Australien runt
-
Torbjörn J
- Medlem
Australien runt
Jag var nyligen iväg på en liten resa i Australien och även om resan inte gick i en MÖPs tecken så blev det en del foton från intressanta platser. Den rutt jag tog förde mig upp längs både öst- och västkust och de flesta korten jag visa här är tagna på västkusten, med undantag för bilderna från Marinmuseet i Brisbane där HMAS Diamantina ligger.
River klass fregatten HMAS Diamantina, enda kvarvarande fartyget i sin klass. Såklart jag var tvungen att ta en bild av kabyssen. Många Boforspjäser har jag sett, de finns överallt i Australien uppställda på deras minnesplatser över de krig landet deltagit i.
River klass fregatten HMAS Diamantina, enda kvarvarande fartyget i sin klass. Såklart jag var tvungen att ta en bild av kabyssen. Många Boforspjäser har jag sett, de finns överallt i Australien uppställda på deras minnesplatser över de krig landet deltagit i.
-
Torbjörn J
- Medlem
Re: Australien runt
Fortsättning...
-
Torbjörn J
- Medlem
Fortsättning...
Nu över till västkusten och där började jag i Perth, tog en tur i närområdet som inkluderade Fremantle och rottnest Island. Besökte Margaret River också, men där var det mer vin som gällde
Nu över till västkusten och där började jag i Perth, tog en tur i närområdet som inkluderade Fremantle och rottnest Island. Besökte Margaret River också, men där var det mer vin som gällde
-
Torbjörn J
- Medlem
Fortsättning... Rottnest Island ligger strategiskt utanför Fremantle och Perth och erbjöd ett bra läge för att bygga upp ett batteri som kunde försvara hamnarna på fastlandet innan de kom inom skotthåll från en fientlig flotta. Under 1930-talet byggdes det upp en installation av två 9,2 tums-pjäser som hade en räckvidd på 29 km. En av pjäserna är renoverad och platsen underhålls väl. Besökare får betala dryga 6 dollar för att få se platsen och ytterligare 8 eller 10 dollar för att få gå ned i tunnlarna under pjäsen där ammunition och annat förvarades.
Intressant och fina bilder, tack! Ser fram emot fortsättningen.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Torbjörn J
- Medlem
Rottnest Island som bilderna i det förra inlägget var ifrån har en lång historia. Först som fängelse för aboriginer, sedan under 1VK som interneringsläger för män av österrikiskt och tyskt ursprung. Under 2VK användes det också som interneringsläger under en period, då mest för män av italienskt ursprung. Det installerades också fler kustbatterier i området, bl a ett par 9,2 tums till längre söderut. Jag trodde jag hade ett kort över den kartan som visade installationerna, men tyvärr kan jag inte hitta det. Liknande installationer gjordes på östkusten också. Av alla dessa är det Rottnest Island och ett ställe inte långt norr om Sydney som finns kvar. Jag kan ha fel där dock.
Nästa omgång bilder är från Geraldton, en liten stad en bit norr om Perth. Bilderna är från minnesmonumentet över HMAS Sydney II.
Nästa omgång bilder är från Geraldton, en liten stad en bit norr om Perth. Bilderna är från minnesmonumentet över HMAS Sydney II.
-
Torbjörn J
- Medlem
Fortsättning...
- Bilagor
-
- Längs väggen finns bilder, namn på alla omkomna och historik om fartyget etsat.
- Geraldton-5.jpg (35.83 KiB) Visad 851 gånger
-
- Domen är sammanfogad av 645 fiskmåsar utskurna i rostfritt stål. Var och en symboliserar en av de omkomna och valet av fiskmås som symbol förklaras med att deras själar nu svävar högt över det hav som blev deras sista viloplats.
- Geraldton-4.jpg (67.57 KiB) Visad 851 gånger
-
- Så hittades hittades HMAS Sydney II till slut.
- Geraldton-3.jpg (41.57 KiB) Visad 851 gånger
-
Torbjörn J
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
Och så något för båtmaffian. Ingen aning om vilka fartyg det är eller vilken sort. Det i inlägget ovan togs i Hobart, Tasmanien och i detta inlägget är bilderna tagna i Sydney.
- Bilagor
-
- Sydney-1.jpg (34.78 KiB) Visad 851 gånger
-
- Sydney.jpg (42.23 KiB) Visad 852 gånger
Fina bilder!
Tack för att du delar med dig av reseminnena.
Tack för att du delar med dig av reseminnena.