Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Befinner vi oss i Sudan?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Numera ligger den omfrågade orten i Sudan.
Kan det vara General Marchand vid Fashoda?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
I princip ja. Han var nämligen inte general då, utan major. Men det är förvisso Fashoda-konflikten som avsågs så frågan är din.
Lämnar frågan fri i brist på inspiration.
Då ställer jag en svår fråga, nämligen vilket område i Afrika blev först att koloniseras av en europeisk makt, och när? Jag menar i detta fall en hyfsad modern kolonisering såsom vi känner den, och ej t.ex den romerska kolonisationen.masase skrev:Lämnar frågan fri i brist på inspiration.
Ceuta som blev en portugisisk koloni 1415?Amund skrev:Då ställer jag en svår fråga, nämligen vilket område i Afrika blev först att koloniseras av en europeisk makt, och när? Jag menar i detta fall en hyfsad modern kolonisering såsom vi känner den, och ej t.ex den romerska kolonisationen.masase skrev:Lämnar frågan fri i brist på inspiration.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Imponerande!Giancarlo skrev:Ceuta som blev en portugisisk koloni 1415?Amund skrev:Då ställer jag en svår fråga, nämligen vilket område i Afrika blev först att koloniseras av en europeisk makt, och när? Jag menar i detta fall en hyfsad modern kolonisering såsom vi känner den, och ej t.ex den romerska kolonisationen.masase skrev:Lämnar frågan fri i brist på inspiration.
Jo man har pluggat lite om Afrika
.
Här följer en obelisk från platsen där "allt" började i landet i fråga!

Var är vi?
Här följer en obelisk från platsen där "allt" började i landet i fråga!

Var är vi?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Axum i Etiopien, obelisken stals av italienarna - men återbördades många år efter 2:a VK, Varjag
Helt korrekt, Kung Ezanas obelisk, byggd på 300-talet, men restaurerad flera gånger i historien. Den största av flera i den historiska staden Axum - numera en sömnig småstad, en gång i tiden centrat för ett stort imperie, där den etiopiska kulturen började.varjag skrev:Axum i Etiopien, obelisken stals av italienarna - men återbördades många år efter 2:a VK, Varjag
Varjags fråga.
Tack Giancarlo. En av antikens mest berömda handelsföretag.....Vilka, varifrån och varthän?, Varjag
- Bilagor
-
- utrikeshandelsexpedition.jpg (75.66 KiB) Visad 2414 gånger
Det är troligen en relief från Hatshepsuts tempel i Deir el-bahari och visar en egyptisk expedition till Punt.
Genom åren har jag läst spekulationer kring att Hatshepsut såsom kvinna inte kunde leda hären. Hon var därför tvungen att hitta på andra saker för att glorifiera sig själv
Sådana tankar kanske säger mer om den som skriver än om Hatshepsut - vem vet.
Genom åren har jag läst spekulationer kring att Hatshepsut såsom kvinna inte kunde leda hären. Hon var därför tvungen att hitta på andra saker för att glorifiera sig själv
Spot on koroshiya! Du leder nästa expedition, VarjagHatshepsuts egyptiska expedition till Punt.
Här kommer en som jag tror kan vara enkel. Vi håller oss kvar i det forntida Egypten och jag söker namnet på ett brädspel som var mycket populärt där.