Amish-folket

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Amish-folket

Inlägg av Markus Holst » 16 juni 2009, 18:17

Blixten skrev:Vad säger katastrofen medför att häst och vagn blir state of the art? Är det inte troligare att ett vetenskapligt avancerat samhälle kan anpassa sig till det nya läget, vad det nu kan vara?
Jovisst, på längre sikt. men medan forskarna forskar fram nya metoder svälter den okjberoende världen, amish plöjer vidare med sin häst och märker ingen skillnad.

Mig veterligen betalar Amish skatt som alla andra, och tecknar de försäkringar de anser sig vilja ha, som alla andra. På vad sätt tar de russinet ur kakan?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 16 juni 2009, 22:13

Du förutsätter att den stora katastrofen medför att just Amish-stilen får ett övertag. Varför skulle den stora katastrofen bli på just det sättet?

Om vi pratar om oljan specifikt så kan vi kolla på Sverige under 2VK, man gick omedelbart över till gengas. Inte lika bra som olja när den finns men det fungerar. Jag tror man ofta överskattar det moderna samhällets sårbarhet.

Visst, jag håller med om att ett sådant scenario skulle kunna inträffa men det finns också många scenarier där Amish-stilen förlorar.

En högteknologisk arbetare betalar mer skatt (normalt sett) än en lowtech-bonde och producerar mer av sådant som kan komma andra till gagn.

Med att plocka russinen ur kakan menar jag tex att man tar till sig vissa tekniska prylar men inte vill besudla sig med andra prylar. Man överlåter alltså det skitiga hantverket på någon annan. Eller att man gärna vill ta del av modern sjukvård men man ser inte till att utbilda forskare som kan skapa denna sjukvård man vill ha utan litar på att andra gör det.

Jag tycker att s.k. alternativa livsstilar har ett oförtjänt romantiskt skimmer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 17 juni 2009, 09:21

Blixten skrev:Med att plocka russinen ur kakan menar jag tex att man tar till sig vissa tekniska prylar men inte vill besudla sig med andra prylar. Man överlåter alltså det skitiga hantverket på någon annan. Eller att man gärna vill ta del av modern sjukvård men man ser inte till att utbilda forskare som kan skapa denna sjukvård man vill ha utan litar på att andra gör det.
Det var en underlig jämförelse. Jag utbildar inte heller forskare, trots att jag tar del av sjukvården, utan litar på att andra gör det.

De flesta av oss tar väl till oss vissa tekniska pryla, men inte alla. Vad menar du egentligen? Är det ett "tänk om alla gjorde så"-scenario du försöker måla upp?

"Övertag" är inget jag tycker är intressant, utan stryktålighet.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 17 juni 2009, 09:43

Markus Holst skrev:
Blixten skrev:Med att plocka russinen ur kakan menar jag tex att man tar till sig vissa tekniska prylar men inte vill besudla sig med andra prylar. Man överlåter alltså det skitiga hantverket på någon annan. Eller att man gärna vill ta del av modern sjukvård men man ser inte till att utbilda forskare som kan skapa denna sjukvård man vill ha utan litar på att andra gör det.
Det var en underlig jämförelse. Jag utbildar inte heller forskare, trots att jag tar del av sjukvården, utan litar på att andra gör det.

De flesta av oss tar väl till oss vissa tekniska pryla, men inte alla. Vad menar du egentligen? Är det ett "tänk om alla gjorde så"-scenario du försöker måla upp?

"Övertag" är inget jag tycker är intressant, utan stryktålighet.
Jag håller med Markus Holst. Samtidigt är det ju också så, att Amishfolket frivilligt låter bli att använda en del av infrastrukturen och servicen som samhället bekostar, så man kan absolut inte påstå att de plockar russinen ur kakan. Vidare är det ju upp till var och en att välja sin livsstil, och Amishfolket predikar inte bland majoritetsbefolkningen, så jag har lite svårt att förstå varför man skulle irritera sig på dem. Antagligen har de inte stora inkomster, så de betalar mest indirekta skatter, samt fastighetsskatter och liknande, men tack vare sin livsstil belastar de samhället i mindre grad än majoriteten.

/G:son

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 17 juni 2009, 22:33

Jag vill inte bli missförstådd, jag retar mig inte på Amish och tycker att alla skall få välja livsstil vare sig det är Svenssonliv, Jehovas vittne eller Hells Angels.

