Varför vann de allierade?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †

Re: Varför vann de allierade?

Inlägg av varjag » 8 april 2009, 13:06

Oleg Smirnov's beskrivning av rekryterna till Sovjets stormanlopp mot Manchuriet 1945 (Battlers post) bör läsas om flera ggr av alla;
"De var bara skinn och ben, klädda i sjaskiga uniformer och med lindor som skodon, vilket vi aldrig hade sett."
Samma sak gällde i stort sett hela Sovjets befolkning 'bakom fronten' mot Tyskland. Undernärda, överarbetade och utmattade människor släpade sig till fabriker och jordbruk för att producera vad fronten behövde. Kalorierna - som frontsoldaterna måste ha - försakades av tiotals millioner.
Jag har ingen dispyt med de som hävdar att tyskarna 'stoppades' framför Moskva och i Stalingrad - och att detta skedde nästan enbart med ryska resurser.
Men det var också zenith - av Sovjets egna krafter. Bortom dom - och utan allierad tillförsel av 'riktig mat' - inte en tallrik tunn soppa och 85 gram degigt bröd om dagen - var massvälten med massvis av ammunition det bästa Moskva kunde erbjuda sin armé.
Tyskarnas situation framför Moskva, Stalingrad - och, den bortglömda Kaukasusfronten, kännetecknas just av bristen på 'den sista men avgörande bataljonen'.
Den fanns! I Massor. Men levde loppan i Frankrike under ett obefintligt invasionshot som Hitler och OKW överskattade.

Med den usla skörd som Sovjet bärgade 1942 - hade hela sovjetarmén varit lika mager som rekryterna i Fjärran Östern redan våren 1943. Med sådana trupper vinner man inga krig!

Varjag

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 8 april 2009, 13:47

Varjag,

bröd och soppa? Hade de verkligen det så bra ställt under Moskvaoffensiven? Jag har inte stort underlag, men när jag läste om de lettiska förbanden så fick de bara bröd, ungefär den mängd du skrev. Man drygade ut kosten genom tallbarrste. Att de inte svalt ihjäl, utan kunde strida är en gåta.

Jag vill dock påminna om en sak. Det var inte ryssarna som stoppade tyskarna. Tillsammans med ryssarna stod massvis med andra folk. Jag nämnde lettiska förband, men flera nationer inom Sovjetunionen hade sina förband som deltog i att besegra tyskarna. Ge berömmet tilla alla som deltog tack

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 april 2009, 14:03

Hans skrev:
G:son skrev:Man köpte en hel del som betalades med guld, ...
Du har inte mer detaljer om vad?

MVH

Hans
Inte många - då Englands finanser 1940 var en strikt statshemlighet. Utom för säljaren, USA - som skoningslöst 'vred vasslan' ur Lejonet. The British Purchase Commission beställde sjövilt ALLT som kunde (och mycket som inte..) levereras. Mest flygplan - Bostons, Marylands, Tomahawks, Buffalos etc., K-pistar, gevär m.m. m.m.....
Det mesta av dessa - betalades först kontant i £££ - sedan när pundkrediterna i USA var slut - med guld. Den brittiska guldreserven torde ha tagit slut omkring juni 1940.(?) Sen blev det 'deals' om byte av jagare mot baser och realisation av brittiska tillgångar (läs företag) i USA.
Men som alla tiggare, sneglade Churchill i fickan på sina 'vänner'. Rikast var Frankrike.....som redan i juni 1940 hade betalat sina egna flygplansköp i USA med guld! USS Vincennes hade artigheten skeppa det guldet, omkring $280 millioner- från Bordeaux och Casablanca - till USA. Verklig 'Cash & Carry' kan man säga. Vidare hade Frankrike deponerat i Kanada, omkring $1,4 milliarder i guld - som inte lämnade Herr Churchill någon ro.....han försökte få Kanadas regering att 'deponera' det i USA ( :lol: ) men av fruktan för 'interna oroligheter' avböjde kanadickerna.
En annan rik knös, var Syd-Afrika. $210 millioner i guld avhämtades av USS Louisville i januari 1941 - och hamnade så klart i Fort Knox :D .
Den holländska guldreserven var tryggt deponerad i London. Vad som hände med den vet jag inte, men misstänker.. :roll:
Belgien hade £300 millioner (= c:a $1½ milliard)i guld - likaledes deponerat med Bank of England. Churchill bad exilregeringen 'sälja' den till England med betalning i Pound Sterling. Belgierna avböjde...men erbjöd sig 'låna' guldet till England, på villkor att det skulle återställas efter kriget. Det återställdes aldrig :roll:

