Högtidsdräkt - frackens ställning?

varjag
Saknad medlem †

Re: Högtidsdräkt - frackens ställning?

Inlägg av varjag » 13 april 2009, 04:07

a81 skrev:
Psilander skrev:Svensken klär sig mycket illa, en bra grundregel är man aldrig vistas offentligt (utom vid idrott) i en tröja utan krage.
Är det inte just detta som är lite udda i Sverige, det vill säga att man har så "sportiga" kläder, exempelvis på jobbet? Det är ju inte direkt så att alla går i mörk kostym och slips på jobbet i andra länder heller, men de är väl ofta lite mer "vuxet" klädda utomlands. Det är i alla fall den bild jag får om man jämför Sverige med Tyskland (samma företag).
Måste hålla med! Det sagt har jag burit frack e n e n d a gång.Givetvis hyrd sådan med stärkt löskrage och stärkt frackbröst! Bästa minnet jag har kvar av detta är en KRAGKNAPP samt tvenne SKJORTKNAPPAR i GULD! Med farsans initialer (samma som mina egna) ingraverade. Man kände sig oerhört besvärad i den stassen och det bästa var att den kunde tagas av :)

Kostymtvånget i vissa yrkesgrupper fortlever t.o.m. i Queensland - trots - det heta klimatet! Alla försäljare/representanter som 'dänger väska' syns fortfarande svettas igenom sina dagar mellan andningshålen med air-conditioning :lol: Idiotiskt!

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 13 april 2009, 08:14

Varför är vi så "sportigt" = slarvigt klädda i det här landet? Har någon frågat.

Well, utan att ägna sig åt självhat och "Sweden-bashing" kan man väl säga: vi är fortfarande bönder, är inte så urbaniserade som resten av världen.

En bra bit in på 1900-talet var jordbruk det stora näringsfånget här, merparten av oss bodde i byar och småstäder. Vi är helt enkelt inte tillräckligt urbaniserade, skolade, "uppfostrade" att klä upp oss, det sitter inte i ryggmärgen. (Säger lampros som ej ägt frack, inte ens kostym, men brukar ha kavaj.)

Frack etc åsido; man ser det också på hur folk är klädda när de ska handla. I ett "välurbaniserat land" (= ingrodd stadskultur sedan flera hundra, ja tusen år) går folk inte halvnakna om sommaren när de ska typ handla, och kallare årstider går de inte till affärn i typ träningsoverall. Svensken däremot gör det; inget våldsamt problem i mina ögon, men en indikation är det.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 april 2009, 09:26

lampros skrev: Frack etc åsido; man ser det också på hur folk är klädda när de ska handla. I ett "välurbaniserat land" (= ingrodd stadskultur sedan flera hundra, ja tusen år) går folk inte halvnakna om sommaren när de ska typ handla, och kallare årstider går de inte till affärn i typ träningsoverall. Svensken däremot gör det; inget våldsamt problem i mina ögon, men en indikation är det.
Vilket inte heller stämmer - i mitt tycke är svenskar betydligt mer välklädda i det att de har hela och rena kläder och dessutom brukar ha hyggligt välsittande kläder. Det är inte som i t ex USA eller Storbritannien med pösiga munktröjor och slitna jeans på fritiden.

Det som är särskiljande för Sverige är väl snarast att vi tenderar att ha samma kläder på jobb och på fritid. Big deal.

Däremot värjer jag mig mot resonemanget att fritidskläder, kavaj, kostym, smoking och frack skulle vara rangordnade i någon form av finhet eller formalitetsskala. Tror man det är så enkelt, kommer man snart råka illa ut :) I många av de sammanhang man har frack idag, till exempel på universitet eller i slutna sällskap, är stämningen högst informell. Samtidigt kan man hamna i högst formella affärssammanhang iförd mörk kostym.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 april 2009, 13:24

