Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
I går på nationaldagen sjösattes en nybyggd kopia av hjulångaren Eric Nordevall i Forsvik (nära Karlsborg). Originalet var från 1836, och sjönk efter en grundstötning på Vättern 1856. 1993 påbörjades bygget av en trogen kopia (ångmaskinerna kommer från Motala Verkstad, precis som hos originalet), och hon beräknas vara helt färdigställd sommaren 2010. Jag var där och såg det hela, och trots vissa problem vid sjösättningen (hon vinschades ned sakta utmed slipen; det var ingen "expressjösättning"), så fick de 12.000 i publiken se något unikt. Förra året fick jag tillfälle att köpa en spik som jag fick skriva mitt namn på, och som använts i bygget.
- Bilagor
-
- PICT0129.JPG (71.22 KiB) Visad 621 gånger
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Trevligt.
Jag tror att "di nere pau varvet" snickrade ihop en ångpanna till henne enligt orginalspecifikationer...
Jag tror att "di nere pau varvet" snickrade ihop en ångpanna till henne enligt orginalspecifikationer...
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Spännande. Vad är det tänkt att ångaren ska användas till framöver?
/Marcus
/Marcus
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Den ska göra turistturer på Göta kanal och möjligen även Vättern.
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Låter som det har alla möjligheter att bli ett populärt turistmål, det kan inte finnas många hjulångare i drift här uppe?
/Marcus
/Marcus
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Det finns visst någon hjulångare i Norge och några i Danmark, men det hör ju inte till vanligheterna att man bygger nya hjulångare. Nordevall-projektet har strävat efter att vara så troget förlagan som möjligt, utom där moderna sjösäkerhetsregler kräver annat.
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Omöjligt - sjösättning hade skett tidigast 2020 isåfall.dc skrev:Trevligt.
Jag tror att "di nere pau varvet" snickrade ihop en ångpanna till henne enligt orginalspecifikationer...
// Du känner väl till historien om de två tanterna som möts på fiskartorget i Pottis.
Trevligt projekt, hoppas det smittar av sig så de kan avsluta restaureringen av Sölve som förhoppningsvis kan bli i klass med HMS Warrior.- Jau se du min maun, haun haur gått till en eviga vilan se.
- Men vau e det du säger, haur han gått och dött!?!
- Nej du, haun haur böjat jobbe pau varvet
(Kommer det bli shorts, sandal och magväskeförbud ombord? dvs så man kan åka i 1.klass och riktigt njuta Viktorianskt av vackra miljöer, god mat och vackra människor)
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
Det verkar som att maskineriet är ganska klart och färdigt att montera. Det skall ha varit en hel del före detta varvsarbetere inblandade i projektet...Psilander skrev:Omöjligt - sjösättning hade skett tidigast 2020 isåfall.dc skrev:Trevligt.
Jag tror att "di nere pau varvet" snickrade ihop en ångpanna till henne enligt orginalspecifikationer...
// Du känner väl till historien om de två tanterna som möts på fiskartorget i Pottis.Trevligt projekt, hoppas det smittar av sig så de kan avsluta restaureringen av Sölve som förhoppningsvis kan bli i klass med HMS Warrior.- Jau se du min maun, haun haur gått till en eviga vilan se.
- Men vau e det du säger, haur han gått och dött!?!
- Nej du, haun haur böjat jobbe pau varvet
(Kommer det bli shorts, sandal och magväskeförbud ombord? dvs så man kan åka i 1.klass och riktigt njuta Viktorianskt av vackra miljöer, god mat och vackra människor)
Jag är ledsen, men du kommer ha svårt att få igenom regler om hyffs och puts i allmänna färdmedel. Hur gärna man skulle önska det vid vissa tillfällen.....Varför inte satsa på att bygga någon klassisk ångslup i modern tappning och genomföra trevliga kryssningar i skärgården? Med klädkod noga angiven, så klart
För övrigt bör varvet rycka upp sig, men den enda ödeläggelsen jag vill se i Karlskrona är deras nya biostad
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
HAr en ide om att bygga mindre kryssningsfartyg i klassisk stil där man kan tuffa runt värdigt spela shuffelboard, promenera på teakdäcket och umgås civiliserat som för amerikaner och japaner sabbade reskulturen.Jag är ledsen, men du kommer ha svårt att få igenom regler om hyffs och puts i allmänna färdmedel. Hur gärna man skulle önska det vid vissa tillfällen.....Varför inte satsa på att bygga någon klassisk ångslup i modern tappning och genomföra trevliga kryssningar i skärgården? Med klädkod noga angiven, så klart
Vittus har mitt fulla stöd, har ni fått tillbaka fönstren i Ronneby nu?För övrigt bör varvet rycka upp sig, men den enda ödeläggelsen jag vill se i Karlskrona är deras nya biostad
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II sjösatt
En nackdel med hjulångare sägs vara att de var svåra att få igång om maskineriet stannade. De stora skovelhjulen tenderade att "hänga sig". Man måste skicka upp gubbar som s a s trampade igång dem.
En viss hjulångare som inte vågade stanna vid kaj pga detta problem, man skulle bunkra ved, körde i cirklar och fick veden kastad ombord vi varje kajpassage. Svensk anekdot, 1800-talet, läst i "Sveriges Blå band", en bok om Göta kanal.
En viss hjulångare som inte vågade stanna vid kaj pga detta problem, man skulle bunkra ved, körde i cirklar och fick veden kastad ombord vi varje kajpassage. Svensk anekdot, 1800-talet, läst i "Sveriges Blå band", en bok om Göta kanal.