Så nog betalade England med guld - om inte alltid sitt eget :P

Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 april 2009, 14:04

Det är oerhört svårt att säga vad som hade skett om inte Lend-Lease funnits.
Jag hittade detta:
Rations would often include shchi, a type of ccabbage soup, kasha, or boiled buckwheat. These are standard Russian peasant staples, promting an old Russian saying, "Shchi ee kasha, pish nasha" - that is "shchi and kasha, that´s our chow." Typical Lend-Lease additions would be tea or coffe, salt, bread, macaroni, salted fish, or canned meat. It has been estimated that there was enought food sent to Russia via Lend-Lease to feed a 12,000, 000-man army half pound of food per dayfor the duration of the war. Lend-Lease food didmn´t become be common until 1943
http://books.google.se/books?id=ZOkiEu1 ... #PPA122,M1
Lend-Lease data show that in the last year alone of the war (1945), about 5.1 million tons of foodstuff left for the Soviet Union from the United States. This compares, as Alexander Dolitsky point out, to the Soviets´ own 1945 total output agriculture output of approximately 53.5 million tons
Hade varit intressant att se vad Sovjetunionen hade tvingats göra om man inte hade fått Lend-Lease, kunde en liberalisering i jordbruket mildrat krisen? Det fanns åtminstone sådan krav.
Betydande hjälp fick Sovjetunionen, men precis som andra redan har varit inne på kan man inte mala ner allt till en enda anledning. Konserver kan inte ensam besegra en fiende, såvida inte det är förgiftat :roll: . Lika lite kan svältande soldater besegra en fiende. Hur nära de sovjetiska soldaterna var svält vet jag inte, inte heller hur illa de hade varit utan Lend-Lease. Någon som har fakta?

/Martin

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 8 april 2009, 15:12

Som sagt ovan hejdades tyskarna framför Moskva före det att lendlease hunnit få effekt.

Sedan kan man diskutera hur stor effekt hjälpen, när den väl började komma, hade. Man kan räkna tanks och proteiner hit och dit, bra att ha kött på benen förvisso - men vad man framför allt inte ska underskatta är marginalnyttan av hjälpen. Sovjet hade det uppenbarligen knapert 1942-43 både vad gäller smör och kanoner, och då är all typ av hjälp av värde. Den får både moraliskt och reellt värde.

Jämför hur andarna steg i Frankrike 1917 bara sedan de allra första amerikanska förbanden anlänt. Det tog tid innan jänkehjälpen hade reell effekt på kriget, men den primära nyttan - MARGINALNYTTAN - hade redan gjorts, på det moraliska planet - genom blotta faktum ATT HJÄLP FANNS ATT FÅ.

Marginalfaktorer som hjälpte de allierade att vinna, både 1918 och 1945? Kanske det.

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 8 april 2009, 22:56

lampros skrev:Sovjet hade det uppenbarligen knapert 1942-43 både vad gäller smör och kanoner, och då är all typ av hjälp av värde. Den får både moraliskt och reellt värde.

Jämför hur andarna steg i Frankrike 1917 bara sedan de allra första amerikanska förbanden anlänt. Det tog tid innan jänkehjälpen hade reell effekt på kriget, men den primära nyttan - MARGINALNYTTAN - hade redan gjorts, på det moraliska planet - genom blotta faktum ATT HJÄLP FANNS ATT FÅ.
Hur informerad var den den sovjetiske bonden eller rödarmisten om att Sovjet överhuvudtaget fick hjälp?
Låg det i Stalins intresse?
Jag betvivlar det.

En myt(?) anger att ryssarna läste ut förkortningen U.S.A. på lend-leasemateriel som "döda svinet Adolf".

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 april 2009, 03:07

Hur informerad var den den sovjetiske bonden eller rödarmisten om att Sovjet överhuvudtaget fick hjälp?
Låg det i Stalins intresse?
1) genomsnittssoldaten var väl medveten om det - helt enkelt för att han konfronterades med massvis av Lend-Lease
material. Jeeparna speciellt - var ju oerhört populära leksaker.....Bonden? Vilken bonde? Kolchosnikarna var alla
inkallade i armén.....jordbruket sköttes av kvinnor, åldringar och barn och dom var nog ganska isolerade från den
kunskapen. Jag föreställer mig t.ex. att en soldat som skrev hem och betonade att han körde/åkte med amerikanska
grejor fick bakläxa av 'politruken' med order att skriva om brevet :roll:

2) Troligen inte - men det var något Den Ofelbare knappast kunde göra mycket åt

Det fanns undantag, bl.a. Vladivostok - som översvämmades av Lend-Leasegrejor och där den amerikanska hjälpen 'syntes' bättre än i Murmansk eller via Iran. Bolsjevikernas 'förklaring' till det relativa välståndet i Vladivostok var att 'det rådde krigskonjunkturer' :)

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 april 2009, 05:54

panderson skrev;
bröd och soppa? Hade de verkligen det så bra ställt under Moskvaoffensiven
Vet ej. Men Yeremenko's offensiv på Volchovfronten i februari, 'kulmen på den sovjetiska vinteroffensiven' såg 4:e Stötarmén gå till anfall på tomma magar :roll: . Något helt nytt i krigshistorien.....dom fick en munfull bröd - och order att erövra Toropets där väldiga tyska förråd fanns lagrade.....Att plundra motståndarens förråd är 'old hat' - men att angripa med villkoret att soldaterna bara kunde påräkna leva av tysk erövrad mat... 8O
Yeremenko skrev; ' det lilla vi hade måste vi dela med 3:e Stötarmén - dom hade ingenting alls att äta...'

