Quiz: Kulturhistoria
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
En försenad ledtråd; det var i slutet på 1960-talet.
Stefan
Stefan
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Kulturhistoria
...ytterligare en "still" fran samma film - nu med huvudaktören:
Hans K
- sveahk
...och här i en nyare film:
Hans K
Den fantastiska Tom Waits.
- sveahk
Saved by the bell och Jokke!!
Tack ska du ha!
Ja, Tom Waits från två filmer, överst Coppolas "Rumble Fish" från 1983 med bl.a. en ung och fit Mickey Rourke - nedre bilden är från Jarmuschs "Coffee and Cigarettes", definitivt en mot strömmen-film...
Jokke kör vidare!
Hans K
Ja, Tom Waits från två filmer, överst Coppolas "Rumble Fish" från 1983 med bl.a. en ung och fit Mickey Rourke - nedre bilden är från Jarmuschs "Coffee and Cigarettes", definitivt en mot strömmen-film...
Jokke kör vidare!
Hans K
Kände igen ansiktet på första bilden men kunde inte säga vem det var. Sen blev det självklart.
Vilken författare/bok är detta ifrån?
Jag intresserar mig icke för människorna. Jag intresserar mig för människans villkor. Människans villkor är det
som är utanför människan, det som formar henne och avgränsar henne. Det som är utanför människan är det omänskliga. Det omänskliga omsluter människan såsom havet omsluter fisken, såsom öknen omsluter en tappad hårkam. Att intressera sig för människans villkor, det är att intressera sig för det omänskliga. Att intressera sig för det omänskliga, det är att intressera sig för det likgiltiga. Det är att intressera sig för oändligheten och döden. Att intressera sig för oändligheten och döden, det är att stå på tå utan att räckas. Jag står på tå utan att räckas.
Vilken författare/bok är detta ifrån?
Jag intresserar mig icke för människorna. Jag intresserar mig för människans villkor. Människans villkor är det
som är utanför människan, det som formar henne och avgränsar henne. Det som är utanför människan är det omänskliga. Det omänskliga omsluter människan såsom havet omsluter fisken, såsom öknen omsluter en tappad hårkam. Att intressera sig för människans villkor, det är att intressera sig för det omänskliga. Att intressera sig för det omänskliga, det är att intressera sig för det likgiltiga. Det är att intressera sig för oändligheten och döden. Att intressera sig för oändligheten och döden, det är att stå på tå utan att räckas. Jag står på tå utan att räckas.
- sveahk
Hannah Arendt/The Human Condition...?
Hans K
Hans K
Tyvärr. Författaren föddes i Helsingfors.sveahk skrev:Hannah Arendt/The Human Condition...?
Hans K
Låter ju så pass dystert att man kommer att tänka på Runar Schildt...?
Tyvärr inte det heller. Denna man dog förra året i Uppsala.
Jag söker den fråga på vilken människolivet är ett svar.
Jag söker den fråga på vilken människolivet är ett svar.
Så svårt ska det inte vara...här är en bild.

- sveahk
"Jag fruktar att du icke når
Mekka, o pilgrim
ty den väg du vandrar leder till
Turkestan"
Att vandra den rätta vägen fram till svaret Willy Kyrklund fick först i efterhand den enkla och uppenbara riktningen!
Hans K
Mekka, o pilgrim
Turkestan"
Att vandra den rätta vägen fram till svaret Willy Kyrklund fick först i efterhand den enkla och uppenbara riktningen!
Hans K
Visst är det fantastiska Kyrklund!sveahk skrev:"Jag fruktar att du icke når
Mekka, o pilgrim
Turkestan"
Att vandra den rätta vägen fram till svaret Willy Kyrklund fick först i efterhand den enkla och uppenbara riktningen!![]()
Hans K
- sveahk
...stämmer, en av min barndoms ordhjältar! Tack Jokke!Visst är det fantastiska Kyrklund!
Lite konst - vem målade det här "trollet"? Bilden är en del av en större målning... Hans K
Hieronymus Bosch?