Flygvapnets incidentberedskap
Flygvapnets incidentberedskap
Jag har en fråga gällande flygvapnet, främst för kalla krigstiden men eventuellt även nu om det ej är hemligt.
I böcker och på internet läser jag då och då om någon flygepisod, kanske en misstänkt luftrumskränkning, och att då ett mindre antal svenska flygplan går upp för att kontrollera. Jag har fått för mig att det kallas incidentroten, men vet ej om det är rätt term.
Det jag undrar är över hur detta var organiserat? Fanns det ständig beredskap (24x7x365 som vi säger i it-branschen..) med startklara flygplan? Hur lång tid hade de från larm till start? Och fanns denna beredskap parallellt på olika håll i landet? Om det fanns beredskapsflyg redo i Luleå räcker det inte så mycket om något mystiskt skulle komma inflygande mot skåne?
I böcker och på internet läser jag då och då om någon flygepisod, kanske en misstänkt luftrumskränkning, och att då ett mindre antal svenska flygplan går upp för att kontrollera. Jag har fått för mig att det kallas incidentroten, men vet ej om det är rätt term.
Det jag undrar är över hur detta var organiserat? Fanns det ständig beredskap (24x7x365 som vi säger i it-branschen..) med startklara flygplan? Hur lång tid hade de från larm till start? Och fanns denna beredskap parallellt på olika håll i landet? Om det fanns beredskapsflyg redo i Luleå räcker det inte så mycket om något mystiskt skulle komma inflygande mot skåne?
Re: Flygvapnets incidentberedskap
Rickard skrev:Jag har en fråga gällande flygvapnet, främst för kalla krigstiden men eventuellt även nu om det ej är hemligt.
F7
Inom den nationella insatsverksamheten deltar flottiljen med JAS 39 i den territoriella beredskapen som benämns incidentberedskap luft. Inom denna verksamhet nyttjas även stridsledningsanläggningen, C2StriC.
F17
står för incidentberedskapen med flygplan cirka 90 procent av året, vilket innebär att bevaka Sveriges landsgräns och ha startberedda JAS 39 Gripen för identifiering och avvisning av främmande flygplan.
F21
Tillsammans med Blekinge flygflottilj och Luftstridsskolan i Uppsala delar F 21 ansvaret för övervakningen av hela Sveriges luftrum, den så kallade incidentberedskapen. Denna verksamhet pågår 24 timmar per dygn, året runt.
Källa: Försvarsmakten
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Vilken beredskap FM har är hemlig.Rickard skrev:Jag har en fråga gällande flygvapnet, främst för kalla krigstiden men eventuellt även nu om det ej är hemligt.
Jo, jag misstänkte det och ställde främst frågan för 70-80-talet, men det kanske är relativt snarlikt hur det fortfarande fungerar?MD650 skrev: Vilken beredskap FM har är hemlig.
Överbefälhavaren Sverker Göranson berörde incidentberedskapen i sitt tal på Folk och Försvars konferens i Sälen nu i januari, och hävdade då att Flygvapnet under förra året (2009) genomfört jaktstarter dagligen för att hävda det svenska territoriet.
http://www.folkochforsvar.se/images/sto ... ranson.pdf (det aktuella ämnet berörs på sidan 3, under rubriken "Vad gör vi då i Försvarsmakten?")
http://www.folkochforsvar.se/images/sto ... ranson.pdf (det aktuella ämnet berörs på sidan 3, under rubriken "Vad gör vi då i Försvarsmakten?")
