Infanterikanonvagn - rysk PT76

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
jeep_tom
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 augusti 2009, 20:13

Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av jeep_tom » 22 juli 2010, 22:47

En bekant till mig har en rolig leksak, en rysk PT76a.

Han har tagit ut den till mig på landet nu för att leka av sig lite. Så i helgen blir det av att åka som det ser ut.. Kanske bjussar på lite mer bilder och video framöver 8-)

Bild

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av Vargas » 22 juli 2010, 23:05

Jag vill mig minnas jag läste en tråd om en herre som sökte information om PT76 här på Skalmanforumet. Han hade fått tag i sin från Finland.
Personligen skulle jag tycka det vore hur roligt som helst om du lade upp något utav eran tur i fordonet.

jeep_tom
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 augusti 2009, 20:13

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av jeep_tom » 22 juli 2010, 23:15

Jag tror faktiskt att det kan vara så att ägaren själv varit/är medlem på detta forumet, dock vet jag ej hur aktiv han är :) Men blir nog lite bilder och sådant framöver..

Är sugen på att själv skaffa stridsvagn, infanterikanonvagn eller liknande men vette fan vart ja skall hitta till bra pris. lessnat på bandvagnar, vesslor och alla willys jeepar nu :lol:

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av Öken-Erik » 2 augusti 2010, 06:15

Är det månne så att vi kan få se vagnen på Möllerödsdagarna, Sveriges svar på "War and Peace show at beltring"?

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av Stellan Bojerud » 2 augusti 2010, 11:55

Infanterikanonvagn? PT = Plavajusi Tank = Amfibisk stridsvagn.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av Lasse O » 3 augusti 2010, 11:07

Måste nog hålla med Stellan. PT-76 togs fram som ett, om uttrycket tillåts, stridande spaningsfordon för markstridskrafterna. Den kom också att användas som understödsfordon för marininfanteriet och på så vis kan man förstås kalla den för infanterikanonvagn men användningsområdet var alltså bredare än så.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av Der Löwe » 7 augusti 2010, 21:13

Vad jag kommer ihåg från den onda tiden när Division Nord var en reell motståndare så kunde en sådan division antingen inehålla en bataljon T 55 eller en bataljon PT76. Jag antar att framkomligheten var viktigare än skydd och eldkraft för en del av de divisionernas uppgifter.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2010, 21:17

Der Löwe skrev:Vad jag kommer ihåg från den onda tiden när Division Nord var en reell motståndare så kunde en sådan division antingen inehålla en bataljon T 55 eller en bataljon PT76. Jag antar att framkomligheten var viktigare än skydd och eldkraft för en del av de divisionernas uppgifter.
Har också nåt svagt minne om det.
Normalt brukade ju deras spaningsbataljon innehålla PT 76.
:)

jeep_tom
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 augusti 2009, 20:13

Re: Infanterikanonvagn - rysk PT76

Inlägg av jeep_tom » 1 januari 2011, 22:03

Glömt att säga att det finns en liten videosnutt ifrån sommras på tuben :D

http://www.youtube.com/watch?v=FkdBAjWF ... re=related

Skriv svar