Almaty, Kazakstan.
Almaty, Kazakstan.
Först skulle jag åkt till Kirgistan men p.g.a. oroligheterna där så blir mötet flyttat till Almaty i Kazakstan.
Någon som har några tips att komma med på vad jag bör se och göra där? Mitten av september och jag har kanske en till två dagar att turista på.
MVH
Hans
Någon som har några tips att komma med på vad jag bör se och göra där? Mitten av september och jag har kanske en till två dagar att turista på.
MVH
Hans
Re: Almaty, Kazakstan.
Tänkte först tipsa om jättetältet de slog upp, men det var visst i nya huvudstaden, Astana.
Ligger inte nästgårds precis...
Ligger inte nästgårds precis...
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror jag har en bekant på facebook som har varit i Almaty under en termin, jag ska fråga henne om hon har några tips.
/Martin
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hennes svar
/Martin
Som sagt, hoppas det hjälpte något. Jag skrev i fina ordalag att du var onaturligt intresserad av militärhistoria.Hej! Vad roligt att höra av dig! hur går det med ryskan? Han kan ju åka till Central state museum...vet inte om det heter republikanska museet el ngt liknande på ryska, park panfilov är oxå fin och ligger mitt i centrum, där finns en riktigt pampig rysk orthodox kyrka (lökkupoler) krigsmonument och ett musik instrument museum. Vill han åka iväg ngnstans och tycker om natur så kan han åka till chimbulak och medeo som ligger ca en halvtimme bort(uppe i bergen).
Tror även att det finns gamla "krigsmaskiner" i Family Park(alla vet vars det är så det är bara att fråga)
ett tips är att gå in på lonely planet och köpa just avsnittet om Almaty från boken om centralasien...kostar inte många kronor...
Tycker han om massor med människor och billig shopping så är det bara att åka till Baraholka, en gigantisk marknad utanför Almaty...jag gick vilse varenda gång jag var där
Hoppas att det hjälpte!
/Martin
Vaddå onaturligt
Stort tack.
MVH
Hans
Stort tack.
MVH
Hans
Framme typ 00:30 den 15, möte den 16, ledig den 17 och hemresa i ottan den 18. Så två dagar minus skönhetsömn. Några mer förslag?
MVH
Hans
MVH
Hans
Tillbaka, enda nackdelen var lite rännsk*ta då jag korkat nog inte kunde motstå att köpa några små och söta jättegoda jordgubbar av en gammal gumma vid vägsidan inne i staden. Jag kommer att återkomma med en liten resebrättelse men jag tänkte bara berätta att man alltid lär sig något nytt. Sista kvällen träffade jag en jänkare, han var botaniker och berättade för mig att äpplen kommer ifrån regionen - och det verkar stämma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Malus_sieversii
MVH
Hans
http://en.wikipedia.org/wiki/Malus_sieversii
MVH
Hans
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Astrakanerna vet du ! -Var det inte sådana som togs med till Amerikat? Jo, centralasien är känt för sina äpplen, men det är nog inte helt fastslaget att alla äpplen härstammar därifrån.
Magsjuka i centralasien, tja det spelar nog inte så stor roll var man köper maten. De bästa hotellrestauranger kan vara veritabla smitthärdar. Dock är det nog ännu värre söderut, jämfört med Almaty.
Väntar med spänning på reseberättelsen.
Magsjuka i centralasien, tja det spelar nog inte så stor roll var man köper maten. De bästa hotellrestauranger kan vara veritabla smitthärdar. Dock är det nog ännu värre söderut, jämfört med Almaty.
Väntar med spänning på reseberättelsen.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Reserapport: Almaty, Kazakstan.
Jaha, tillbaka som sagt. Jag skall försöka sätta lite funderingar på pränt illustrerat med några bilder. Det blir inte jättemycket då jag kom dit lokal tid typ 00:30 den 15/9 och åkte den 19/9 03:55. Visum krävs! Det vet ni slynglar knappt vad det är men jag minns 1986 då man som svensk var (tillfälligt) tvingad att ha visum till Frankrike. Prisad vare EU som fått bort sånt tjafs här. Jag höll på att inte komma iväg då jag korkat nog utgick ifrån att ambassaden skickar tillbaka passet med visum då man betalat 50€ och skickat dit det - så var icke fallet - man skall hämta. Jag fick ordna en nödlösning och hade inte passet i min hand föränn 17:30 dagen innan jag for. Jag fick först flyga till Frankfurt där jag hade två timmar innan flyget till Almaty avgick. Flygresan tar mellan 6 och 7 timmar och det är 4 timmars tidskillnad nu när vi har sommartid. Man är aningen seg efter en sådan resa. Hursomhelst så kommer jag fram och min vana trogen tar jag min första 'vardagsbild' på exitskylten med text på också kazakhska och ryska när jag kliver av flygplanet. Det skulle jag inte ha gjort - direkt är några uniformsklädda (inrikesministerium/tull/gränsvakt?) på mig och jag tänker att nu blir det som Iran. Inte riktigt men jag får en skarp reprimand att man får minsan inte ta bilder på flygplatsen. De hade f.ö. lustiga mössor, typ denna:

