I öns historia finns legender om två olika folkslag, långöronen och kortöronen, varav långöronen ska ha haft vit hud och rött hår. Då Påskön upptäcktes av européerna genom ett holländskt skepp 1722 beskrev holländarna också hur vissa av innevånarna var lika vita i hyn "som en europé". Heyerdahl påpekade att dåtida européer (som knappast skämdes för rasism) inte skulle ha kallat en person vithyad om hon inte verkligen var det, och att en person verkligen måste ha varit ljus om en holländare kunde kalla henne lika ljus som honom själv.
Enligt legenden ska långöronen ha utgjort öns styrande skikt, och statyerna dyrkades som deras förfäder. Då ett nytt skepp besökte ön 1774 fanns där inte längre lika många "vita" som förut, och öns statyer var nedvälta och inte längre dyrkade. Nästan alla Påsköns innevånare utplånades av slavraider och epidemier under 1800-talet, men det finns fortfarande personer med rött hår och gröna ögon bland innevånarna.
Thor Heyerdahl påpekade att folkgrupper med vit hud och rött hår också är kända från vissa delar av Asien och Amerika under forntiden; det ska tex finnas mumier med rött hår i latinamerika och en tidsperiod under antiken då Maldiverna beboddes av ett folkslag som beskrevs som vita.
Nu är ju det här naturligtvis en känslig fråga eftersom sådant här lätt får en otäck bismak av rasism - jag tycker själv det kändes lite tveksamt då jag läste om det
Jag talar alltså inte specifikt om exemplet Påskön, utan om Heyerdahls berättelse att det ska ha funnits liknande rödhåriga-vithyade folkgrupper i Asien.
Tack på förhand!