-
L. Törni
- Medlem
Airacobra skrev:
Min sårade Svenska självkänsla får mig att fråga,vad jag sett tidigare är ju att M45an är ett erkänt vapen!
Jag vet att det finns tidigare trådar om M45 men detta var ett nytt problem jag ej hört om.
Det kan inte ha varit så jäkla dålig bössa. Nämligen, en av de världens mest legendariska infanterisoldater, Larry Allan Thorne, dog med en Kpist m/45 "Carl Gustav" i handen. Varför skulle han ha valt den när kunde välja mellan alla världens skjutvapen inkl. legendariska Suomi-kpist, som han använde med stor framgång i Finlands båda krig i WW2.
http://modern-war.suite101.com/article. ... rry_thorne
-
Kn Korrekt
- Medlem
Stellan Bojerud skrev:
För att vådaskott av ovan nämnt slag skall kunna ske krävs att rekylfjädern är så stark att vid rekylen slutstycket inte går tillbaka så långt att det hakar upp på avtryckarklacken. Alternativet är sliten avtryckarklack.
Det hände ju också att skjutglada kadetter petade in två fjädrar i k-pisten för att få upp eldhastigheten, eller rent av en träkloss för att öka trycket. Detta kunde resultera i att k-pisten skenade.
-
Sarvi
- Tidigare medlem
Apropå Vietnam:
Såg dokumentärfilmen "The most dangerous man in America" för ett tag sedan, om Pentagon-analytikern Daniel Ellsberg. Daniel Ellsberg var i Vietnam under kriget som någon sorts semi-civil utredare, och på ett flertal bilder i dokumentären syns han med en m/45. Lite googling ger vid handen att han ska ha erhållit vapnet från CIA och varit ganska stolt över denna udda "Swedish-K submachine gun".

- mostdangerous.jpg (183 KiB) Visad 5694 gånger
-
Blixten
- Stödjande medlem 2023
Jan Guillous beväpnade palestinska polare gillade visst inte den svenska pickan:
- Akta dej för den dar svenska k-pisten. Den är livsfarlig. Vi har haft alldeles for många olyckor med den. Kvittera ut en rysk Kalashnikov som vi andra, den är mycket bättre ...
Jag försökte förklara att jag föredrog en svensk k-pist eftersom jag blivit utbildad på den en gång i världen. Och eftersom det nu var nödvändigt att även jag var beväpnad så var det ju lika bra att jag använde mej av ett vapen jag behärskade.
M'mdoua gav skrattande med sej, petade mej lite retfullt i magen och frågade vad jag tänkte trycka av med först, om vi skulle stöta på en israelisk patrull, kamerorna eller den där uschliga svenska k-pisten.
- Jag vet inte, svarade jag ganska uppriktigt.
https://www.flashback.org/t1041501
Mycket intressant hela artikeln f.ö. Nästan värt en egen tråd...?
-
varjag
- Saknad medlem †
Jan Guillous beväpnade palestinska polare gillade visst inte den svenska pickan:
Antagligen en egyptisk licenstillverkad ''Port Said'' k-pist......om den egyptiska varianten av Ag m/42 (''Hakim'') är någon vägledning så var de faraoniska kopiorna långt ifrån svensk precision och kvalisort, Varjag
-
Der Löwe
- Medlem
En lite gammal tråd kanske, men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring vapnet som gammal vapentekniker. Vad gäller säkerheten så var det ju lite bakvänt att gå från AK4 till Kpist M/45 B när det gällde laddning. På AK4 skulle ju manöverhandtaget slås fram vid laddning det skulle den INTE på Kpisten. Säkringen var ju av det robusta slaget och det testade vi vid varje materielkotroll att inte lådan var sliten så det gick för lätt att vrida manöverhandtaget från säkrat läge. Jag tror det blev förbjudet att ha vapnet laddat på ryggen p g a risken att haka fast manöverhandtaget i oket till stridbältet. Vad det gäller funktionssäkerhet så hade min första chef kviterat ut sin Kpist på 60 talet och hade sedan inte vapenvårdat det förutom att spreja in olja och dra ur pipan ordentligt. Han var vapentekniker och ville kolla hur bra vapnet var, aldrig ett eldavbrott! Skador på vapnet var oftast kornfjädern som bröts av när det skruvades orimligt mycket p g a diverse prickskytte PEK övnngar på skjutbana som Kpist inte var avsett för. Manöverhandtaget kunde ibland gå av då soldater slog emot stenar och trädstammar, det var lätt att byta manöverhandtag, det tog kanske 10 minuter för en vapen mek. Även lådan kunde få sig smällar mot stenar, då fick man använda en slags "mall" som man förde in i lådan och sedan bankade man helt enkelt ut bulan eller bucklan på manteln och kontrollerade att slutstycket löpte fritt i lådan, sen var det bara att sätta ihop delarna och skjuta. Samantaget var det ett robust och funktionsäkert vapen utan några som helst finesser, precis vad en värnplikts arme behövde.