Men på eldande tal och fosterländska paroller - var det ingen brist!
Så illa var det ställt i februari 1942, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 9 april 2009, 08:26

Gutekrigaren skrev:En liten reflektion, förutom den att melina är väldigt tyst i diskussionen (är "arbetet" månne redan inlämnat?):

Med all respekt för lend-lease, men om man kan tala om en segrare i ett krig (som vi alla här vet är det logistik och underhåll som vinner krig, men striderna tenderar ju att kommas ihåg) bör det ju ändå, i mina ögon, framhållas vilka som blödde och dog för segern. Att påstå att anledningen till att SSSR vann kriget pga lend-lease är som att påstå att Sveriges landvinningar under 30-åriga kriget skedde enbart pga franska subsidier. Kriget vanns av de som dog, sårades och led i första hand.
Om man ser på det stora fosterländska kriget ur utnötningsaspekt under de första 12 månaderna är det uppenbart att sssr vann. Enligt statistiken förlorade de närmare 8 miljoner man på ett år, men de mobiliserade 11 och sommaren 1942 var de mycket starkare än sommaren 1941. Axelmakternas förluster var mycket mindre men de kunde inte ersätta dem. Med tiden blev - som vi alla vet - röda armén starkare och starkare, och till sist kunde axelmakterna knappt ens vinna lokala strider. Under lång tid gick det kanske åt 5-6 soldater för sssr på varje från den andra sidan, men det var ett pris de kunde betala. Det är svårt att se att lend-lease har så mycket att göra med det. Det avgörande var Sovjetunionens egen kraft att mobilisera miljonhärar.

I det förgångna har det ibland spekulerats kring hur tyskarna skulle ha gjort för att vinna, och ofta har det handlat om argument av slaget, man skulle ha svängt åt ett annat håll i en viss vägkorsning. Det troliga är, givet den övergripande utnötningssituationen, att tyska operationer inte kunde vinna kriget. Istället hade man varit tvungna att, som du är inne på Gutekrigaren, vinna politiskt, eller ha förberett invasionen bättre. Barbarossa byggde på en felaktig kalkyl, och de riktigt förutseende tyskarna fattade nog redan sommaren 1941 att det här blir väldigt väldigt svårt. Det visade sig ju tidigt att de hade underskattat Sovjets styrka när de stötte på förband som helt enkelt inte skulle finnas.

Det är ett väldigt intressant spörsmål, och ett enkelt svar är att man kan välja. Självfallet måste USAs industriella potential ha varit avgörande, men kanske inte som kriget kom att gestalta sig. Själv tror jag att det hade varit fullt möjligt för USA och Storbritannien att vinna även om Sovjet mer eller mindre hade dukat under, men nu verkar det ju faktiskt som att Sovjet, trots att mycket var ruttet, och trots att folk kanske svalt, i sig hade förmågan att stå emot Tyskland.

Avgörande ögonblick för mig är Storbritanniens fortsättande av kriget, operation Barbarossa, Pearl Harbor och Tysklands krigsförklaring mot USA. Om man funderar över olika valmöjligheter skulle Tyskland kanske ha kunnat vinna genom att aldrig låta ubåtar sänka skepp överallt och inte invadera Sovjet. Storbritannien hade ju ensamt aldrig kanske kunnat vinna efter att Frankrike gav upp. Det kan tyckas omanligt, men för mig är det en bättre strategi att inte förklara krig med Sovjet. Stalin må ha haft en stor armé, men det är inte bevisat att han var på väg att invadera Tyskland. Själv tror jag att en sådan invasion inte alls fanns i korten sommaren 1941: de hade väntat, åtminstone tills det fanns en allierad armé i Västeuropa.

Får avsluta med off topic - och berätta från Ryssland ifrån Millerovo, om försonande beteende. Hurusom tyskar i sitt anfall mot Stalingrad ändå fann i sitt hjärta att vara vänliga mot civila ryssar. Jag vet en gammal dam därifrån som berättat om hur tyska soldater gav mat till svältande civila. Det har inget med ämnet att göra, men det kan vara trevligt att visa att godhet finns överallt, och att allt inte är svart och vitt.

melina
Ny medlem

Inlägg av melina » 14 april 2009, 13:54

Tack så hemskt mycket för alla jättebra svar, anledningen till att jag har vart lite "off" på sista tiden är bara för att jag har haft påsklov och inte har haft tillgång till en dator. Det har varit väldigt snällt av er att hjälpa mej med denna uppgift. Min SO-lärare är också tacksam för väldigt bra och intressanta svar. Är det något ni vill tillägga så är det bara att skriva.

Tack ännu en gång! :)

Skriv svar