Kräftor och kräftfiske

Cuba
Medlem

Re: Kräftor och kräftfiske

Inlägg av Cuba » 31 augusti 2009, 15:12

G:son skrev:
Hans skrev:När började djuren ifråga ätas i (central) Europa?
Det vet jag tyvärr inte, men när jag såg din bild slog det mig, att traditionen att äta kräftor som finns i Louisiana kanske är en del av det franska arvet där?

/G:son
Det låter som en mycket intressant teori! Frågan som inställer sig är ju hurpass mycket man äter kräftor i Frankrike? Jag har ingen aning om hur det ligger till, varken nu eller då, men med tanke på vad de kan trycka i sig annars i det landet så skulle jag bli rätt förvånad om de inte åt det.
Vet vi nånting om spridningen på kräftätandet annars? Sverige och Louisianna -ja, Turkiet och Irland (enligt "mina" irländare) -nej. Mycket av "våra" kräftor kommer från Kina, innebär det att de exporteras för att det inte finns nån lokal konsumtion? Låter osannolikt det också, men jag vet inte.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 15:20

Louisiana, intressant, kan inte bidra med mer kunskap men det skulle kunna vara så.

Idag så äter man kräftor i Frankrike. Man kan t.o.m. köpa rensade färska kräftstjärtar i de flesta varuhus. Jag kan fuska lite på franska och har trålat runt, dock utan framgång, för att hitta när man började.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 15:25

Kina, tydligen så.

The culinary popularity of crayfish swept across Mainland China in the late 1990s. Crayfish is generally served with Mala flavour (a combined flavour of Sichuan pepper and hot chili) or otherwise plainly steamed whole, to be eaten with a preferred sauce. In Beijing, the Ma La flavoured crayfish (麻辣小龙虾) is shortened to "Ma Xiao" (麻小) and is often enjoyed with beer in a hot mid-summer evening.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crayfish#Crayfish_as_food

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Astacology

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 15:37

Trippel, fick just lära mig ett nytt ord. Astacology, vad blir det på svenska?
http://iz.carnegiemnh.org/crayfish/iaa/IAAhistory.htm
Någom med mer tid får fråga här.
http://iz.carnegiemnh.org/crayfish/phpbb3/index.php

MVH

Hans

Cuba
Medlem

Re: Astacology

Inlägg av Cuba » 31 augusti 2009, 15:48

Hans skrev:Trippel, fick just lära mig ett nytt ord. Astacology, vad blir det på svenska?
http://iz.carnegiemnh.org/crayfish/iaa/IAAhistory.htm
Någom med mer tid får fråga här.
http://iz.carnegiemnh.org/crayfish/phpbb3/index.php

MVH

Hans
"The study of crayfish is called astacology..."! Kräftologi? Efter fördjupade studier blir man alltså kräftolog.

Kräftan tillhör alltså familjen Astacoieda!

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 31 augusti 2009, 17:12

Hans skrev:När började djuren ifråga ätas i (central) Europa?
I centraleuropa fick de sitt stora genombrott på medeltiden som fastemat och klosterföda..Vissa (tvivelaktiga) sidor på nätet berättar om kräftkok i det gamla mesopotamien - jag tar dock den uppgiften med en nypa salt tills jag får tag på mer fakta.

De amerikanska inhemska signalkräftorna i Louisiana fanns innan fransmännen dök upp i området, men det var kanske fransmännen som gjorde kräftor till populär mat och drog igång kräftodlingen på allvar. Fransmännen var redan då duktiga på att göra fina skaldjursrätter, speciellt med hummer men även kräftor. Många rätter med kräftor uppfanns i 1600-1700-talets franska hovkött. Röd skaljdursbuljong till hummer eller kräftbisque är en fransk uppfinning, även potatisklimp eller gäddfärsbullar med bechamelsås smaksatt med kräftskal, kräftqueneller, etc. Poulet Marengo är en kycklinggryta med tomatsås, pocherade ägg, champinjoner och flodkräftor. Engelskans "crayfish" eller amerikansk-engelskans "crawfish" är lånord från franskans "écrevisse".

I nordtyskland var flodkräftor också historiskt populära, de äts i bland annat med den nordtyska grönsaksgrytan Leipziger Allerlei. Även i Ryssland äter man kräftor, kokta rätt upp och ner, serverade med öl. Kräftätandet var stort mode i hela Europa i 1700 och 1800-talets borgerliga societé.

Precis som i USA finns det inhemska varianter av kräftor i många delar av världen. T.ex. i Australien där de kallas för "Yabbies" och Nya Zealand där de kallas "Kaoura", (crayfish i denna delen av världen är dock namnet på en slags hummer).
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 1 gång.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 31 augusti 2009, 17:41

Synbarligen äter man kräftor lite varstans i världen, men i allmänhet är det en lokal specialitet. Riktigt stort är kräftätandet åtminstone i Sverige, Finland och Louisiana.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 18:30

Tack Giancarlo!

Kanske en egen tråd; Nu har jag faktiskt lagat kyckling Marengo - en av få maträtter för krigshistoriecentriker :lol: - men de recept jag stött på var utan kräftor (och ägg) - vad är originalet enligt dig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 18:42

Ursäkta spammandet idag men jag vill så gärna kunna posta i loungen :wink:

Marengo - http://www.theoldfoodie.com/2006/06/chi ... ry_14.html

MVH

Hans

Maskirovka
Medlem

Inlägg av Maskirovka » 7 september 2009, 17:13

G:son skrev:Synbarligen äter man kräftor lite varstans i världen, men i allmänhet är det en lokal specialitet. Riktigt stort är kräftätandet åtminstone i Sverige, Finland och Louisiana.

