Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Jag tittade lite mer noga på Transportkartan från 1982 och där finns följande koncentreringsvägar med:
Koncentreringsväg Väg Start - Slut
Koncentreringsväg A Kristinehamn - Tärendö
Koncentreringsväg B Örebro - Överkalix
Koncentreringsväg C Stockholm - Kalix
Koncentreringsväg D Eskilstuna - Morjärv
Koncentreringsväg H Kumla - Järna
Koncentreringsväg I Mora - Gävle
Koncentreringsväg K Kungsör - Kristianstad
Koncentreringsväg M Arboga - Uppsala
Koncentreringsväg N Karlstad - Uppsala
Koncentreringsväg O Kristinehamn - Stockholm
Koncentreringsväg P Åstorp - Stockholm
Koncentreringsväg Q Skövde - Åstorp
Koncentreringsväg R Örebro - Kristianstad
Koncentreringsväg S Linköping - Kristianstad
Koncentreringsväg T Göteborg - Örebro
Koncentreringsväg V Jönköping - Kumla
Koncentreringsväg X Kristinehamn - Halmstad
Koncentreringsväg Y Halmstad - Kristinehamn
Koncentreringsväg Z Göteborg - Västervik
Till ÖN fanns vägarna A-D och det verkar rimligt att de skulle användas av de fyra norrlandsbrigaderna (genom att vägarna går igenom Östersund, Falun, Sollefteå och Umeå):
A NB 35
B NB 13
D NB 51
C NB 50
Fanns det en så tydligt koppling? (I sådana fall hade NB 35 hamnat i området Gällivare-Tärendö, NB 13 Harads-Överkalix, NB 51 Boden-Morjärv, NB 50 Luleå-Kalix.)
Säger koncentreringsvägarna något annat om krigsplanläggningen?
Koncentreringsväg Väg Start - Slut
Koncentreringsväg A Kristinehamn - Tärendö
Koncentreringsväg B Örebro - Överkalix
Koncentreringsväg C Stockholm - Kalix
Koncentreringsväg D Eskilstuna - Morjärv
Koncentreringsväg H Kumla - Järna
Koncentreringsväg I Mora - Gävle
Koncentreringsväg K Kungsör - Kristianstad
Koncentreringsväg M Arboga - Uppsala
Koncentreringsväg N Karlstad - Uppsala
Koncentreringsväg O Kristinehamn - Stockholm
Koncentreringsväg P Åstorp - Stockholm
Koncentreringsväg Q Skövde - Åstorp
Koncentreringsväg R Örebro - Kristianstad
Koncentreringsväg S Linköping - Kristianstad
Koncentreringsväg T Göteborg - Örebro
Koncentreringsväg V Jönköping - Kumla
Koncentreringsväg X Kristinehamn - Halmstad
Koncentreringsväg Y Halmstad - Kristinehamn
Koncentreringsväg Z Göteborg - Västervik
Till ÖN fanns vägarna A-D och det verkar rimligt att de skulle användas av de fyra norrlandsbrigaderna (genom att vägarna går igenom Östersund, Falun, Sollefteå och Umeå):
A NB 35
B NB 13
D NB 51
C NB 50
Fanns det en så tydligt koppling? (I sådana fall hade NB 35 hamnat i området Gällivare-Tärendö, NB 13 Harads-Överkalix, NB 51 Boden-Morjärv, NB 50 Luleå-Kalix.)
Säger koncentreringsvägarna något annat om krigsplanläggningen?
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Enl . mitt förmenande så stämmer det hyfsat på NB 35, NB 13 emedan NB 51 borde vara kring Överkalix och NB 50 söder om Överkalix.Wedman skrev: Fanns det en så tydligt koppling? (I sådana fall hade NB 35 hamnat i området Gällivare-Tärendö, NB 13 Harads-Överkalix, NB 51 Boden-Morjärv, NB 50 Luleå-Kalix.)
Säger koncentreringsvägarna något annat om krigsplanläggningen?
Men det beror iofs på vilket år vi talar om.
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Kanske en dum fråga, men vad betyder koncentreringsväg i detta sammanhang?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Koncentreringsväg är den väg ett förband färdats efter att ha mobiliserat i närheten av hemorten för att nå det område det enligt krigsplanläggningen skall verka inom.
På 1970-talet fanns det inga brigadförband i området Gällivare-Tärendö. Fram till sent 1980-tal var många transporter planlagda att gå på järnväg. Övades bl a under "Norrsken".
På 1970-talet fanns det inga brigadförband i området Gällivare-Tärendö. Fram till sent 1980-tal var många transporter planlagda att gå på järnväg. Övades bl a under "Norrsken".
-
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
P) Åstorp - Stockholm
Kommentar: Överraskande, kanske för att flytta:
- Bpvkomp norrut
- Pbrig norrut (P8 först) med tpkomp (kapacitet 1 Pbat åt gången). PB 8 var inte mobbad långt ifrån denna väg.
- Rlvbat 77 söderut.
Kommentar: Överraskande, kanske för att flytta:
- Bpvkomp norrut
- Pbrig norrut (P8 först) med tpkomp (kapacitet 1 Pbat åt gången). PB 8 var inte mobbad långt ifrån denna väg.
