Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Batteri Todt på Cap Gris Nez?????
Nej, faktiskt inte. Batteri Todt var ju affischnamnet framför alla andra men "Vårt" batteri är inte lika berömt. Fast minst lika omfattande i fråga om försvarsanläggningar.
Battler fick träff i målet direkt.Battler skrev:MuseumsCenter Hanstholm
Fästningen Hanstholm och fästningen Kristiansand (Batteri Vara) skulle försvåra fientligt inträngande mot Skagerrak/Kattegatt och batterierna stod i allt väsentligt klara 1941 respektive 1943.
http://www.museumscenterhanstholm.dk/
http://spangsberg.net/sms/fort/Hanstholm.html
http://spangsberg.net/sms/fort/Vara.html
Battler skjuter nästa lag.
- Bilagor
-
- Hanstholm - Kristiansand.jpg (124.2 KiB) Visad 299 gånger
Det är inta så många platser i världen, man kan studera 38 cm eldrör. Vad jag vet UK och IWM, Norge och Danmark.
Nästa fråga: Vilken Waffen-SS general fick alkoholförbud i två år av Himmler ?
Nästa fråga: Vilken Waffen-SS general fick alkoholförbud i två år av Himmler ?
tommyjonason
- Medlem
Tänk, läste just om detta.
Här är han:
Men jag överlåter svarandet till nån annan. Jag ställer alldeles för komplicerade frågor
Här är han:
Men jag överlåter svarandet till nån annan. Jag ställer alldeles för komplicerade frågor
-
tommyjonason
- Medlem
Okej då.
Matthias Kleinheisterkamp
Matthias Kleinheisterkamp
De är absolut inte för komplicerade men kräver lite fantasi och tankearbete, vilket säkert passar de flesta skalmaniter.tommyjonason skrev:Tänk, läste just om detta.
Här är han:
Och vad ställde Matthias Kleinheisterkamp till med i fyllan och villan? 
Vet ej vad han ställde till med, men han miste sin tjänst som kommendör för en division, plus två års alkoholförbud ingick också i starffet.
tommyjonason frågar vidare
tommyjonason frågar vidare
tommyjonason
- Medlem
Vad är detta?
Ren gissning.....en rapport, antagligen baserad på flygspaningsfotografering och bildanalys som fokuserar på en RAF-anläggning i Stanmore nv om London.
Vad tyskarna snackar om - utan att veta, är i så fall Bentley Priory, inget mindre än RAF Fighters Commands stridsledningscentral för Battle of Britain. Varjag
Vad tyskarna snackar om - utan att veta, är i så fall Bentley Priory, inget mindre än RAF Fighters Commands stridsledningscentral för Battle of Britain. Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Ja det är en rapport.
Men levererad via radio till Abwehr Luft i Hamburg av en av de dubbelagenter som i själva verket styrdes av MI5 och Double Cross systemet. Det mesta som står där är alltså påhittat med en del korn av sanning.
Den som levererade den var TATE, eller Wulf Schmidt som han hette från början, sen bytte han namn till Harry Williamson och bosatte sig i England (Watford) efter kriget.
Han var den dubbelagent som tjänade längst, från han landade med fallskärm i september 1940 till krigsslutet i maj 1945.
Han kallades A 3725 (eller Leonhardt) av tyskarna. Som ni ser står det meddelande från 3725 högst upp.
Han sände bra mycket över 1000 radiorapporter.
Varsågod Varjag!
Men levererad via radio till Abwehr Luft i Hamburg av en av de dubbelagenter som i själva verket styrdes av MI5 och Double Cross systemet. Det mesta som står där är alltså påhittat med en del korn av sanning.
Den som levererade den var TATE, eller Wulf Schmidt som han hette från början, sen bytte han namn till Harry Williamson och bosatte sig i England (Watford) efter kriget.
Han var den dubbelagent som tjänade längst, från han landade med fallskärm i september 1940 till krigsslutet i maj 1945.
Han kallades A 3725 (eller Leonhardt) av tyskarna. Som ni ser står det meddelande från 3725 högst upp.
Han sände bra mycket över 1000 radiorapporter.
Varsågod Varjag!
-
tommyjonason
- Medlem
Jag glömde lägga in ett foto
Hur kan jag känna till det här?
Jo, vill passa på att göra lite reklam, vi har skrivit en bok om honom. Som märkligt nog är accepterad i England före Sverige/Danmark där manuset ligger för bedömning.
Hur kan jag känna till det här?
Jo, vill passa på att göra lite reklam, vi har skrivit en bok om honom. Som märkligt nog är accepterad i England före Sverige/Danmark där manuset ligger för bedömning.
-
tommyjonason
- Medlem
Han var dansk, från Aabenraa, därav namnet Wulf Schmidt (med tyskt påbrå). Född 1911.
Därför är man intresserad av honom i Danmark också.
Därför är man intresserad av honom i Danmark också.