Vad läser du just nu?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Vad läser du just nu?
De fattiga i Lodz av Steve Sem - Sandberg
Visserligen en roman men den ska, har jag för mig, vara baserad på dagböcker och annat arkiv material. Vilket märks i berättande då den ger ett väldigt äkta och självupplevt intryck.
Sonderling
Visserligen en roman men den ska, har jag för mig, vara baserad på dagböcker och annat arkiv material. Vilket märks i berättande då den ger ett väldigt äkta och självupplevt intryck.
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Öh, nu när jag kommit lite längre och också bläddrat lite i slutet så står det ju redovisat vilka källor han använt. Så detta är ett gediget arbete där mycket av hans "påståenden" i romanform finns belagt i källor. Jag vill varmt rekomendera denna bok, till alla VK2 nördar.sonderling skrev:De fattiga i Lodz av Steve Sem - Sandberg
Sonderling
Sonderling
-
Torbjörn J
- Medlem
Sem-Sandbergs bok står på inköpslistan och det är roligt att höra att den är väldigt läsvärd. Själv läser jag Två bröder i Hitlers krig av Karl Wand. Intressant och långt ifrån krigsromantik, vilket är bra. Trevligt med svensk koppling då Wand verkat som diplomat i Sverige.
Torbjörn
Torbjörn
Just nu läser jag korr på en arkeologisk rapport jag skrivit.
Men snart till stadens bokhandlar.
Men snart till stadens bokhandlar.
Lyssnar på den som ljudbok, bra och gedigen bok som balanserar väl mellan att vara både "dokumentär" och "skönlitterär" på samma gång. Tyvärr är persongalleriet lite väl omfångsrikt, vilket är jobbigt om man lyssnar på den som MP3, eftersom man inte utan svårighet kan bläddra fram och tillbaks för att fräscha upp minnet.sonderling skrev:De fattiga i Lodz av Steve Sem - Sandberg
Jag har just skrivit ut en bunt artiklar som jag skall gå igenom till en tidskrift jag är redaktör för.
-
Krappfiskarn
- Medlem
Dick Harrisons Mannen från Barnsdale. Underhållande bok.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010
Uppdaterad 9/11/2010
Kulturarvets natur, red Alzén & Hedrén
-
Torbjörn J
- Medlem
Nittonhundratalet av Svante Nordin och Band of brothers av Stephen Ambrose.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Två helt skilda berättelser från Irak-kriget.
En desetörsbekännelse (på Svenska)
Joshua Key, Lawrence Hill
Vad jag tycker om denna bok står här.
viewtopic.php?f=21&t=34599&p=508468&hil ... ys#p508468
House to House (på engelska)
SSG David Bellawia
En helt annan historia om en amerikansk soldat, som lärt sig tala arabiska(!?) och som jagar ut Muhajedin kelbar (hundar) ur tacksamma Irakiska hem. Huvudhistorien utspelar sig under slaget om Falludja 2004. Det är nått med strid i bebyggelse som alltid fascinerat mig varför jag nog kommer återkomma till detta slag fler ggr.
Sonderling
En desetörsbekännelse (på Svenska)
Joshua Key, Lawrence Hill
Vad jag tycker om denna bok står här.
viewtopic.php?f=21&t=34599&p=508468&hil ... ys#p508468
House to House (på engelska)
SSG David Bellawia
En helt annan historia om en amerikansk soldat, som lärt sig tala arabiska(!?) och som jagar ut Muhajedin kelbar (hundar) ur tacksamma Irakiska hem. Huvudhistorien utspelar sig under slaget om Falludja 2004. Det är nått med strid i bebyggelse som alltid fascinerat mig varför jag nog kommer återkomma till detta slag fler ggr.
Sonderling
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
"Löjtnant Hornblower" av C. S. Forrester, andra boken i Hornblower-serien. Riktigt bra skildring av napoleonkrigen.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V
korr på en artikel om en arkeologisk utgrävning av en smedja osm skall skickas in under dagen.
annars är det the lost world av Arthur Conan Doyle som gäller. Jag anar spontant att det främst är den tillsammans med The land that time forgot av Edgar Rice Burroughs som inspirerat Spielberg till Jurassic Park
annars är det the lost world av Arthur Conan Doyle som gäller. Jag anar spontant att det främst är den tillsammans med The land that time forgot av Edgar Rice Burroughs som inspirerat Spielberg till Jurassic Park
Eller Michael Crichton.leifhh skrev:annars är det the lost world av Arthur Conan Doyle som gäller. Jag anar spontant att det främst är den tillsammans med The land that time forgot av Edgar Rice Burroughs som inspirerat Spielberg till Jurassic Park
Läser själv Teknikens backspegel, en samling teknikhistoriska uppsatser som jag räddade från bibliotekets makulaturkvarnar (för såna har de väl?) till ett skampris. Ack ja.
-
Krappfiskarn
- Medlem
Fortsätter bland de billiga exemplaren av Dick Harrisons verk jag kom över, just nu blir det Gud vill det!...väl kombinerat med lite film i Orlando Blooms pojkaktiga flört med Jerusalem i Kingdom of Heaven.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010
Uppdaterad 9/11/2010
Ibland har man hjärnsläpp. Men fantasier kring genetisk forskning kanske skall ses som vår tids upptäcktsresande, och då blir parallellen än tydligare.Hexmaster skrev:Eller Michael Crichton.leifhh skrev:annars är det the lost world av Arthur Conan Doyle som gäller. Jag anar spontant att det främst är den tillsammans med The land that time forgot av Edgar Rice Burroughs som inspirerat Spielberg till Jurassic ParkSom säkert inspirerats av nämnda, och kanske några till; måhända Frankenstein?
Nu läser jag: Tourist attitudes towards wind farms som har väldigt mycket mer med historia och kulturarv att göra än man kan tro när man ser titeln