Däremot värjer jag mig mot resonemanget att fritidskläder, kavaj, kostym, smoking och frack skulle vara rangordnade i någon form av finhet eller formalitetsskala. Tror man det är så enkelt, kommer man snart råka illa ut I många av de sammanhang man har frack idag, till exempel på universitet eller i slutna sällskap, är stämningen högst informell. Samtidigt kan man hamna i högst formella affärssammanhang iförd mörk kostym.
Ja och nej. Klädseln är ju vilken nivå och typ av fest man vill ha tex att sedan umgängesformerna blir lättare i ett slutet sällskap där man känner varandra är väl naturligt. Vill man ha en bal med middag och dans så är frack det rätta plagget. Jag var på en där mörk kostym var anbefalld och det kändes väldigt mycket studentbal för den rätta balstämningen inte infann sig. Vilken till stor del sitter i herrarnas frackar men ännu mer i damernas aftontoiletter.

Själv använder jag frack/ stor mässdräkt 5-6ggr om året och smoking kanske 1-2. Därvidlag så upplever jag en stör skillnad på plaggen i fråga om festlighetsgrad/ skillnaden på festerna. Där smokingen känns mera glättig, informell, och lite små lyxig medan fracken skapar mer en känsla av högtidlighet, stil och klass.

Varje klädsel har sin plats och sitt tillfälle när det passar. "A gentleman has a dress for every occation" är ett mycket bra talesätt.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 13 april 2009, 13:38

Jag har inte något som helst problem med att acceptera "dress code". Men som jag skrev tidigare. Måste jag gå på något som kräver strikt klädsel på vägnar av mitt jobb så gör jag det. Och smälter in i miljön. Jag representerar inte mig själv utan mitt företag och måste acceptera de spelregler som gäller.

Men i det privata livet tackar jag vänligt men bestämt nej till varje invitation som kräver frack, smoking och liknande. Jag trivs helt enkelt inte på sådana fester. "That´s focken it". Och tro mig..... Jag har varit inviterad och tackat nej till galamiddag med kung och hela konkarongen. Not my "piece of cake".....

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 april 2009, 15:01

Donkeyman skrev:Jag har inte något som helst problem med att acceptera "dress code". Men som jag skrev tidigare. Måste jag gå på något som kräver strikt klädsel på vägnar av mitt jobb så gör jag det. Och smälter in i miljön. Jag representerar inte mig själv utan mitt företag och måste acceptera de spelregler som gäller.

Men i det privata livet tackar jag vänligt men bestämt nej till varje invitation som kräver frack, smoking och liknande. Jag trivs helt enkelt inte på sådana fester. "That´s focken it". Och tro mig..... Jag har varit inviterad och tackat nej till galamiddag med kung och hela konkarongen. Not my "piece of cake".....
Att du inte gillar det och jag gör hör väl inte hit. Du har ju nån nytta av klädkoden iallfall - även om jag inte riktigt förstår varför man inte gillar att klä upp sig och umgås under ordnade former men det hör inte hit som sagt.

Åter till min orginalfråga, hur är fracken ställning i samhället idag?, och varför har folk nästan blivit lite rädda för aftonklädsel (smoking och frack). Håller den klassiska borgarklassen med sina ideal på att försvinna?, där koder för att markera sin identitet var viktiga. Särskilt fracken är ju en symbol för "la belle epoque" och det gamla europa varför skall vi inte hålla på det?

