Hitler uppmuntrade till våldtäkt på "ariska" kvinnor?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Hitler uppmuntrade till våldtäkt på "ariska" kvinnor?

Inlägg av Marcus » 3 januari 2011, 11:24

oilc kom med nedanstående påstående i tråden om våldtäkter i krig (viewtopic.php?f=9&t=38484) och jag undrar om någon kan bekräfta just att man från den tyska ledningen skulle uppmuntrat till våldtäkter av "ariska" kvinnor.
oilc skrev:I förbigående hittade Hitler på något liknande, då sex med kvinnor ur "ariska " länder uppmuntrades, vare sig det var våldtäkt eller inte, för att avla renrasiga barn.
/Marcus

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem

Re: Hitler uppmuntrade till våldtäkt på "ariska" kvinnor?

Inlägg av Utåtriktad » 7 januari 2011, 14:25

Våldtäkt? Källhänvisning tack! Så befängt påstående av oilc. Kan det måne vara en faktaoid? Hexmaster, är detta ens värt att lägga ned tid på för dig?

/Peter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 januari 2011, 20:17

Jag vore intresserad av att se några källor på det, ja.

Som var det förekom: i de påtagligt arisk-nordiska länderna Norge och Danmark?

Det fanns en organisation Lebensborn för föräldralösa barn och ensamma mödrar, där baktanken hade just med ras att göra. Det har ryktats att det skulle utgöra en sorts stuterier, eller värre; se det välrubricerade avsnittet "Post-war sensationalism". Sånt är mumma för media.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lebensborn

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 8 januari 2011, 09:52

Marcus Wendel skrev:oilc kom med nedanstående påstående i tråden om våldtäkter i krig (viewtopic.php?f=9&t=38484) och jag undrar om någon kan bekräfta just att man från den tyska ledningen skulle uppmuntrat till våldtäkter av "ariska" kvinnor.
oilc skrev:I förbigående hittade Hitler på något liknande, då sex med kvinnor ur "ariska " länder uppmuntrades, vare sig det var våldtäkt eller inte, för att avla renrasiga barn.
/Marcus
Vad jag förstår kan detta med order om våldtäkt utan vidare avfärdas. Det är litet för många om och men för att en sådan order skulle ha varit meningsfull!

Förövaren av en våldtäkt, strävade väl sålunda knappast efter att bli känd, så hur bevisa att han var "rasren"?

Men även om han blev känd skulle det troligen ha fordrats för att barnet skulle ha betraktats som "ariskt" att även den våldtagna kvinnan, om hon nu ville ha barnet, var "rasren". Och detta, liksom beträffande mannen, sedan generationer tillbaka!

Så våldtäktsmannen måste alltså noga, om han ville bidra till födandet av "ariska" barn, välja sitt offer!

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 januari 2011, 13:50

Det behöver väl inte varit "uppmuntrat till våldtäkt". En annan läsart är möjlig! ATT det var OK att lämna in barn med hänvisning till att de kom till genom våldtäkt.

Två parallella förklaringar.
A) det är inte från luften som uttrycket "ett öde värre än döden" tillkom. Det är inte enbart muslimska kvinnor som i omgivningens ögon blev "vanhedrade" genom våldtäkt.. Ergo, i de fall där barnet tillkom genom våldtäkt eller en våldtäkts-liknande situation (märk väl, i vårt exempel av en annan arier), kunde det mycket väl hända att både kvinnan och barnet hamnade i obekväma situationer. Om inte annat så var det skämmigt att berätta om hur barnet kom till.
Genom att säga som det sagts av höga vederbörande, underlättade man mycket för dessa kvinnor.

B) Sedan finns det också "våldtäkter". Jag tror Hamsun skriver nånstans om en sån scen, som sker under tidsepoken ifråga:
Prassel med en gift kvinna. En gift kvinna, eller en fin flicka, som höll på sig, kunde ju inte gärna säga ja. Så det gällde att låtsas att hon våldtagits.
Ritualen var att lägga ett snöre ett par varv runt handlederna. Löst. Nu var hon ju "bunden och hjälplös". Och således - voilá! kunde hon ge efter och ge sig hän med gott samvete... Mannens samvete var ju också tämligen rent: det var ju enkom en rituell bindning och samlaget i själva verket frivillig...
Men om det BLEV ett fructum, klart, då fick man väl säga att det var våldtäkt... Hellre än att medge att man har hoppat över skaklarna. Mannen fick väl fly och bosätta sig på annan ort eller nåt.

Ja, ungefär.

Kort sagt, jag tror det KAN ligga något i frågeställninen och det föregivna citatet. Men det gäller att förstå sammanhanget och omständigheterna rätt.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 8 januari 2011, 14:57

I top-posten nämns "Hitler uppmuntrade sex med ariska kvinnor". Sedan tillägger skribenten "vare sig det var våldtäkt eller inte".