-
varjag
- Saknad medlem †
Tack Der Löwe! En utmärkt analys av en som v e t - om ett utmärkt vapen., Varjag
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
Visst är tråden gammal men likväl intressant.
Själv kommer jag ihåg en fältskjutning på Ringenäs där I 16:s samlade befälskår deltog och min kamrat, öfu S, efter en station beslöt att mot alla regler sätta in ett magasin med fem patroner i vapnet. Tyvärr lät han slutstycket vara i framfört läge och dessutom inte låst med slutstycksspärren.
När han sedan kom till nästa station släppte han kolven i marken och ett skott gick av några decimeter från grannens öra. Som lök på laxen visade det sig vara regementschefen, Lage Wernstedts, öra. Överste Wernstedt var förvisso van vid vinande kulor men jag minns att processen, inte helt oförtjänt, gjordes kort med överfurir S.
Kpist m/45 B var ett förträffligt vapen men möjligheten att göra som öfu S var förstås en brist.
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
av Stellan Bojerud » 8 augusti 2010, 18:27
Jag har under min aktiva tjänstetid själv aldrig upplevt vare sig eldavbrott eller vådaskott med kpist m/45. Vid några tillfällen har soldater anmält eldabrott, men då har det rört sig om ammunitionsfel eller stukade magasinläppar.
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
Instämmer med Stellan. Under mina trettiosex tjänsteår har jag varit med om ett fåtal eldavbrott med kpist m/45B och då har dessa berott på hylsfångaren som var fredstygmateriel.
Ak 4 och ak 5 har jag i fråga om pålitlighet betydligt sämre erfarenheter av.
-
Frogman
- Medlem
Thord Wedman skrev:Jag har bara en gång råkat ut för att en k-pist osäkrats "av sig själv" medan jag råkat ut för det otaliga gånger med ak4 och ak5.
Vad är säkrast?
/Thord
AK4an hade ju en rödfärgad metallbygel för att förhindra att den osäkrade sig själv. Lätt att tappa bort...
-
Frogman
- Medlem
varjag skrev:Jan Guillous beväpnade palestinska polare gillade visst inte den svenska pickan:
Antagligen en egyptisk licenstillverkad ''Port Said'' k-pist......om den egyptiska varianten av Ag m/42 (''Hakim'') är någon vägledning så var de faraoniska kopiorna långt ifrån svensk precision och kvalisort, Varjag
Lite märkligt är det att araberna ville ha ett sorts automatvapen till allt. Jag tänker på 6-dagars kriget och dom syriska bunkrarna, Uzi vs AK47, Uzin krossade med sin kortare längd. Varför använde man inte kpist M45 som Egypten hade licenstillverkat sen 1965?
En annan fråga är varför fanns det bara en sorts magazin till detta vapen, varför ingen trum magazin?
-
varjag
- Saknad medlem †
En annan fråga är varför fanns det bara en sorts magazin till detta vapen, varför ingen trum magazin?
Ett trum-magasin är mycket mera komplicerat och långsamt att ladda. Och dessutom mera ömtåligt för yttre skador - bucklor o.s.v.
Med laddram och laddare - tryckte man i 36 patroner på sekunder i 45-magasinet. Helt överlägset!, Varjag
-
Frogman
- Medlem
varjag skrev:En annan fråga är varför fanns det bara en sorts magazin till detta vapen, varför ingen trum magazin?
Ett trum-magasin är mycket mera komplicerat och långsamt att ladda. Och dessutom mera ömtåligt för yttre skador - bucklor o.s.v.
Med laddram och laddare - tryckte man i 36 patroner på sekunder i 45-magasinet. Helt överlägset!, Varjag
Stämmer, samtidigt är orginal magasinet lätt i vägen, ett trummagasin är mer kompakt.
-
Dalmas
- Medlem
Om jag inte minns fel så passade de äldre k-pistarnas trummagasin i a- modellens magasinsbrunn? Trummagasin må innehålla många bulor, men är inte bara svårladdat utan även otympligt. I en stridsseleficka får det plats ett trummagasin eller 8 raka mag. Jag vet vad jag föredrar. Dessutom så man lärs man att så ofta som möjligt ha ett fulladdat mag i vapnet i strid som det är möjligt, i en stridspaus skulle man byta ut magget med 5 bulor kvar mot ett nytt fullt.
http://www.youtube.com/watch?v=UyyHTvwT ... re=related en som gillar k-pisten iaf.