- Bilagor
-
- 1.JPG (50.13 KiB) Visad 1619 gånger
Re: Reserapport: Almaty, Kazakstan.
För första gången i mitt liv har jag en privatchauför som hämtar mig och som står med en sådan där skylt ni vet, när man passerat ut från tullen
Samtalet blev dock lite tunnt då han bara kunde ryska och min egen ryska inskränker sig till 5-10 ord där hälften har med drycker att göra. Generellt sett var det få som pratade duglig engelska - i vissa fall var det kanske mer ovana och blyghet. Dessutom är man lite lost då det mesta i skyltväg m.m. är skrivet på kazakhska och ryska, med krylliska bokstäver vilket jag inte kan läsa. Under väger från flygplatsen konstaterar jag att det är lite för många stora bilder på presidenten längs vägarna:

Det ger lite stalinistiska vibbar men Kazakhstan är väl inte riktigt en demokrati (än).
När jag kommer till hotellet dumpar jag väskan och går till baren för en öl. Det visar sig att när jag skall betala så går det inte att betala med kort, inte sätta upp på rummet och inte att betala med €. Turligt nog löser en snäll ryss ut mig men passa er lite. Man måste i princip ha de lokala pengarna kazakhiska Tenge även om hotellet till slut kunde ta kort för rummet. Det finns gott om bankomater och växlingskontor så det är OK. Ungeför 200 pengar är en €.

Det ger lite stalinistiska vibbar men Kazakhstan är väl inte riktigt en demokrati (än).
När jag kommer till hotellet dumpar jag väskan och går till baren för en öl. Det visar sig att när jag skall betala så går det inte att betala med kort, inte sätta upp på rummet och inte att betala med €. Turligt nog löser en snäll ryss ut mig men passa er lite. Man måste i princip ha de lokala pengarna kazakhiska Tenge även om hotellet till slut kunde ta kort för rummet. Det finns gott om bankomater och växlingskontor så det är OK. Ungeför 200 pengar är en €.
- Bilagor
-
- 2.JPG (84.62 KiB) Visad 1616 gånger
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 20 gånger.
Hotellet i mellanprisläge (under 100 US $) var helt västerländskt i standard med minibar, tv och internet (mot smärre avgift men som dock inte alltid fungerade). Prisläget var lite ojämt, vissa saker var billiga - en helt OK klippning inklusive schamponering 1 500 pengar, ett ciggarettpaket mellan 70 och 200 pengar, en öl 400-500 pengar och en enklare middag med en öl kanke 2 500 på hotellresturangen. Importerade drycker var ganska dyra speciellt om man ville ha drickbart vin.
På många ställen blev man förvånad över personaltätheten, där vi i Europa skulle ha haft en eller kanske två expediter t.ex. hade kazakerna 5 till 6. Affärerna var en salig röra av västerländska och mer lokala nästan bazaarliknande. Illustrerat med en bild på en stalinistisk betongkloss med en kapitalistiskt affär i.
Rökning är f.ö. tillåten utan att bli skjuten på plats.
På många ställen blev man förvånad över personaltätheten, där vi i Europa skulle ha haft en eller kanske två expediter t.ex. hade kazakerna 5 till 6. Affärerna var en salig röra av västerländska och mer lokala nästan bazaarliknande. Illustrerat med en bild på en stalinistisk betongkloss med en kapitalistiskt affär i.
Rökning är f.ö. tillåten utan att bli skjuten på plats.
- Bilagor
-
- 3.JPG (66.2 KiB) Visad 1614 gånger
-
- 4.JPG (76.2 KiB) Visad 1614 gånger
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 20 gånger.
Almaty, ibland Almati f.d. Alma-Ata blev nyligen av med statusen som huvudstad. Den är numera Astana. Fortfarande är Almaty den största staden kanske i Stockholms storlek. Den blev förstörd runt 1911 i en jordbävning och expanderade mest under sovjettiden. Lite amerikansk känsla med breda gator och en rutig stad, nästa alla kvarter är fyrkantiga. Dagvattenledningarna var delvis öppna, som i Iran.
- Bilagor
-
- 5.JPG (70.1 KiB) Visad 1613 gånger
-
- 6.JPG (69.59 KiB) Visad 1613 gånger
-
- 7.JPG (72.52 KiB) Visad 1613 gånger
Tack vare Martins "kompis"
kom jag iväg till Panfilovparken, inte så jättestor men nära hotellet.
Imponerande kyrka i trä och en av de få byggnaderna från före 1911. Skräniga sovjetiska monument från det stora fosterländska kriget som folk av någon lustig anledning gifte sig eller fotade sig framför. Fast förstås, krig och äktenskap har väl sina likheter.
Imponerande kyrka i trä och en av de få byggnaderna från före 1911. Skräniga sovjetiska monument från det stora fosterländska kriget som folk av någon lustig anledning gifte sig eller fotade sig framför. Fast förstås, krig och äktenskap har väl sina likheter.
- Bilagor
-
- 8.JPG (75.35 KiB) Visad 1610 gånger
-
- 9.JPG (82 KiB) Visad 1610 gånger
-
- 10.JPG (72.13 KiB) Visad 1610 gånger
Mitt emot monumentet så fanns denna byggnad, jag hörde marschmusik därifrån så den kanske är i bruk fortfarande? Del av monumentet var om inbördeskriget och vid sidan om fanns ett annat om Afganistan.
- Bilagor
-
- 11.JPG (62.38 KiB) Visad 1602 gånger
-
- 12.JPG (70.29 KiB) Visad 1602 gånger
-
- 13.JPG (81.02 KiB) Visad 1602 gånger