- Rlvbat 77 söderut.
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Dessa koncentreringsvägar, var det vägar som på något sätt var byggda eller anpassade för militära ändåmål eller utnyttjades den infrastruktur som fanns?Stellan Bojerud skrev:Koncentreringsväg är den väg ett förband färdats efter att ha mobiliserat i närheten av hemorten för att nå det område det enligt krigsplanläggningen skall verka inom.
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
De flesta större, men inte alla, och även några små vägar var koncentreringsvägar. Jag skulle gissa att det innebar att det fanns förband för trafikledning, drivmedel och reparationer längs efter vägarna.Rickard skrev:Dessa koncentreringsvägar, var det vägar som på något sätt var byggda eller anpassade för militära ändåmål eller utnyttjades den infrastruktur som fanns?
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Koncentrationsvägarna pekade ut möjliga koncentrations- och marschområden för brigaderna, men i ett land som Sverige blir det ganska svårt att inte lista ut var förbanden är på väg pga att det ofta bara finns en möjlig färdväg.
I Tyskland eller Frankrike finns det gott om alternativa rutter men i Sverige blir det med automatik de större vägarna mot de mer uppenbara koncentrationsområdena, antar jag?
I Tyskland eller Frankrike finns det gott om alternativa rutter men i Sverige blir det med automatik de större vägarna mot de mer uppenbara koncentrationsområdena, antar jag?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Koncentreringsvägarna var helt vanliga vägar. De säger i sig inget om krigsplaneringen. De var dock rekognocerade så att de hade tillräckligt bärkraftiga broar och vägbankar.
Trafikledning utövades av transportledningsgrupper. Trafikdirigering av trängens trafikförband och militärpolis.
I grundplanläggningen var ett förband hänvisat till viss väg, men detta kunde snabbt ändras då så krävdes.
På 1980-talet hade vi kapacitet att biltransportera två pbat åt gången.
Trafikledning utövades av transportledningsgrupper. Trafikdirigering av trängens trafikförband och militärpolis.
I grundplanläggningen var ett förband hänvisat till viss väg, men detta kunde snabbt ändras då så krävdes.
På 1980-talet hade vi kapacitet att biltransportera två pbat åt gången.
-
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Ok - halvdelen av kapacitet stod i Skåne (om inte minnet sviker mig). Men jänväg kunde också användas har jag för mig. 3 dagar att skeppa en pbrig uppåt i landet?Stellan Bojerud skrev:
På 1980-talet hade vi kapacitet att biltransportera två pbat åt gången.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Transportkapacitet för en pbat i Skåne och en i Skövde.
Järnvägstp av Centurion skedde med speciella Sdu-vagnar. Strv 74 gick på treaxliga O-vagnar. Sedan ändrade SJ littra på vagnarna, och de nya lärde jag mig aldrig.
Järnvägstp av Centurion skedde med speciella Sdu-vagnar. Strv 74 gick på treaxliga O-vagnar. Sedan ändrade SJ littra på vagnarna, och de nya lärde jag mig aldrig.
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Längs vissa av vägarna fanns det förberett s.k. 100-förråd. Det var drivmedelsförråd som innehöll 100 kubikmeter drivmedel.Wedman skrev:De flesta större, men inte alla, och även några små vägar var koncentreringsvägar. Jag skulle gissa att det innebar att det fanns förband för trafikledning, drivmedel och reparationer längs efter vägarna.Rickard skrev:Dessa koncentreringsvägar, var det vägar som på något sätt var byggda eller anpassade för militära ändåmål eller utnyttjades den infrastruktur som fanns?
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Det var faktiskt lite mer än så. Ett 100-förråd bestod av tio 100 kbm-tankar samt utrustning för att bygga tappställen. Sedan kunde det vara lite olika bränsle- och drivmedelsslag i de olika tankarna i samma förråd, men det vanligaste var bensin och diesel samt kanske någon enstaka tank med sprit 35 och fotogen.MD650 skrev:Längs vissa av vägarna fanns det förberett s.k. 100-förråd. Det var drivmedelsförråd som innehöll 100 kubikmeter drivmedel.
Beträffande frågan om anpassning, så har jag hört men inte sett själv, att det längs vissa vägar var anlagt större grusplaner som U-platser där den civila infrastrukturen inte räckte till. Det skall ha varit längs någon av de inre vägarna uppe i Norrland.
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Var förråden kompletta även i fredstid, det vill säga, fanns bränslet redan på plats?Bjernevik skrev: Det var faktiskt lite mer än så. Ett 100-förråd bestod av tio 100 kbm-tankar samt utrustning för att bygga tappställen.
Förvarades det i silo-liknande byggnader eller var det nedgrävt i marken?
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
De var fyllda i fredstid och plomberade. Tankarna var nedgrävda, det enda som stack upp var manlucka och avluftningsrör. Utrustningen för att bygga tappställen fanns dock i ett vanligt plåtförråd ovan jord.Rickard skrev:Var förråden kompletta även i fredstid, det vill säga, fanns bränslet redan på plats?
Förvarades det i silo-liknande byggnader eller var det nedgrävt i marken?