Quiz: Tidigmodern tid
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Måste vara von Lastinghausens offensiv in i Preussisa Pommern som den 28:e januari 1760 resulterade i att General von Manteuffel tillfångatogs vid Anklam.
Ehrensvärd och von Lastinghausen verkar ha varit sin tids främsta svenska generaler. Men överlag verkar tiden mer präglas av lysande upplysningsmänniskor som spottades fram av det svenska samhället, snarare än storartade generaler eller politiker.
Ehrensvärd och von Lastinghausen verkar ha varit sin tids främsta svenska generaler. Men överlag verkar tiden mer präglas av lysande upplysningsmänniskor som spottades fram av det svenska samhället, snarare än storartade generaler eller politiker.
Absolut rätt!
General Heinrich von Manteuffel, som vi frigav två år senare 1762.
http://de.wikisource.org/wiki/ADB:Mante ... inrich_von
Jag har för mig att i någon bok om slutstriderna 1945 anklagar hönsfarmaren Himmler på stående fot Hasso von Manteuffel för feghet, varvid denne förolämpad påminner om sina högt dekorerade militära förfäder med stolta traditioner sedan århundraden tillbaka - Kanske Heinrich von M var en av dem?
Von Adler vid tidsmaskinspakarna
http://de.wikisource.org/wiki/ADB:Mante ... inrich_von
Jag har för mig att i någon bok om slutstriderna 1945 anklagar hönsfarmaren Himmler på stående fot Hasso von Manteuffel för feghet, varvid denne förolämpad påminner om sina högt dekorerade militära förfäder med stolta traditioner sedan århundraden tillbaka - Kanske Heinrich von M var en av dem?
Von Adler vid tidsmaskinspakarna
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Då söker vi riksdagsmannen, anti-korruptionskämpen, läkaren, författaren, bonden, tryckfrihetsförkämpen, ekonomen och allmänna upplysnings- och renässansmänniskan som flera år före Adam Smith skrev i princip samma sak. Vem söker jag?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Mitt i prick. En av Sveriges främsta renässansmänniskor med en otroligt imponerande CV. Din fråga! 
Tackar.
Vem har vi här då?
- Bilagor
-
- forskare.jpg (9.51 KiB) Visad 726 gånger
'' Hen waal Dän förschtta pit'bon som hav kome te heina Ausstraalien'' 
Själsfrände till Varjagen, tydligen... 
Här var den första Pitebon som har kommit till "nått" austrialien : l o l :varjag skrev:'' Hen waal Dän förschtta pit'bon som hav kome te heina Ausstraalien''
Dead Right! - och vem var han......Diabolus skrev:Här var den första Pitebon som har kommit till "nått" austrialien : l o l :varjag skrev:'' Hen waal Dän förschtta pit'bon som hav kome te heina Ausstraalien''
Hrrm
Det har visst blivit klart att vår efterfrågade herre var Piteåbo och att han omsider hamnade i Australien...
Han var också botanist och upptäcktsresande.
Han var också botanist och upptäcktsresande.
.....hans minnessten i fjärran land....
''rest av hans landsmän i Australien......'' på en udde som ännu bär hans namn.....
Var det så här svårt?
Nej, inte Spöring. Vår efterfrågade botanist var lärjunge till en ännu mer framstående botanist...
Var det så här svårt?![]()