Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Perruz
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Perruz » 14 juli 2009, 23:02

Passar p.g.a semester och resande -frågan är fri...//P

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juli 2009, 13:37

Om ingen ar villg tar jag en ny fraaga....igen om langdistansjakt. Dom mest 'laangbenta' jaktplanen som fanns tillgangliga - utrustades med skeppskompasser daa navigerigen var oerhort viktig....Dom hittade och skjot ned de maal de skickats ut for....
Det var, dittills, krigets langsta 'interceptor-operation'.
Vem ledde forbandet? Vilka var maalen? Vilket maal overlevde - och vilket dodades?, Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 15 juli 2009, 14:53

Kan det vara när P-38:orna slog ut Yamamoto?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 juli 2009, 05:20

von Adler skrev:Kan det vara när P-38:orna slog ut Yamamoto?
aye....men.....
Vem ledde forbandet? Vilka var maalen? Vilket maal overlevde - och vilket dodades?,
, Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 16 juli 2009, 10:21

Det måste jag googla mig till, så jag låter någon annan plocka denna nu när jag asfalterat vägen åt dem. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 juli 2009, 13:14

Det måste jag googla mig till, så jag låter någon
......

Ahumm....jag tycker inte det är rätt attityd....
Frågorna blir ofta knepigare och söker mera detaljer och att tro alla svar kan komma direkt ur minnet - är utopiskt. Min tro är att quizzarna också är till för att lära andra som inte vet - någonting, om händelser och personer i det förgångna - lite mer - är det fel?

Alltså - vill jag veta detaljer här....amerikanerna visste att två japanska bombplan, fraktade varsin amiral - men inte vem som satt i vilket....en dödades - en överlevde (med katastrofala konsekvenser för de allierade :roll: )
...frågan är öppen ännu!, Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 19 juli 2009, 13:43

Borttaget pga dålig forumdisciplin-.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 juli 2009, 16:56

varjag skrev: Min tro är att quizzarna också är till för att lära andra som inte vet - någonting, om händelser och personer i det förgångna - lite mer - är det fel?

Varjag
Det är det som är min stora behållning av quizzarna.
:)

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 19 juli 2009, 21:28

Då gör jag ett försök.

John W Mitchel ledde uppdraget.
Enligt vad jag hittat så sköts faktiskt bägge de Japanska planen ned, Yamamotos över land utan överlevande och därefter över vattnet sköts Amiral Ugakis plan ned, denne överlevde dock.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 juli 2009, 22:17

Terje skrev:Då gör jag ett försök.

John W Mitchel ledde uppdraget.
Enligt vad jag hittat så sköts faktiskt bägge de Japanska planen ned, Yamamotos över land utan överlevande och därefter över vattnet sköts Amiral Ugakis plan ned, denne överlevde dock.
Ja Terje - det är rätt. Operationen kallades 'Vengeance' och Yamamoto's fpl havererade i djungeln utan överlevande.
Amiral Ugaki räddades - och spelade en viktig roll i det fortsatta kriget. Som chef för 5:e Luftflottan 1945 - översåg han de våldsamma 'kamikaze-attackerna' under slaget om Okinawa. Och valde själv den döden till slut då han ansåg det ovärdigt att han skulle överleva alla de unga pojkar han skickat på envägsflygningar.
Din fråga, Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Vengeance

http://en.wikipedia.org/wiki/Matome_Ugaki

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 20 juli 2009, 01:29

Vi fortsätter på temat amiral Ugaki. I sin dagbok framhåller han modet som uppvisades den 17 augusti 1942. Vad avser han?

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 20 juli 2009, 22:09

Nej nu tycker jag att trots att det är semestestertider så är det dags för en liten ledtråd.

Liksom tidigare har jag här tagit mig vatten över huvudet. Ingen skada tillfogades fienden även om inte detta stod helt klart vid tidpunkten.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 juli 2009, 11:50

Terje kanske avser 'Carlsons Raiders' strandhugg på Butaritari (i Makin-atollen)?, Varjag

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 21 juli 2009, 12:30

Jag får be om ursäkt så mycket då jag lyckats mixtra till datumen för händelsen ifråga vilket kan förklara den generella tystnaden... korrekt datum skulle vara den 28 augusti Om ingen tar den snabbt och lätt nu så blir jag förvånad. Skulle ingen knäcka detta kvickt får jag vidta drastiska åtgärder som att lämna frågan downunder övervägas (Då varjag sin vana trogen iallafall letade fram en plausibel händelse på angivet datum)

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 21 juli 2009, 23:25

Ok, då levererar jag mitt tänkta svar och överlämnar frågan till Varjag som ju faktiskt kom med ett mycket rimligt svar till min felaktiga fråga.

Mit tänkta svar var
SS 229 USS Flying Fish som den 28 Augusti sköt fyra torpeder mot Yamato som felklassificerades som ett Kongo klass slagskepp. enligt Flying Fish skulle två torpeder ha detonerat, ingen skada åsamkades dock något av de japanska fartygen. efter detta manglades flying fish rejält av de två jagare som eskorterade Yamato samt två ytterligare fartyg samt flyg, resultatet blev att ubåten fick återvända för relativt omfattande reparationer, den överlevde dock hela kriget. Detta anfall lär finnas omnämnt i Ugakis dagbok (finns översatt till engelska, jag har dock inte läst den) som "I wish our submarines had the same courage and more determination to destroy the enemy, even at the sacrifice of themselves."

Varjag frågar vidare.

Låst