Sidor om teknikhistoria
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Bloggen Modern Mechanix har massor med godis - hela artiklar om allt möjligt (inscannade), annonser utmed hela vansinnesskalan (jetmotorer för cykelbruk? hönsuppfödning? röntgenbrillor?) och naturligtvis alla fina omslag.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Sidor om teknikhistoria
Intressant sida att gå in på och det finns beskrivningar på föremålen på sidan också.
http://munktellmuseet.volvo.com/
Stefan
http://munktellmuseet.volvo.com/
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Medlem
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 17 december 2012, 04:25
Re: Volvo
Det var då det, Volvo är visseligen grundat i Sverige, men Ford ägde företaget tills det såldes till kineser. Dagens Volvo heter GEELY och all tillverkning i Sverige kommer tyvärr att troligern stoppas inom en snar framtid eftersom arbetskraften är betydligt billigare i Kina. Det enda dom är ute efter är tekniken...mustamato skrev:http://www.volvoforlife-fr.com
Den här sidan tycker jag är lite halvrolig (kanske delvis för att jag kör en Volvo själv).
Men Volvo har ju alltid följt med hyfsat i teknikutvecklingen, och därför kan man i modell-
utbudet följa 50 års teknikutveckling vad gäller bilar. Personlig favorit är konceptbilen till
Volvo 240, VESC, som ju bara är för hysterisk.
http://www.volvoforlife-fr.com/240-260_ ... age005.jpg <- VESC, som redan under
tidigt 1970-tal hade ABS-bromsar, airbags etc.
Re: Sidor om teknikhistoria
Nu är det ju inte arbetskraft som är det dyraste i dagens biltillverkning. Det är en faktor av många. Som exempel kan nämnas att bilfabriken i SAAB Trollhättan var den mest rationella bilfabriken i GM-s europeiska fabriksflora, trots betydligt högre pris på arbetskraft än tex Ungern.
Tillgången till ett stabilt underleverantörsnät, närhet till marknaden och framförallt utveckling/marknadsföring är betydligt viktigare faktorer.
Tillgången till ett stabilt underleverantörsnät, närhet till marknaden och framförallt utveckling/marknadsföring är betydligt viktigare faktorer.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Sidor om teknikhistoria
Tidningen Ny Teknik har en mängd artiklar och notiser med historisk inriktning; www.nyteknik.se och sök exempelvis på årtal eller välkända namn i historien.
Stefan
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Sidor om teknikhistoria
Om historiken om Uppsalas industribyggnader på pdf.
http://www.uppsalaindustriminnesforenin ... gnader.pdf
Stefan
http://www.uppsalaindustriminnesforenin ... gnader.pdf
Stefan