Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Och det - visste Battler! Cap Engano var en av akterna i det stora Leyteslaget. Och Zuikaku - var den sista återstående av de sex japanska hangarfartygen - som deltagit i dråpslaget mot Pearl Harbour, knappa tre år tidigare. Sexton minuter efter bilden tagits - kantrar Zuikaku och tar med sig 842 man i djupet.....
Battler har ordet, Varjag
Battler har ordet, Varjag
Tack varjag!
Med de förlustsiffrorna, hade det nog varit bättre att börja evakuera fartyget, än att salutera flaggen.
Ny fråga; hur många amerikaner togs till fånga av tyskarna ?
Med de förlustsiffrorna, hade det nog varit bättre att börja evakuera fartyget, än att salutera flaggen.
Ny fråga; hur många amerikaner togs till fånga av tyskarna ?
Jag drar till med en siffra - 50000 kanske..?
Fel....Amund skrev:Jag drar till med en siffra - 50000 kanske..?
Totalt under WW II satt ca: 130.000 personer från USA i krigsfångeläger, då är frågan hur många la tyskarna vantarna på ?
Ja det var en bra fråga, då den inte var lätt att googla!Så det får bli uppskattningar från min sida.
Enligt amerikanska rapporter sammanställda i november 1945 uppskattades antalet fångna amerikaner i Tyskland eller tyskkontrollerat område vid årets början till 93000-94000. Av dessa borde omkring 30 000 ha varit flygande personal.
Jag kan inte tänka mig att tyskarna tog många flera amerikanska fångar efter nyåret 1945 - utom ytterligare c:a 3000 flygande personal.....Skulle ge en totalsiffra strax under 100 000???????? gissar - Varjag
Enligt amerikanska rapporter sammanställda i november 1945 uppskattades antalet fångna amerikaner i Tyskland eller tyskkontrollerat område vid årets början till 93000-94000. Av dessa borde omkring 30 000 ha varit flygande personal.
Jag kan inte tänka mig att tyskarna tog många flera amerikanska fångar efter nyåret 1945 - utom ytterligare c:a 3000 flygande personal.....Skulle ge en totalsiffra strax under 100 000???????? gissar - Varjag
95,532 st, så varjag är inte så långt ifrån.varjag skrev:Ja det var en bra fråga, då den inte var lätt att googla!Så det får bli uppskattningar från min sida.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner_of_war
varjag ställer nästa fråga.
Tack Battler - den gissningen gick hem
Här en tysk generalmajor, som hölls på säkert avstånd från fronter och fiender under hela kriget.....
Men han ledde viktiga aspekter av den tyska krigföringen - vem var han?, Varjag
Här en tysk generalmajor, som hölls på säkert avstånd från fronter och fiender under hela kriget.....
Men han ledde viktiga aspekter av den tyska krigföringen - vem var han?, Varjag
- Bilagor
-
- generalmajor.jpg (31.2 KiB) Visad 1366 gånger
...han fortsatte med samma jobb i USA efter ''fredsutbrottet'' i Europa...... 
Underrättelsechefen Generalmajor Reinhard Gehlen..?
Ingen dålig gissning - men fel....denne var s.a.s. på materialsidanAmund skrev:Underrättelsechefen Generalmajor Reinhard Gehlen..?
Generalmajor Walter Dornberger, ansvarig för hela det tyska raketprogrammet
?
?
Just han! En av de första som amerikanerna lade vantarna på.....din fråga, VarjagBattler skrev:Generalmajor Walter Dornberger, ansvarig för hela det tyska raketprogrammet
?
Tack varjag!
Hur många människor hade tyskarna som slavarbetare sommaren -44 ?
55000?????Battler skrev:Tack varjag!
Femtifemtusen.... nej,betydligt flerMD650 skrev: 55000?????