Personligen hade jag gärna sett ett jetdrivet biplan med övre vingparet som infällbara vingar.
Då får man STOL egenskaper.
Varför biplan?
Re: Varför biplan?
Som ett kuriosum från Ryssland, där det mesta prövats - försökte man kombinera bi-och monoplanet i ett flygplan - men med en infällbar undervinge som förvandlade biplanet till ett högvingat monoplan...under flygning
Inte oväntat, blev det ett fiasko, Varjag
Inte oväntat, blev det ett fiasko, Varjag
- Bilagor
-
- Nikitin-Shevshenko IS-2.jpg (9.66 KiB) Visad 313 gånger
-
- IS-2.jpg (7.73 KiB) Visad 313 gånger
Re: Varför biplan?
Hurricane fanns väl också i en (i all fall experimentell) biplansvariant med en extra vinge för "ferry flights"? Hm...varför då förresten?
Re: Varför biplan?
Kallades Hillson FH40 ''Slip-wing'', avsedd öka stigförmågan efter start samt plats för extra bränsle. Övervingen var ''kastbar'' med stöttorna så att fpl efter att ha skilts från övervingen - skulle funka som en vanlig Hurricane. Vad jag vet gjordes ingen ''slip'' under provflygningarna......tanken på en squadron i formationsflygning - som alla ''drar i snöret'' samtidigt med ett dussin övervingar virvlande omkring i lufthavet - låter inte förtroendeingivandeBlixten skrev:Hurricane fanns väl också i en (i all fall experimentell) biplansvariant med en extra vinge för "ferry flights"? Hm...varför då förresten?
Re: Varför biplan?
Se bild...Blixten skrev:Hurricane fanns väl också i en (i all fall experimentell) biplansvariant med en extra vinge
Man säger, "What looks good usually is good". Då måste även motsatsen gälla, "What looks bad usually is bad..."
Dubbeldäckad Hurricane... quelle horreur.
Re: Varför biplan?
Den hade jag bommat.Frogman skrev:Biplan är en nischprodukt för flygbesprutning, min absoluta favorit är Mielec-PZL Belpeghor, världens enda jetdrivna biplan.
http://en.wikipedia.org/wiki/PZL_M-15_Belphegor
Söt.
MVH
Hans