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 13 april 2009, 18:09

När det gäller hollywood så tycker jag dom ofta "slarvar" med smokingen för det är ofta man ser kändisarna utan svart väst eller gördel till smokingen.
Folkdräkt är intressant. Vilken folkdräkt kan man bära? Vad finns det för svensk dräkt som en gubbe från Partille skulle kunna bära, utan att höra att han valt fel folkdräkt och gjort en anakronism?
Fast, såklart, jag vet fortfarande inte när jag skulle bära denna. Förslag?
Här i dalarna är det inga konstigheter med folkdräkt. Det går enkelt att låna eller köpa en egen. Men jag antar att det är svårare att hitta någon som kan sy upp en Partilledräkt.
Sen kan det naturligtvis upplevas fel att bära en dräkt från en by man inte har anknytning till. Men det är mest dom äldre konservativa gummorna som skulle reta sig på det.
Bortsett från under studietiden då jag hade en "festfrack" att använda på studentikosa fyllefester. Bland annat deltog jag i "SMUFF" (Svenskt Mästerskap i Utförsåkning Fria Fordon) på Sjöbefälsskolornas vinterspel i Härnösand där jag körde en sparkstötting med en plåt fastsvetsad mellan medarna nedför en slalombacke. Iförd frack och hög hatt med skjörten fladdrande rakt ut. Men sådant är en annan historia.
Tack, det framkallade dagens största skratt. Du har möjligtvis ingen film från mästerskapet du kan lägga upp på youtube. :lol:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 april 2009, 09:54

Jag är mycket nyfiken på i vilka kretsar Psilander rör sig i. Fortfarande ifrågasätter jag startkt att det finns andra tillställingar än nobelfesten där det fortfarande bärs frack. Och ingen där bär den väl frivilligt?

Har du, psilander, vänner och bekanta som följer din klädkod, eller är du ensam om det?

Ännu har jag inte sett en trettioårsfest där någon bär kavaj, än mindre smoking. Var görs det? På trettioårsfest kommer man cyklande i cykellämplig klädsel, som klarar att man svettas under dansen och duger att cykla hem i några timmar senare. Man skall ju liksom klara att köra i diket utan att klädseln förstörs.

Att morning suit och allt vad det hette inte anvvänds, är välan för att ingen känner till dem, och för att de flesta skulle känna sig utklädda och riskera att bli utskrattade i dem? Just nu har jag morgonrock på mig. Jag gissar att de flesta skulle referera till en sådan, om de hörde ordet "morning suit".

Enda gången jag sett en levande smoking var på min "studentbal", där vi spralliga 18-åringar försökte verka vuxna och världsvana. Alla hade lånat eller köpt sig en kavaj, och alla såg lika obekväma ut i den. Studioerektorn hade då smoking, med cigarrgördel och allt.

Var finns alla dessa fester med klädkrav, som du nämner? Det kanske låter som en spydig fråga, men jag är ärligt intresserad av det.

Jag önskar jag kunde förstå, vad det är du vill åstadkomma med dina klädkrav och dito koder. Jag upplever detta bara som en väg att skapa osäkerhet bland folk, osäkerhet i att inte ha fattat och att vara felaktigt klädd. Dessutom blir ju garderoben väldans dyr, om man skall ha alla dessa stasser till hands, användades dem en eller kanske tre gånger under livet.

Om jag skulle komma i en sådan där förvisso snygg men ändå underlig klädsel som prinsen har på bilden, till, säg, en skolavslutning, som väl är en an få gånger man klär ut (fl'åt, upp) sig mitt på dagen, skulle jag onekligen förhöja stämningen i det att jag bleve betraktad som en fågelskrämma. Den stackars värdinnan skulle nog känna sig mycket obekväm, inte vetandes hur hon skulle bete sig med mig.

När jag under några månader bodde i Tyskland 1986, hade min mor stoppat ner två kostymer, en enkel mörk och en mykcet snygg dubbelknäppt som tyvärr var något för stor, i min resväska. Dessa hängde jag på mig de gånger jag blev utbjuden, eftersom jag trodde att man gjorde så utomlands. Alla gånger märkte jag att värdarna blev besvärade av att jag var "överklädd" och talade om att det var helt OK om jag hängd av mig kavajen.

Så jag hade kunnat låta dem hänga hemma. Man umgicks i jeans och tröja där med men på den tiden trodde jag fortfarande att min mor hade rätt i allt hon sade, och fortsatte med mina kostymer.

Egentligen vet jag inte varför jag reagerar så starkt på detta. Ni beskriver saker som jag inte trodde fanns, och som jag, faktiskt till min förvåning, tydligen tycker illa om.

