Priset på hemelektronik
Priset på hemelektronik
Hemelektronik, såsom persondatorer, mobiltelefoner och tv-apparater, har utvecklats enormt de senaste årtiondena. Priserna har sjunkit trots inflation och ökande prestanda.
Det påstås ibland att marknadens mest sålda tv-mottagare genom åren har kostat ungefär lika mycket, räknat i kronor.
I julas köpte jag en skrivbords-pc för 7000 kronor inklusive bildskärm. Det är med marginal det lägsta pris som någon i familjen någonsin betalat för en ny persondator.
Minns ni något köp av dator, tv, stereoanläggning eller annan hemelektronikpryl för många år sedan? Vad kostade den då?
Det påstås ibland att marknadens mest sålda tv-mottagare genom åren har kostat ungefär lika mycket, räknat i kronor.
I julas köpte jag en skrivbords-pc för 7000 kronor inklusive bildskärm. Det är med marginal det lägsta pris som någon i familjen någonsin betalat för en ny persondator.
Minns ni något köp av dator, tv, stereoanläggning eller annan hemelektronikpryl för många år sedan? Vad kostade den då?
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Re: Priset på hemelektronik
Mac SE, 1 MB internt, ingen hårddisk. 1989 för 16 000 kr.
Om jag minns rätt kostade min farmors och farfars första TV ungefär 1 500 kr 1958. Det är 17 000 kr i dagens penningvärde, förmodligen uppåt 30 000 kr om man jämför med dagens mycket högre löner, för en liten svartvit TV.
Har för mig att min första PC som jag köpte i december 1996 kostade runt 18 000 kronor då.
För kuriosan så var en burk med 14 eller 15 tums skärm, liggande chassi och om jag minns rätt 850 mb hårddisk, 586 100 Mhz processor (var inte en Intel-processor, därför kallades den inte för "Pentium"), 8 mb RAM-minne och något så lyxigt som inbyggt 56,6 kb modem. Dessutom ingick Windows -95 och de två "multimedia"-programmen Encyclopedia och Cinemania samt Microsoft Golf.
Det var många timmars sommarjobb, extrahugg på terminen, ihopssparade månadspengar, insamlande av småmynt och pantande av burkar bakom det inköpet. Plus några tusenlappar i julklappar från Mormor och Farmor och Farfar.
För kuriosan så var en burk med 14 eller 15 tums skärm, liggande chassi och om jag minns rätt 850 mb hårddisk, 586 100 Mhz processor (var inte en Intel-processor, därför kallades den inte för "Pentium"), 8 mb RAM-minne och något så lyxigt som inbyggt 56,6 kb modem. Dessutom ingick Windows -95 och de två "multimedia"-programmen Encyclopedia och Cinemania samt Microsoft Golf.
Det var många timmars sommarjobb, extrahugg på terminen, ihopssparade månadspengar, insamlande av småmynt och pantande av burkar bakom det inköpet. Plus några tusenlappar i julklappar från Mormor och Farmor och Farfar.
Hemdator 1984 = 2700:- exkl. kringutrustning
Hemdator 1987 = 10.000:- inkl. skärm & skrivare
Hade exakt samma paket.... Cyrix eller vad processorn hette....Nästa dator var på ca 400 Mhz och 4 gig i hårddisk. Hur skall jag lyckas fylla upp den undrade jag.... Det var inga problem... Den kostade mindre än den förra. Nästa dator jag köper kommer kosta lika mycket i kronor som den gamla, men med otroligt ökad kapacitet...Wooster skrev:Har för mig att min första PC som jag köpte i december 1996 kostade runt 18 000 kronor då.
No one can prevent me from raising towers in babylon
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag minns när farsan visade miniräknaren han hade på jobbet. Det var en Texas Instruments, ganska basic, med LED-display, och som kostade runt 1300:- (cirka 1976). Samma prestanda får man för hundralappen idag...
Till hemdatorerna 1984 brukade man väl ha en tv-apparat som bildskärm? Det gör att paketet blir rejält mycket dyrare.Hexmaster skrev:Hemdator 1984 = 2700:- exkl. kringutrustning
Jag minns för övrigt att vårt hem begåvades med en videobandspelare runt 1988, och har för mig att den kostade runt 2000. Det nominella priset på VHS-spelare har sedan sjunkit ned mot tusenlappen, tills de försvann från marknaden.
Inflationen har sedan 1993 varit historiskt svag, och därför har vi faktiskt kunnat se priser sjunka även i andra sammanhang.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____33895.aspx
Vad har blivit billigare sedan tidigt 90-tal, förutom elektronik och elektroniska tjänster?
Allt som produceras av lantbrukare.... Du får mindre i kronor räknat för samma produkt än för 20 år sedan. Samtidigt har alla insatsvaror ökat dramatiskt i pris....Knurd skrev:Till hemdatorerna 1984 brukade man väl ha en tv-apparat som bildskärm? Det gör att paketet blir rejält mycket dyrare.Hexmaster skrev:Hemdator 1984 = 2700:- exkl. kringutrustning
Jag minns för övrigt att vårt hem begåvades med en videobandspelare runt 1988, och har för mig att den kostade runt 2000. Det nominella priset på VHS-spelare har sedan sjunkit ned mot tusenlappen, tills de försvann från marknaden.
Inflationen har sedan 1993 varit historiskt svag, och därför har vi faktiskt kunnat se priser sjunka även i andra sammanhang.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____33895.aspx
Vad har blivit billigare sedan tidigt 90-tal, förutom elektronik och elektroniska tjänster?
No one can prevent me from raising towers in babylon
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Har för mig att jag köpte min första PC någon gång på slutet av 90-talet. Det var en 166 Mhz Pentium med det spektakulära MMX-chipet, och en hårddisk på ... nånting runt 1 GB? Skärm ingick. Det kostade väl runt 16000 kr.
Visserligen hade man ju innan dess haft både C-64 och Amiga 500, men de var ju gratis från Tomten.
Mvh -Dan
Visserligen hade man ju innan dess haft både C-64 och Amiga 500, men de var ju gratis från Tomten.
Mvh -Dan
Det finns flera trådar om inflation och prisutveckling på forumet, bland annat viewtopic.php?f=44&t=36685Knurd skrev:Vad har blivit billigare sedan tidigt 90-tal, förutom elektronik och elektroniska tjänster?
Försök att hålla diskussionen i den här tråden kring pristuveckling på hemelektronik
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag köpte min gammkamrat, Pentium MMX 166Mhz med 32MB RAM och 3,2GB hårddisk, inklusive 14" skärm och laserskrivare (!) för 16500:- i september 1997. Det ingick Windows 95 med Plus och lite andra program. 
Den funkar fortfarande, men står i källaren.
Den funkar fortfarande, men står i källaren.