Amish-folket

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Amish-folket

Inlägg av Martin Lundvall » 25 juni 2009, 09:42

Om jag förstått det rätt så bygger deras ovilja på att ta emot teknologiska lösningar att de inte vill bli integrerade i det moderna samhället. Hur är det då med elektricitet driven av solceller? Har de solceller behöver de inte vara beroende av omvärlden men får ändå el. Funkar det? Eller hur bestämmer det vad som är bra och dåligt, tidigare nämndes det till exempel genmodifierad majs. Hur har Amish kommit fram till att det är okej?

/Martin

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 26 juni 2009, 06:56

Martin Lundvall skrev:Om jag förstått det rätt så bygger deras ovilja på att ta emot teknologiska lösningar att de inte vill bli integrerade i det moderna samhället. Hur är det då med elektricitet driven av solceller? Har de solceller behöver de inte vara beroende av omvärlden men får ändå el. Funkar det? Eller hur bestämmer det vad som är bra och dåligt, tidigare nämndes det till exempel genmodifierad majs. Hur har Amish kommit fram till att det är okej?

/Martin
Genmajs OK för amish? - Pragmatism. Vanlig majs åts upp av en larv inifrån. Genmajs var skyddad mot detta. (Enligt TV-program i SVT om genmat, engelskt program.)

Annars vore ju solcellsel utmärkt för amish. Grön kristendom. Ungefär som den svenska kyrka som ville ha solceller på taket men inte fick för skönhetsrådet... sancta simplissitas.

Fram för solceller på kyrktak, det är dagens lösen!

Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Inlägg av Olays » 27 juni 2009, 00:02

lampros skrev: De pittoreska amish är OLD ORDER AMISH. Det är de som förekommer i Harrison Ford-filmen "Vittne till mord", det är de som det görs fotoböcker om med bilder på gammalt snickeri och gammal sömnad osv, det är de som bär hucklen och hattar och allt det där.
Njae, nu är jag inte nån Amish expert men jag har som andra sett de Old Order Amish som bor runt Lancaster PA, de Amish vi har här i Steuben Cty - NY ser likadana ut och sysslar med i princip samma saker, jag har dock aldrig hört att nån här använder elektricitet. Jag förstår det som all Old Order Amish är väldigt samhälls frånvända och att mycket av den emigration från Amishs kärnområden har varit av folk som vill vara mindre samhälls frånvända och klart livet är väl kanske lite enklare och roligare om man plockar det bästa från båda livsstilarna. Jag var och handlade på WalMart nu på hemvägen och i entren stod, 3 Amish, förmodligen man, hustru och svärmor och garvade framför Coca Cola automaten (alla i traditionell klädsel förstås). Hela saken att välja vad man skall använda eller ej är ju klart komplicerat och det kanske förklarar varför många utbrytargrupper finns (fast de har ju sina egna Elders förstås).

Peter O
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Inlägg av Olays » 22 juli 2011, 03:20

Gammal post men det var en svår olycka här iförrgår med många Amish som omkom, Jasper ligger ca 40 minuter från där vi bor. NY times har en bra artikel idag.

http://www.nytimes.com/2011/07/21/nyreg ... l?_r=1&hpw

Petrarca.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Inlägg av Olays » 22 juli 2011, 20:12

Märkligt nog så var en av de omkomna den kvinna som konverterat in i Amish som min fru hade träffat för flera år sedan. TV reportage för de som är intresserade

http://blip.tv/wenytv/jasper-neighbors- ... ty-5399025

Peter O

Petrarca.

Skriv svar