Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Vodka???

Il-2 Szhturmovik, Varjag
Svaret jag ville ha var "Ilyushin Il-2" men eftersom jag är urusel på flyg så får du rätt Varjag. (Eftersom det kanske är samma slags flyg?)
Din tur igen Var
-
D
Din tur igen Var
-
D
Tack Diabolus - det är definitivt samma flygplan
- konstruerat av Ilyushin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-2
Vem är den här karaktären?, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-2
Vem är den här karaktären?, Varjag
- Bilagor
-
- karaktär.jpg (40.75 KiB) Visad 1601 gånger
Bilden av killen i Luftwaffe ''fatigues'' - är ytterst ovanlig. Oftare ses han kavajkostym, läderrock och svart hatt. En så sympatisk man - att han fick jobb i USA efter kriget...... 
....hans viktigaste befattning - var på ön Usedom vid Östersjökusten..... 
Tappat namnet nu ...... eller Braun??? Han som åkte över till USA och hjälpte jänkarna med rymdraketerna????varjag skrev:....hans viktigaste befattning - var på ön Usedom vid Östersjökusten.....
Jajamensan MD650 - det är Herr von Braun....(som flygmalaj???) Men som bekant flög han högre senare!MD650 skrev:Tappat namnet nu ...... eller Braun??? Han som åkte över till USA och hjälpte jänkarna med rymdraketerna????varjag skrev:....hans viktigaste befattning - var på ön Usedom vid Östersjökusten.....
Din fråga, Varjag
Antar att frågan är fri efter 5 dagar?
Jag tror du lugnt kan ställa en - Broder MD650 e lite blyg att frågaDiabolus skrev:Antar att frågan är fri efter 5 dagar?
Har varit under tjänsteutöfning varvid tillgången till nätet varit begränsad.varjag skrev:
Jag tror du lugnt kan ställa en - Broder MD650 e lite blyg att fråga......Varjag
Kör en ny fråga!
Achtung Diabolus! Var finns du?
OK, då försöker vi en ny fråga......stort nummer har ju gjorts av de svenska fartyg som ryska ubåtar torpederade i Östersjön. Betydligt färre känner till att denna svenska tanker - blev torpederad av ett sånt här flygplan.....
Vad hette tankern, var och när hände det?, Varjag
Vad hette tankern, var och när hände det?, Varjag
- Bilagor
-
- motortanker.jpg (32.6 KiB) Visad 1417 gånger
-
- torpedflgplan.jpg (13.53 KiB) Visad 1417 gånger
En orsak att denna händelse är litet känd i Sverige, är att tankern gick i ''time-charter'' för tyska Kriegsmarine (= legitimt mål) och att hon överlevde torpedträffen med knapp nöd - bogserades till tyskockuperad hamn och reparerades nödtorftigt. Fullständiga reparationer gjordes dock i Sverige..... 
...en bild till - med det rederi för vilket hon byggdes på Eriksberg i Götet 1940 - dom sålde henne till ett annat bara ett par månader innan sovjettorpeden träffade - 6 man omkom genast.....
- Bilagor
-
- med neutralitetsflaggor på sidan.jpg (17.2 KiB) Visad 1380 gånger