Inlägg
av Lawrence » 14 oktober 2009, 22:30
Intressant tråd.
Som vädjar ömsom till känslan, ömsom till lite mer förnuft, och man ska inte skräda orden mot förtryck och förintelser, men alla riktiga debatter strävar väl, efter en viss balans, tes-antites-syntes kanske...
Men Sovjet fastnar väl i samma sits som socialdemokratin, brukar göra : SAP/arbetarrörelsen håller fram en utopi, och blir förstås hårdare bedömd när man misslyckas. Alla tal blir stora i Ryssland.
Men förtryck börjar inte med Lenin och bolsjevikerna , ett stort världskrig med 10-11 miljoner offer föregick bl.a. ryska revolutionen, när 60.000 man kunde stupa på en dag i skyttegravarna i Europa. Lenin avbröt ju ändå kriget 1917/18, ger inte det någon " kredd " ?
Men 1.a världskriget kan väl inte skyllas på bolsjevikerna ? - Har ex.vis västmakterna haft någon officiell " avstalinis-eringsprocess" om masslakten i The Great War ? Eller utrotningen i kolonierna,,av ursprungsfolken där den europeiska civilisationen fått fäste, imperialism, slavarbete, utrotning, skallmätning .
Och västmakterna stödde ju det ryska inbördeskriget, 1918-22 , (med svältkatastrofer),, på alla sätt, som gav kanske lika många offer, som 1.a världskriget ca 10 miljoner. Ryssland måste ju ha upplevt en belägringssituation, efterhand, som kan/bör ha påverkat stalinismens felbedömningar och härjningar, på 1930talet.
Det är först idag som västvärlden börjar ifrågasätta sin historia och delaktighet, i gärningar, som: 1. världskriget, 2.världskriget, slavhandel, imperialism, kolonialism, heta potatisar, 50 år efter Chrustjev, - det verkar lite efterblivet även i väst, som kanske inte ens har påbörjat sin rannsakning i dessa frågor ? Västs gamla imperielösningar, Palestina
, Pakistan, chockar oss varje kväll på TV:n.
Ryssland försökte/1939 men kunde ju inte dra sig ur ett storkrig på den europeiska kontinenten, som England, och USA bakom sina vatten. (De sistnämnda driver ju även idag grymma/olagliga kolonialkrig, fast de får ju fredspris för det.) Hur är då balansen egentligen ? En enorm vänstervridning ?