Walleniusaffären

frejs väpnare
Medlem

Walleniusaffären

Inlägg av frejs väpnare » 24 oktober 2009, 22:48

En tråd på Skalman föranledde mig att plocka fram Martti Turtolas ”Från Torne älv till Systerbäck. Hemligt försvars-samarbete mellan Finland och Sverige 1923 - 1940." (ISBN 91-85266-41-8), och hittade följande (sid 126-127):

”(Lapporörelsen berodde) på högerns, frihetskrigsgenerationens och aktivisternas
besvikelse över det politiska livet i Finland under självständighetens första år-
tionde Den partipolitiska splittringen och den integrationspolitik som mitten-
partierna förde såg ut att äventyra ”frukterna av frihetskriget”.

En av Lapporörelsens mest uppseendeväckande aktivitetsformer blev de s.k.
skjutsningarna, vilket betydde att vänsteranhängare eller betraktades som sådana
med bil fördes till östgränsen….”

Den förre presidenten K J Stålberg och hans maka skjutsades den 14 september 1930, dock ”bara” till Joensuu där de frigavs. Men några veckor senare blev det känt att chefen för Finlands generalstab K M Wallenius var inblandad i affären. Wallenius dömdes i första instans till tukthus och avsättning, men friades i HD i brist på bevis.

”Skjutsningen av Stålberg satte i gång en verklig ryktesstorm i utländska tidningar
och i diplomatkretsarna. Enligt spekulationerna var skjutsningen avsedd som start-
skottet till en högerkupp, med Polen som primus motor. Det skulle alltså ha varit
fråga om en vilja hos vissa officerskretsar att, med polsk hjälp främja sin egen ut-
rikespolitiska linje, vars yttersta mål var att få till stånd en militär konflikt med
Sovjetunionen.”

Är det någon av Skalman-människorna som vet något om spekulationernas substantiella innehåll?

Med risk att anklagas för att ”leka moderator” vill jag påpeka att min tråd handlar om Finland, Lappo-rörelsen och ev. statskupper.

Polens övriga utrikespolitiska agerande under mellankrigstiden behandlas i;
viewtopic.php?f=32&t=36078

Leo V
Medlem

Re: Walleniusaffären

Inlägg av Leo V » 22 december 2009, 13:11

Skriv svar