Onödiga effekter

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 8 januari 2003, 19:38

får väl skylla mitt inlägg på ölen jag drack och sömnbristen...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 8 januari 2003, 20:11

jo man ska ju alltid skylla på något..Jag tycker att Ente ting ser ut som någon slags flum meditation, angående enternas anfall mot Isengård så föreställer jag mig det vara ett mycket mindre antal som studsar fram..

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 8 januari 2003, 22:03

men en sak jag saknade var huorerna(stavning??)...dom dära träden som kan förflytta sig på nå mystiskt vis

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 januari 2003, 05:12

Två saker som stör mig i den första filmen (inte haft tid att gå på SODTT på grund av svårighet att hitta barnvakt) och det är dels Galardiell när Frodo vill ge henne ringen. Så jävla uselt gjort, rösten låter som hon håller en burk för munnen.

Den andra specialeffekten jag fortfarande stör mig på varje gång jag ser filmen är grottrollet som är så jävla fult gjort, ser ut om en missbildad unge och passar mer i en Disneyfilm eller dyl.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Jepp

Inlägg av D. Andersson » 9 januari 2003, 05:46

Precis samma två saker som stör mig mest. Riktigt hemskt är det :/

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 januari 2003, 13:31

Jag gillar grott-trollet. Tycker att det är bra gjort. Hundra gånger bättre gjord än balrogen, i alla fall, som ser ut som den är hämtad från ett andra klassens dataspel.

Det är synd, för originaldesignen av balrogen är riktigt bra. Det är den digitala överföringen som misslyckats...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 januari 2003, 14:07

Tycker tvärtom. Balrogen är godkänd, även om det inte är ett mästerverk. Men grott-trollet är det värsta i hela första filmen. Det förstår andan så mycket! Det finns inget av Tolkiens anda i det överhuvudtaget, det ser precis ut att vara taget ur någon disney-film, alternativt en b-skräckfilm för småbarn.

Spelar oftast över den biten..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 januari 2003, 16:32

Danne skrev:Det är synd, för originaldesignen av balrogen är riktigt bra. Det är den digitala överföringen som misslyckats...
Balrogen är ju hur skön som helst! En riktig best...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 9 januari 2003, 17:01

Tycker både grotttrollet och Balrogen är dåliga, men grotttrollet tycker jag är sämst. Jag föreställer mej troll (de i Tolkiens värld alltså)
som något vidrigare, starkare och betydligt skickligare ocher, inte som en levande, enorm slemklump.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 januari 2003, 17:06

Dessutom har han inge vidare rörelser heller, när Aragorn spetsar honom ser han ut som han dansar typ. :?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 januari 2003, 18:29

Jag tycker också att grottrollet är bra gjort, i alla fall om man ska se på animeringen. Däremot tycker jag inte att det hör hemma i filmen.

Jag vet egentligen inte hur jag föreställt mig Balrog, länge tänkte jag mig honom/henne som i Bakshi's film, men den är egentligen inte speciellt bra.
Jag tycker att de borde lagt ner mer tid på Balrog filmen, jag är i alla fall inte nöjd med den.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 9 januari 2003, 18:34

Gilithil skrev:Jag vet egentligen inte hur jag föreställt mig Balrog, länge tänkte jag mig honom/henne som i Bakshi's film, men den är egentligen inte speciellt bra.
Stackars dig 8O
Bakshis lejonbalrog måste vara en av de hemskaste tolkningarna, även om det inte är särkilt stort fel på resten av filmen - naturligtvis med undantag från slutet - men balrogen... Brrr.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 11 januari 2003, 02:50

Never Spirit skrev:Tycker både grotttrollet och Balrogen är dåliga, men grotttrollet tycker jag är sämst. Jag föreställer mej troll (de i Tolkiens värld alltså)
som något vidrigare, starkare och betydligt skickligare ocher, inte som en levande, enorm slemklump.
Har alltid föreställt mig att det var en Olog-Hai som orcherna hade i Moria. Kan inte tänka mig att vanliga troll bodde där med orcherna frivilligt. Det finns ju inte mycket skrivet om Olog-Hai trollen men jag har alltid tänkt mig dem som stora orcher, fast mycket mer "monster" än orcherna, alltså dummare men vidrigare pga detta.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 januari 2003, 08:59

Fast Tolkien skriver ju om grottroll i Moria...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 13 januari 2003, 14:50

...som försvann direkt då han fick Sting i foten. Dessutom tänker jag mig troll som mindre framför allt, grönare...

Skriv svar