Flygvapnets incidentberedskap

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Flygvapnets incidentberedskap

Inlägg av Wooster » 11 februari 2010, 11:45

Flygvapnet har gett JAS 39 Gripen flygförbud medan man utreder problem med katapultstolens utskjutningshandtag samt problem med G-dräkten (se bland annat http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... %26o%3Dsp4)

Vad händer då med incidentberedskapen? Får man flyga i "skarpa lägen" eller använder man andra flygplan för att hävda territoriet? I sådana fall vad? SK60?

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 11 februari 2010, 12:32

Enligt DN ska incidentberedskapen flyga.
"– Vi har begränsad flygverksamhet med Jas 39:orna men vårt incidentflyg har full beredskap fortfarande, säger Rickard Wissman, vakthavande informatör vid Försvarsmakten till TT."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/incide ... -1.1043034

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 17 mars 2010, 13:08

Värt då att nämna är att under kalla kriget fanns det också beredda spaningsplan att starta och gå upp för att skaffa underrättelser om så krävdes. Tror också dessa tillhörde incidentberedskapen.
Drar mig till minnes en liten händelse som kan belysa, vad jag tror kan ha varit vår spaningsberedskap. Det handlar om tidigt 60-tal och PS skjutningar på Ravlundafältet. Jag var biträdande säkerhetansvarig och hade en mobil radarstation (Decca) för övervakning av sjöfarten och riskområdet (16000 m) i Hanöbukten. Någon timma innan skjutningarna börjar för dagen, så ankrar den inte ovanliga "fisketrålaren" med många master upp på exakt 16200 m utanför riskområdet. Det dröjer inte länge förrän jag får in två snabba ekon som dyker upp precis bakom Stens huvud. Jag hoppar ut och fångar in, två mycket lågt flygande 29:or i kikaren. Dessa passerar över våra "vänner", så att masterna precis går fria, men inte mycket mer. Var detta S 29:or på fotouppdrag eller bara den vanliga incidentberedskapen, som ville hälsa välkommen och säga vi har koll på dig? 16200 m är utanför svenskt vatten och alltså ingen kränkning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 17 mars 2010, 13:30

Sten Johnson skrev:"fisketrålaren"
Vi får kanske berätta mer då det finns många här som inte ens var födda under kalla kriget.

Sovjetunionen (främst) hade ett antal fiskebåtar som var utrustade med signalspaningsutrustning och dylikt. De hade en tendens att finnas i närheten då det svenska försvaret hade viktiga försök och övningar.

MVH

Hans

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 17 mars 2010, 15:35

Hans skrev:
Sten Johnson skrev:"fisketrålaren"
Vi får kanske berätta mer då det finns många här som inte ens var födda under kalla kriget.

Sovjetunionen (främst) hade ett antal fiskebåtar som var utrustade med signalspaningsutrustning och dylikt. De hade en tendens att finnas i närheten då det svenska försvaret hade viktiga försök och övningar.

MVH

Hans
På motsvarande sätt hade vi Orion och DC3-or.

Samt, S 31.

/Erik

johpett
Ny medlem

Inlägg av johpett » 17 mars 2010, 16:09

Finns det några officiella/öppna bilder på denna typ av fisketrålare?

Jag har ofta hört liknande berättelser/skrönor(?) om långtradare som fått "punktering" precis utanför övningsfält/regementen - finns detta officiellt bekräftat någonstans?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 mars 2010, 16:17

Långtradare viewtopic.php?t=12110

Skall kolla om jag hittar en bild av en 'fiskebåt'

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 mars 2010, 16:26

Fiskebåtar, lite text http://www.answers.com/topic/ships-desi ... collection
Bild
Soviet intelligence trawlers shadowing US Navy vessels involved in the search for KAL 007 in 1983.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spy_ship

MVH

Hans

Skriv svar