Ni som kan ert första världskrig känner antagligen till att det var en faslig massa allierade soldater förlagda till Saloniki /Thessaloniki i Grekland, och faktiskt fler än vad staden hade civila invånare
Jag har hittat siffror på 110 000 fransmän och 60 000 britter, samt en del italienare, ryssar, albaner, serber och annat.
Det som egentligen intresserar mig är ärligt talat inte i första hand det militärhistoriska, utan den språkliga situationen. Staden var extremt heterogen redan innan, och med ankomsten av entente-trupperna måste den ha blivit en av de språkligt mest splittrade städerna i världshistorien. Tydligen var franska umgängesspråket över nationsgränserna. Alla soldater kan knappast ha behärskat det, men lokalbefolkningen gjorde det tydligen i hög grad.
Men en hel del av de franska trupperna kom inte från Frankrike, utan från Nordafrika, Västafrika och Indokina, och kanske kom en del av ”Britterna” på samma sätt från Indien? Det har ju i så fall relevans för språksammansättningen.
Det jag nu undrar är:
1) Är det någon som har koll på exakt vilka enheter om var stationerade i staden, så att man kan få en bild av hur många ”fransmän” och ”britter” som i själva verket inte var fransmän och britter? (sådana enheter heter väl typiskt nåt med ”senegalesisk” eller” indisk” i namnet, antar jag).
2) Finns här någon som läst allt om Saloniki, och som av en ren händelse har råkat stöta på nåt intressant om språkanvändningen?
Ententetrupper och språk i Saloniki
-
Hellbastard
- Medlem
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Ententetrupper och språk i Saloniki
Vissa delar av italien under vk2 hade ju också en extremt spridd grupp av trupper från;
Mexiko
Brasilien
USA
Storbritannien
Nya Zeeland
Indien
Jugoslavien
Frankrike
Franska Marocko
Franska Tunisien
Franska Algeriet
Franska Senegal
Grekland
Kanada
Italien
Polen
Att tyskarna satte in en turkomansk division lär inte ha förbättrat det hela heller.
Mexiko
Brasilien
USA
Storbritannien
Nya Zeeland
Indien
Jugoslavien
Frankrike
Franska Marocko
Franska Tunisien
Franska Algeriet
Franska Senegal
Grekland
Kanada
Italien
Polen
Att tyskarna satte in en turkomansk division lär inte ha förbättrat det hela heller.