sover tätt ihop för att hålla värmen.
D: Under de nätterna, hände det då något otillbörligt mellan er och Jeanne?
A: Nej, hon var inte en sådan som ingav mig sådana tankar.
D: Såg ni henne klä om sig på morgnarna?
D: Har ni sett hennes bröst?
D: Hade hon fina bröst?
A: Ja, hon hade fina bröst.
Okay, Tyskaorden - spelet är ditt.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tack Jean-Jaques för den anekdoten om Jeanne D'Arc. Här kommer så ett nytt vapen vad är detta för något?

-
jean-jacques
- Medlem
Jag vet inte om det är fusk om man googlar på valspråket "libertate unanimus"... Men det gjorde jag i alla fall:
http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands_Antilles
Duitse Orde: ben je een Nederlander? De vorige keer vroeg je naar Flevoland, en nu naar de Nederlandse Antillen...
http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands_Antilles
Duitse Orde: ben je een Nederlander? De vorige keer vroeg je naar Flevoland, en nu naar de Nederlandse Antillen...
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja det var kanske dumt av mig att inte ta bort valspråket, men du får i alla fall rätt det är Nederländska Antillernas vapen.
Nee, ik ben niet nederlands, det slumpade sig bara så att jag valde två nederländska vapen.
Nee, ik ben niet nederlands, det slumpade sig bara så att jag valde två nederländska vapen.
-
jean-jacques
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Gränna?
-
jean-jacques
- Medlem
Jäklar, jag trodde jag skulle kunna lura dig att börja gissa på diverse medeltida fransmän. Men icke... Visst är det Gränna!
Grännas vapen finns tidigast belagt i ett sigill från 1600-talet. Gränna var på den tiden huvudort i familjen Brahes grevskap. Man tror att liljorna ska anknyta till Brahes grevliga vapen, som har liljor i första och fjärde fältet.
Grännas vapen finns tidigast belagt i ett sigill från 1600-talet. Gränna var på den tiden huvudort i familjen Brahes grevskap. Man tror att liljorna ska anknyta till Brahes grevliga vapen, som har liljor i första och fjärde fältet.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Haha, nej den gick inte är rätt så inkörd på den svenska kommunala heraldiken så Grännas vapen kände jag igen. Nåväl vad är detta för vapen?

-
jean-jacques
- Medlem
Portugal. Men vad betyder de där konstiga banden som skölden ligger på?
Har för mig den gyllene amillarsfären syftade på den brasilianska kolonin. Så svaret kanske är Förenade Kungadömet Portugal, Brasilien och Algarve?jean-jacques skrev:Portugal. Men vad betyder de där konstiga banden som skölden ligger på?
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 10 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
jean-jacques
- Medlem
Men även dagens vapen för Portugal tycks ligga på sfären:Giancarlo skrev:Så svaret kanske är Förenade Kungadömet Portugal, Brasilien och Algarve?
http://www.ngw.nl/int/por/por-nat.htm
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jean-Jacques har rätt det är republiken Portugals vapen. Kungariket hade även en krona och Avizordens kedja runt skölden samt två drakar som sköldhållare.
-
jean-jacques
- Medlem
Okay, här kommer nästa vapen. En engelsk militär. Vem?
- Bilagor
-
- vapen.jpg (5.07 KiB) Visad 1106 gånger
-
jean-jacques
- Medlem
Tips: engelsk militär från 1900-talet.