En tråd på Skalman föranledde mig att plocka fram Martti Turtolas ”Från Torne älv till Systerbäck. Hemligt försvars-samarbete mellan Finland och Sverige 1923 - 1940." (ISBN 91-85266-41-8), och hittade följande (sid 126-127):
”(Lapporörelsen berodde) på högerns, frihetskrigsgenerationens och aktivisternas
besvikelse över det politiska livet i Finland under självständighetens första år-
tionde Den partipolitiska splittringen och den integrationspolitik som mitten-
partierna förde såg ut att äventyra ”frukterna av frihetskriget”.
…
En av Lapporörelsens mest uppseendeväckande aktivitetsformer blev de s.k.
skjutsningarna, vilket betydde att vänsteranhängare eller betraktades som sådana
med bil fördes till östgränsen….”
Den förre presidenten K J Stålberg och hans maka skjutsades den 14 september 1930, dock ”bara” till Joensuu där de frigavs. Men några veckor senare blev det känt att chefen för Finlands generalstab K M Wallenius var inblandad i affären. Wallenius dömdes i första instans till tukthus och avsättning, men friades i HD i brist på bevis.
”Skjutsningen av Stålberg satte i gång en verklig ryktesstorm i utländska tidningar
och i diplomatkretsarna. Enligt spekulationerna var skjutsningen avsedd som start-
skottet till en högerkupp, med Polen som primus motor. Det skulle alltså ha varit
fråga om en vilja hos vissa officerskretsar att, med polsk hjälp främja sin egen ut-
rikespolitiska linje, vars yttersta mål var att få till stånd en militär konflikt med
Sovjetunionen.”
Är det någon av Skalman-människorna som vet något om spekulationernas substantiella innehåll?
Med risk att anklagas för att ”leka moderator” vill jag påpeka att min tråd handlar om Finland, Lappo-rörelsen och ev. statskupper.
Polens övriga utrikespolitiska agerande under mellankrigstiden behandlas i;
viewtopic.php?f=32&t=36078
Walleniusaffären
Re: Walleniusaffären
Uppror och statskupp? se http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nts ... A4upproret