Mitt tips: fokusera på första meningen så löses denna gåta. Hitler må ha varit som han var men uppmuntra till våldtäkt? Osannolikt.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 8 januari 2011, 15:42

Marcus Wendel skrev:oilc kom med nedanstående påstående i tråden om våldtäkter i krig (viewtopic.php?f=9&t=38484) och jag undrar om någon kan bekräfta just att man från den tyska ledningen skulle uppmuntrat till våldtäkter av "ariska" kvinnor.
/Marcus
Det må vel her sies at påstander som "Hitler oppmuntret til.." osv. skal kunne belegges med kilder for noe slikt, og en slik bevisbyrde må ligge på den som kommer med påstanden, i dette tilfelle oilc. Jeg er skeptisk inntil så skjer. Det er mange overgrep som kan tilskrives datidens tyske styresmakter, men dette er i så fall nytt for meg.

Jeg synes også at oilc sitt fokus på sex-biten er litt feil, siden det Hitler egentlig oppmuntret til var store ariske familier, herunder barnefødsler, og at det seksuelle samkvemet er mer en konsekvens av et slikt mål enn målet i seg selv.

An passant: Det er i etterkrigstiden bemerket at de "ariske" kvinnene som fødte barn med tyske soldater ofte kom fra lavt utdannede kår og som sådan egentlig representerte et suboptimalt genetisk materiale (i forhold til samfunnets potensiale) etter visse avlsprinsipper, men da har jeg allerede kommentert temaet lenger enn jeg egentlig ønsker.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2011, 18:51

Stefan skrev:Kort sagt, jag tror det KAN ligga något i frågeställninen och det föregivna citatet. Men det gäller att förstå sammanhanget och omständigheterna rätt.
Det synes mig som om du utgår ifrån att påståendet är sant, och sedan försöker motivera det. Varför inte vänta på det belägg som oilc utan tvivel kommer att förse oss med?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 9 januari 2011, 11:48

frodeh skrev:Jeg synes også at oilc sitt fokus på sex-biten er litt feil, siden det Hitler egentlig oppmuntret til var store ariske familier, herunder barnefødsler, og at det seksuelle samkvemet er mer en konsekvens av et slikt mål enn målet i seg selv.
Men nazisterna hade ju sitt LEBENSBORN, kliniker där ariska kvinnor befruktades av ariska män. Det var inget familjemässigt med det, tvärtom, det var ju rena avelsfabrikerna.

Men detta kanske var ett av Himmlers projekt, inte specifikt en idé av Hitler.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 9 januari 2011, 12:33

Det är väl ett problem, när man i efterhand försöker rekonstruera beslutsprocessen i det tredje riket, att Hitler sällan gav skriftliga order och skriftligt formulerade direkta mål i känsliga frågor. Det finns ju t.ex. väldigt få dokument som kan belägga att han kände till förintelsen. I stället diskuterade han frågor mer allmänt med nära medarbetare. De som hade varit med ett tag förstod vad han menade, och kunde omsätta hans ord i handling på ett sätt som gynnade deras karriärer. Det var därför mycket viktigt att få träffa Hitler, och tillhöra den "inre kretsen". Så den här uppfattningen om att Hitler ville uppmuntra våldtäkt på ariska kvinnor kanske är härledd från någon medarbetares tolkning av Hitlers mer allmänna resonemang?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2011, 13:09

Som sagt, oilc vet enligt uppgift hur det gick till. Jag orkar vänta på det belägget en stund till.

lampros: Lebensborn avelsfabriker - hur vet du det?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 9 januari 2011, 14:08

lampros skrev:
frodeh skrev:Jeg synes også at oilc sitt fokus på sex-biten er litt feil, siden det Hitler egentlig oppmuntret til var store ariske familier, herunder barnefødsler, og at det seksuelle samkvemet er mer en konsekvens av et slikt mål enn målet i seg selv.
Men nazisterna hade ju sitt LEBENSBORN, kliniker där ariska kvinnor befruktades av ariska män. Det var inget familjemässigt med det, tvärtom, det var ju rena avelsfabrikerna.

Men detta kanske var ett av Himmlers projekt, inte specifikt en idé av Hitler.
Det er mitt bestemte inntrykk at det du beskriver som befruktningsklinikker i realiteten var fødehjem, men korriger meg gjerne.

Her er en lenke om lebensborn i norsk wiki. Norge var som kjent det land foruten Tyskland med flest lebensborn-fødehjem.
http://no.wikipedia.org/wiki/Lebensborn

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 9 januari 2011, 15:19

Lebensborn må ha varit något slags hem, inga "kliniker/fabriker" som jag raljant skrev. Men graden av "familjemässighet" torde kunna diskuteras.

Att gynna sedvanliga familjer är en sak, att ha "hem" där SS-män fick komma och ligga med ariska kvinnor för att öka andelen ariska barn, det är något annat i min bok.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2011, 16:53

lampros skrev:att ha "hem" där SS-män fick komma och ligga med ariska kvinnor för att öka andelen ariska barn, det är något annat i min bok
Har du några belägg i din bok?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 9 januari 2011, 16:59

I någon av Bosse Schöns böcker beskrevs dylikt "rumlande i sänghalmen på Lebensborn".

Skriv svar