Psilander, det skulle vara intressant att träffa dig. Våra planeter verkar vara mycket väsenskilda.

Så slutligen om m/39 som paraduniform: Manskapet fick ut två stycken, det är riktigt. Fältuniformen, eller om den hette annat då, var i vadmal (komiss) och bures med en enklare, om jag minns rätt kraglös skjorta men troligen med en grå halsduk under rocken. Vapenrocken var ofodrad, förutom lite grovt tyg, kanske utav linne.

Permissionsuniformen var i diagonlatyg och var fodrad med sidenliknande tyg. Till denna bars skjorta och slips och betraktades väl i enkelt utförande som "liten parad". Troligen kunda men slinka med i din även i sammanhang som krävde "stor parad" som bröllop och liknnade.

Denna permissionsuniform ersattes först av m/52 och senare av m/60.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 april 2009, 12:56

Åter till min orginalfråga, hur är fracken ställning i samhället idag?, och varför har folk nästan blivit lite rädda för aftonklädsel (smoking och frack). Håller den klassiska borgarklassen med sina ideal på att försvinna?, där koder för att markera sin identitet var viktiga. Särskilt fracken är ju en symbol för "la belle epoque" och det gamla europa varför skall vi inte hålla på det?
Redan 'på min tid' var fracken ett mycket speciellt högtidsplagg. Och - ett mycket dyrt sådant! Jag föreställer mig att en frack fortfarande är en dyr historia att skaffa. 'Då' var en frack något som anskaffades med stora uppoffringar - och i unga år - till bröllop/begravningar o.s.v. Sen - fick den fracken 'hänga med' i garderoben då den var för dyrbar för att kastas bort. Fast frackens ägare med år och vidgad 'ekvator' - sedan länge inte kunde passa in i den :roll:
Om - det senare i livet absolut krävdes frack - hyrdes den. Men ett hyrplagg sitter ju aldrig perfekt! Vilket 'syns' där hyrfrackar florerar.....
Min fasters man - när han var, kanske 40 - lät skräddarsy en ny frack! Han var en smärt man - utan viktproblem och 'damerna dånade' när han uppenbarade sig i den :lol: ---- 'så tjusig var han...'
Vad - skulle det kosta idag? Och hur många ggr kan man förvänta sig bära den?
Jag gissar att kostnaden, parad med de fåtaliga tillfällen den kan användas - är svaret på frågan., Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 april 2009, 13:32

a81 skrev: Är det inte just detta som är lite udda i Sverige, det vill säga att man har så "sportiga" kläder, exempelvis på jobbet? Det är ju inte direkt så att alla går i mörk kostym och slips på jobbet i andra länder heller, men de är väl ofta lite mer "vuxet" klädda utomlands. Det är i alla fall den bild jag får om man jämför Sverige med Tyskland (samma företag).
Jag fick inte intrycket att folk gick "vuxet" klädda på jobbet när jag var över i USA och arbetade, men det var i ett lab och i en studentort, Kanske inte helt representativt. :-)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 14 april 2009, 13:40

För att svara på Varjags fråga vad en frack kostar idag:

Man kan få en hygglig smoking eller frack för 2 000 kronor respektive 3 000 kronor. Med hygglig menar jag motsvarande de man hyr, bra material men standardmodell - ingen måttsyning. Däremot brukar det ingå i priset att man justerar byxlängd och midja.

Sedan tillkommer kanske 1 500 kronor för skjorta, ytterligare 1 500 kronor för lackskor, några hundra för väst eller gördel plus några hundra totalt för "tillbehör" som näsduk, hängslen etc. Manschettknappar brukar följa med skjortan i enkelt utförande, annars kan man få några diskreta för runt 300 kronor. Bröstknappar följer nog nästan alltid med - annars kanske 150 kronor för dem.

Så runt 6 000 - 7 000 spänn om man skall köpa allting nytt. Oftast kommer man undan för mindre - skorna kan man till exempel byta ut mot svarta kostymskor: Näsduk, hängslen (vita) och manschettknappar kanske man har sedan tidigare eller kan "ärva".