Hmmm.... Många finnar jag har pratat med påstår att kräftätandet inte alls är stort i Finland. Men de kanske bara kommer från fel ställe. I Sverige t.ex var kräftätandet inte så stort norr om Söderhamn, åtminstone inte i min släkt. Norrut var det surströmmingen som gällde.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 7 september 2009, 19:56

Det är kanske bäst att lägga till en detalj när det gäller kräfttraditionen i Louisiana. Man serverar dem på ett helt annat sätt än i Sverige. De serveras varma, skalade och framför allt väl kryddade (spicy). Det är framför allt en cajun tradition, dvs härrörande från befolkningen i Mississippideltat.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 7 september 2009, 20:33

Maskirovka skrev:
Hmmm.... Många finnar jag har pratat med påstår att kräftätandet inte alls är stort i Finland. Men de kanske bara kommer från fel ställe. I Sverige t.ex var kräftätandet inte så stort norr om Söderhamn, åtminstone inte i min släkt. Norrut var det surströmmingen som gällde.
Allt är förstås relativt, stort är kanske fel ord, men rätt allmänt är det ändå. Sannolikt vanligare bland finlandssvenskar och i de högre samhällsskikten, men nog uppskattas kräftorna av många helt vanliga finnar också. Men antagligen är det inte fullt så demokratiskt utbrett som i Sverige.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 7 september 2009, 21:43

Donkeyman skrev:Det är kanske bäst att lägga till en detalj när det gäller kräfttraditionen i Louisiana. Man serverar dem på ett helt annat sätt än i Sverige. De serveras varma, skalade och framför allt väl kryddade (spicy). Det är framför allt en cajun tradition, dvs härrörande från befolkningen i Mississippideltat.
Nja.. de är inte alltid skalade. Den rätten där kräftor har största huvudrollen är den "Crawfish boil" som är en het gryta där man kokar hela kräftor med cayennepeppar, majskolvar och rökta korvar. Sedan rinner man av det hela och serverar det som det är. Har själv hört talas om att en louisianabo skulle förklarat det svenska sättet att koka kräftor på sähär: "they boil the crawfish in water and then they add some grass". Självklart skalar gästen kräftorna själv på en crawfish boil. Dock så är ofta kräftor delar av andra varma anrättningar. T.ex Crawfish Ettouffé - kräftgryta med grönsaker, Crawfish bisque - kräftsoppa, crawfish gumbo, crawfish cakes - kräftbiffar etc.

Cajun kommer förövrigt av "Acadien". Acadie var det franska namnet på den franska nybyggarkolonin i Nouvelle Escosse eller Nova Scotia. När britterna tog över Nova Scotia var dessa nybyggare tvugna att fly, de kom till södra delen av det franska Louisianie-territoriet, ett glesbygt område med mycket indianer, där fransmännen mest hade ett fåtal fort. De utgjorde senare den fransk befolkningsstomen i området. Acadianerna har väl skapat en del av den berömda "cajun"-matlangningen. Den typiska redningen av byrnt olja och mjöl till en gumbo eller ettouffé en sk. "roux" kommer från cajunerna, samt örter och andra smaksättningar. De nyttjade de lokala skaldjuren och kräftorna, var mästare på att göra korvar och charkuterier. De lärde sig mycket av de lokala indianernas matlagning och lärde sig att uttnytja majs, vildris, chili, file (löven från sassafrassträdet som torkats och stötts till ett pulver).

Det finns också en stark afroamerikansk influens på louisiania-köket där grytsoppan gumbo främst brukar pekas uthttp://en.wikipedia.org/wiki/Gumbo . Gumbo var ursprungligen typisk västafrikansk soppa - i detta kök brukar man gärna blanda fisk och kött. Originalingrediensen var Okra, en grönsak bestående av små slemmiga fröknoppar av okraväxten. Okran hade importerats från afrika med det portugisiska namnet "Quimgombo" (en förvrängning av ett afrikanskt ord)- vilket gav namnet på rätten "gumbo". Numera så består gumbo ofta av en tjock buljong med tomat, selleri, lök, chilipeppar med diversa ingredienser som fläsk, kanin, kyckling, nötkött, kräftor, krabba, ostron, hummer eller annat. Detta avreds i sin tur med de förtjockande filebladen, okran eller roux.Serveras med hot sauce och långkornigt ris.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2009, 13:15

Den australiska kräftepoken blev kort.....på 80-talet blev kräftdammar moderna - alla skulle bli miljonärer på att odla australiska redclaw crayfish i dammar. Och restaurangerna satte mangrannt kräftor på menyn. Naturligtvis till svinpriser då de var en nyhet. Vad dom aldrig fattade - var att för att få någon smak, måste det salt och dill - till!
Och ''vågen'' dog lika snabbt som den startat :roll:
Innan begravningen - köpte jag billigt (mot dill & saltreceptet :lol: ) ett par tjog från en dammodlare i trakten.
Dom smakade, med lassvis av dill - ok med små bokstäver.....Men eftersom dill bara växer på vinterhalvåret i Australien blev det en flop :roll: , Varjag
Bilagor
redclaw.gif
redclaw.gif (109.33 KiB) Visad 3132 gånger

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 augusti 2025, 14:32

I år (2025) tycker jag att man har läst en hel del om kräftskivor i tidningarna, sett dekorationer i butikerna, etc., men generellt måste kräftskivan som företeelse ha minskat på senare år (sedan millennieskiftet?). Det känns som att kräftskivan "peakade" under det sena 1900-talet. Är det någon som har några tankar om detta?

Skriv svar