På tal om hemligt och hysch hysch kring FMs beredskap så hittade jag en intressant artikel från Frivilla Flygkårens Medlemstidning om en övning där ett flygplan med två piloter som tillhör FFK utsätter Flygvapnets gränsbevakning för ett realistiskt test, från övervakningen av luftrummet via radar till ingripande av två JAS 39:or i incidentroten vid "kränkande" av svenskt territorium.MD650 skrev: Vilken beredskap FM har är hemlig.
http://www.ffk.se/PDF/ffknytt/ffknytt_2007_1.pdf (sidan 10 och 11)
Om vi pratar 80- och 90-tal så fanns det en rote i södra Sverige och en i norra Sverige. I södra Sverige kunde den stå på någon flottilj eller Visbybasen.Rickard skrev:Det jag undrar är över hur detta var organiserat? Fanns det ständig beredskap (24x7x365 som vi säger i it-branschen..) med startklara flygplan? Hur lång tid hade de från larm till start? Och fanns denna beredskap parallellt på olika håll i landet? Om det fanns beredskapsflyg redo i Luleå räcker det inte så mycket om något mystiskt skulle komma inflygande mot skåne?
Startberedskapen kunde variera, allt från att piloterna satt i cockpit med motorn igång till att piloterna låg och sov på hotell med en timmes beredskap. Detta styrdes av en mängd faktorer som t ex större övningar i närområdet, tid på dygnet, omvärldsläget osv så det går inte att säga något generellt.
Nu när vi pratar incidentberedksap tor jag nästan att det är underförstått med jaktberedskap mot flyg som kränker vårt trerritorium.
Värt då att nämna är att under kalla kriget fanns det också beredda spaningsplan att starta och gå upp för att skaffa underrättelser om så krävdes. Tror också dessa tillhörde incidentberedskapen.
Värt då att nämna är att under kalla kriget fanns det också beredda spaningsplan att starta och gå upp för att skaffa underrättelser om så krävdes. Tror också dessa tillhörde incidentberedskapen.
Tack för svaren. Hur snabbt kan egentligen moderna jaktplan förflytta sig över lite längre ytor? Exempelvis att beredskapsplanen startar från en flottilj i skåne, när kan de nå säg Stockholm?
Kan rekommendera bloggen "Chefsingenjören", http://chefsingenjoren.blogspot.com/201 ... en_23.htmlRickard skrev:Tack för svaren. Hur snabbt kan egentligen moderna jaktplan förflytta sig över lite längre ytor? Exempelvis att beredskapsplanen startar från en flottilj i skåne, när kan de nå säg Stockholm?
Ett rätt långt inlägg men det förklaras pedagogiskt varför det är olämpligt att centralisera flyget till två platser i Sverige.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Skulle gissa att det även ingick någon form av basberedskap runt om i Sverige. Baser där incidentroten kunde gå ner för att tanka mm. Samt naturligtvis STRIL.
/Erik
/Erik
Visst fanns det det. På varje större krigsbas (huvudbas) så fanns det bastroppar som svarade för basens underhåll och även kunde sköta viss klargöring. Det var dock ingen del av incidentberedskapen utan var ett led i FVs beredskap för att flygplanen snabbt skullr kunde spridas ut vid behov. Detta är dock numera borta då de flesta baser avvecklats.Erik Ljungberg skrev:Skulle gissa att det även ingick någon form av basberedskap runt om i Sverige. Baser där incidentroten kunde gå ner för att tanka mm. Samt naturligtvis STRIL.
/Erik
Stril har fortfarande verksamhet 24x365 som man har haft sedan tidigt 50-tal. Däremot löser man idag verksamheten från betydligt färre platser tack vare modernare teknik.
- J.K Nilsson
- Medlem
Det kallades för "Spaningsberedskap"Ornellaia skrev:Värt då att nämna är att under kalla kriget fanns det också beredda spaningsplan att starta och gå upp för att skaffa underrättelser om så krävdes. Tror också dessa tillhörde incidentberedskapen.
J.K Nilsson
Vad hette den högsta beredskapen?
Högsta motor???

Högsta motor???
Ok, tack! Kan du berätta mer om vår spaningberedskap under kalla kriget med Viggen som arbetshäst?J.K Nilsson skrev:Det kallades för "Spaningsberedskap"Ornellaia skrev:Värt då att nämna är att under kalla kriget fanns det också beredda spaningsplan att starta och gå upp för att skaffa underrättelser om så krävdes. Tror också dessa tillhörde incidentberedskapen.
J.K Nilsson