Att hyra smoking eller frack brukar kosta runt 1200 till 2000 kronor (lite beroende på vad man hyr; hel uppsättning eller bara frack + skjorta till exempel).

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 april 2009, 15:28

Psilander skrev: Åter till min orginalfråga, hur är fracken ställning i samhället idag?, och varför har folk nästan blivit lite rädda för aftonklädsel (smoking och frack). Håller den klassiska borgarklassen med sina ideal på att försvinna?, där koder för att markera sin identitet var viktiga.
Bra Psilander. Vi har spårat ur lite grand när vi diskuterar våra egna preferanser. Det var ju inte det som tråden gällde.

Och jag tror att svaret är att frack, smoking, "morning dress" och allt vad det heter försvinnit ur bruk. Bortsett från vid de absolut mest högtidliga tillfällena, typ Nobelfest, kungamiddag och liknande. Samtidigt är det väl inte fel att konstatera att de här plaggen "när det begav sig" var något som hörde till de så kallade högre samhällsskikten. Arbetare- och Medelklass använde dem i stort sett aldrig. Bortsett från vid några få tillfällen i livet.

Men detta är ju en utveckling i hela samhället. Numera har även antalet "kostymjobb" minskat ganska radikalt. I min ungdom såg en banktjänsteman ut som en begravningsentrepenör. Och första gången jag jobbade på rederikontor för 40 år sedan tilläts vi att ta av oss kavajen några timmar mitt på dagen om det var stekheta sommardagar. Att lätta på slipsen var inte till att tänka på. Skeppsredaren hade fått infarkt om han sett något sådant. Men här varierar ju praxis otroligt mellan olika länder. Det är många varma länder som tillämpar helt strikt "dress code" för alla skrivbordsarbetare.

Och jag har en lång rad med mörka svidar hängande i garderoben från den gamla goda tiden. Varav merparten har alldeles för liten plats för ölmagen.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 14 april 2009, 19:27

a81 skrev:
Psilander skrev:Svensken klär sig mycket illa, en bra grundregel är man aldrig vistas offentligt (utom vid idrott) i en tröja utan krage.
Är det inte just detta som är lite udda i Sverige, det vill säga att man har så "sportiga" kläder, exempelvis på jobbet? Det är ju inte direkt så att alla går i mörk kostym och slips på jobbet i andra länder heller, men de är väl ofta lite mer "vuxet" klädda utomlands. Det är i alla fall den bild jag får om man jämför Sverige med Tyskland (samma företag).
I Nederländerna blir man mer sportigt och ledigt klädd ju högre upp man kommer i hierarkin. Höga chefer går ibland i shorts och t-shirt medans "kontorslavar" har kostym.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 15 april 2009, 08:17

Giancarlo skrev:I Nederländerna blir man mer sportigt och ledigt klädd ju högre upp man kommer i hierarkin. Höga chefer går ibland i shorts och t-shirt medans "kontorslavar" har kostym.
OT... men ett intressant fenomen och möjligen tidlöst.

Ta en undersköterska: hon måste vara klädd exakt enligt reglerna. Sedan tar vi en överläkare, han behöver bara hänga på sig en vit rock över civila kläder. Typ.

I det militära såg jag en gång en överste klädd i skitfula "snowjoggers". En basse hade väl fått krigsrätt om han kommit i sådana.

Ju högre upp man kommer desto friare dresskod.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 15 april 2009, 09:06

Vilka enorma priser det verkar vara i Sverige. I Lettland så tog vi och sydde om min gamla frack för att den skulle passa sportdansen (armarna sys annorlunda då en normal frack är sydd för att man sitter vid ett bord), det gick väl på ca 300 SEK. Priserna för en helt ny måttsydd frack är ca 750 SEK plus material på lika mycket. Detta då hos en sömmerska som är specialiserad på danssportkläder. Motsvarande klänning är ca 50% dyrare (och man behöver förstås en ny varje år).

Skriv svar