Jag vet inte om jag kan förklara riktigt hur jag menar men hursomhelst, Amish teknikskeptiska livsstil imponerar inte på mig personligen och jag tror samhället i stort har mycket litet att lära av dem.

Eller kanske kan jag försöka säga såhär, jag fnyser inte åt tekniskt primitiv livsstil a la Amish men jag fnyser lätt åt den vördnad som den omges med av många.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2009, 00:17

Jag läste en gång i en förkommen tidskrift för mig att det största hotet mot amishfolket är de själva, en vanlig förekommande "handling" är att släkting gifter sig med en släkting (kusingifte) och att de riskeras slå ut sig själva med "inavel".

Dom vill leva fredade, våldsdåd med "amish" inblandade är sällsynt, de lever som det var på 1800-talet, fast om en "amish" blir sjuk så får han/hon uppsöka modern sjukvård eller tillämpa den moderna infrakturen för att ta sig till en annan enklave. Dom lever inte i en delstat utan flera, några få "amish" lever exempelvis i Illinois och det är flera timmar resväg från Pennsyvania.

Det är en liknande reliliös grupp som lever i Dakota-staterna i ett kollektiv, där gäller det hela tiden att en medlem måste fråga ett råd om det är värt att köpa eller uppsöka och då kommer oftast en motfråga (kan detta föra oss närmare Gud). Amishfolket behöver inte göra det om dom inte vill såvitt vad jag har fattat det.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 18 juni 2009, 07:39

Kuriosum:

Det finns en rad mer eller mindre extrema, puritanska sekter i USA, typ amish även om inte alla klär sig i hatt och rock, har långa skägg osv. Till dessa hör MENNONITERNA (av grundaren Menno Simons); Ike Eisenhowers mor kom från denna sekt. fadern var väl mer "normal".

Mennoniterna förespråkade i varje fall icke-våld, var fritagna från värnplikt etc. Intressant då att Ike som var ÖB i Europa 1944-45 osv hade anor från denna sekt.

Med andra ord: "Les extrèmes se touchent" - ytterligheterna berör varandra.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 juni 2009, 14:56

En tanke som jag har fått, finns Amish-Folket enbart i USA eller finns de på flera ställen runt vår Jord. :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2009, 20:04

Anders Nyman skrev:En tanke som jag har fått, finns Amish-Folket enbart i USA eller finns de på flera ställen runt vår Jord. :oops:
Såvitt vad jag vet så finns dom enbart i USA.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 18 juni 2009, 20:10

Amish-samhällen finns även i södra Kanada, i Ontario t.ex.

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juni 2009, 06:08

Javisst, i Kanada var det också, kom ihåg det nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 24 juni 2009, 21:11

Amish samhällena i Amerika och i Kanada finns det olikheter eller kör de efter samma stuk på båda ställena. :oops:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 25 juni 2009, 06:44

Anders Nyman skrev:Amish samhällena i Amerika och i Kanada finns det olikheter eller kör de efter samma stuk på båda ställena. :oops:
Jag vet inget om Amerika kontra Kanada. Men det finns OLD ORDER AMISH som är hardcore, långa skägg och hattar, sedan finns en fallande skala mot modernt samhälle à la "reformed amish", mennoniter, quakers osv. Olika sekter som har successivt lägre murar mot omvärlden. Så att säga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 juni 2009, 08:09

Jag har hört av en utbytesstudent i Kanada (som nog fyllt 40 nu) att en del amish där använder elektrisitet.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 25 juni 2009, 08:17

Markus Holst skrev:Jag har hört av en utbytesstudent i Kanada (som nog fyllt 40 nu) att en del amish där använder elektrisitet.
Det är med andra ord skillnad på amish och amish.

De pittoreska amish är OLD ORDER AMISH. Det är de som förekommer i Harrison Ford-filmen "Vittne till mord", det är de som det görs fotoböcker om med bilder på gammalt snickeri och gammal sömnad osv, det är de som bär hucklen och hattar och allt det där.

Kort sagt: när vi tänker "amish" tänker vi "old order amish". Men det finns alltså fler amish än denna selekta skara, denna inre krets.

Men att använda el osv går väl an, sett generellt. Man ska inte behöva tänka "antingen väljer vi bort all modernitet, eller så bejakar vi den helt och hållet". Det finns en viss mångfald i sekterismen så att säga.

Skriv svar