Definiera Religion..
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Definiera Religion..
Jag håller med dig, Axial. Som ateist närvarar man vid religiöst färgade ceremonier av sociala skäl, därför att det är artigast så. Man är där, men när de troende börjar med sina försäkringar om hur de underkastar sig Gud och hoppas på en belöning i ett perfekt liv efter detta i utbyte mot att svälja jävligheterna i detta livet, så står man mest och mår illa av krypandet för sagovarelsen.
Jag är inne på ett litet sidspår här som har med definitionerna.
Men skulle man inte kunna hävda att exempelvis väldigt ideologiskt dogmatiska personer är en slags religiösa?
Att en ideologi är en slags religion?
Men skulle man inte kunna hävda att exempelvis väldigt ideologiskt dogmatiska personer är en slags religiösa?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag har haft funderingar åt samma håll, men man bör inte blanda ihop korten. Så länge en starkt hållen politisk åsikt inte försöker förklara saker som t.ex. universums uppkomst eller livets utveckling, så är den knappast att likställa med religion.Davian skrev:Jag är inne på ett litet sidspår här som har med definitionerna.
-
karlfredrik
- Medlem
Religion betyder enligt Ahlberg m fl latinsk-svenska lexicon = religo = gudsdyrkan
Religiös=religiosus = from
Ateisk= grekiska "utan gud"
Med andra ord, ateism kan vara en tro men inte en religion.
Man kan vara med i svenska kyrkan utan att vara "religiös"
Kristen är om man tror på Jesus, han som Josefus skriver "kallades Kristus"
Religiös=religiosus = from
Ateisk= grekiska "utan gud"
Med andra ord, ateism kan vara en tro men inte en religion.
Man kan vara med i svenska kyrkan utan att vara "religiös"
Kristen är om man tror på Jesus, han som Josefus skriver "kallades Kristus"
Det har förekommit. Positivismen, en filosofisk rörelse byggd på tilltro till vetenskap och förnuft, utvecklades åt det hållet. Hela den mänskliga existensen kunde styras åt rätt håll bara man hade en strikt vetenskaplig kunskap. Det byggdes till och med positivistiska kapell för dennna tro, och fortfarande kan du i dag i staten Brasiliens flagga se de viktiga positivistiska symbolerna.Davian skrev:Men skulle man inte kunna hävda att exempelvis väldigt ideologiskt dogmatiska personer är en slags religiösa?