Hitler konstnär?!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
liljekonvalj
Medlem

Hitler konstnär?!

Inlägg av liljekonvalj » 12 november 2002, 20:29

Såg en site som uppgav att flera av dom konstnärliga verk som visades var gjorda av Hitler, vet någon om detta stämmer?

http://www.tightrope.cc/hitlerart.htm

Bilden på bubblan har jag hört talas om att han har ritat, dock inte dom andra..

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 12 november 2002, 22:03

Det kan säkert stämma. Den mest kända Hitlertavlan verkar dock inte finnas med på sidan, men den är i precis samma stil.

Fina konstverk, tycker jag.. Fast själva upplevelsen av konsten blir oundvikligen lite märklig när man tänker på att det är Adolf som suttit där och målat de överståtliga byggnaderna (säkert till tonerna av Wagner's kompositioner)..

:wink:

mvh ingmar

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 12 november 2002, 22:11

Under tiden före första världskriget vistades Hitler i Wien var ifrån många av tavlornas motiv är hämtade. I Wien försökte han vinna inträde till konstakademin men antogs inte.

/Marcus Karlsson

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2002, 12:41

Hitlers skisser nar han sokte in till Wiens konstakademi, lar ha varit just precis som exemplen, dar arkitektur mera an 'konst' slagkraftigt och bildlikt visades. Ngn professor vid akademin lar ha foreslagit Hitler att hans talang kanske laag mera aat arkitekturen och att han borde forsoka sig aat det haallet istallet. Han kom dit paa en omvag - men var mycket val bevandrad i arkitektur - som inte minst hans favoritarkitekt, Albert Speer - fick erfara.

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 18 november 2002, 13:17

Någon som kan berätta vilka byggnader det är på alla tavlor?
Är alla motiv från Wien?

Denna websida var förresten föga intressant i övrigt.
Tight rope? Free White Power? Usch... :x

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 november 2002, 15:34

Eftersom han saknade slutbetyg från gymmnasiet kunnde han inte börja utbildningen som arkitekt! En av anldningarna jag kan tänka mig varför han inte blev antagen är att han är dålig på att göra människo ansikten, om ni tittar på konstverken så ser man inte ansiktena och gubbarna är små! 8O

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 november 2002, 17:00

Verspieder skrev:Någon som kan berätta vilka byggnader det är på alla tavlor?
Är alla motiv från Wien?

Denna websida var förresten föga intressant i övrigt.
Tight rope? Free White Power? Usch... :x
Den stora bilden i mitten visar Stefansdomen med omgivningar. Den tredje bilden i översta raden torde vara Karlskirche och den gotiska kyrkan under den är Votivkirche (tror jag). Alla tre är ligger i Wien.

/Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 18 november 2002, 17:55

Verspieder skrev:Någon som kan berätta vilka byggnader det är på alla tavlor?
Är alla motiv från Wien?
Marcus Karlsson skrev:Den stora bilden i mitten visar Stefansdomen med omgivningar. Den tredje bilden i översta raden torde vara Karlskirche och den gotiska kyrkan under den är Votivkirche (tror jag). Alla tre är ligger i Wien.
Japp, helt rätt Markus. Intressant att se att den lilla byggnaden (i bakgrunden, tillvänster om den bortakande hästvagnen) bredvid Stefansdom fanns kvar vid malningen. Jag har för mig att den revs alternativt förstördes tidigare. Huset rätt fram och till höger finns kvar än i dag och huset till vänster var ett köpcentrum som förstördes under kriget alternativt revs direkt efter kriget. Idag ligger pa den platsen ett modernt (enligt mig fult) köpcentrum (glaskomplex) med namnet "Haas Haus".

Karlskirche vid Karlsplats och Votivkirche vid Univerisitetet stämmer även mycket bra.

Operan var hans älsklingsobjekt i Wien. Det vore roligt att se nagra malningar därifran.

Angaende Hitlers antagningsprov till konsthögskolan aterkommer jag till. En mycket intressant historia.

Mvh Andreas Wien
Senast redigerad av 1 Andreas Wien, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 18 november 2002, 18:43

Är det ett skämt med "bubblan" eller..?
Trodde det var F. Porche som designat den...
Mr S

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 november 2002, 20:25

Mr S skrev:Är det ett skämt med "bubblan" eller..?
Trodde det var F. Porche som designat den...
Mr S
Tror mer att Hitler skisser angånde vw är förslag(Hitler-bilen, bubblan)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 20 november 2002, 12:29

Enligt vissa var nekandet till intagning droppen för hitler
Äcklig sida annars

Venom
Ny medlem

Inlägg av Venom » 20 november 2002, 12:54

Anno skrev:En av anldningarna jag kan tänka mig varför han inte blev antagen är att han är dålig på att göra människo ansikten, om ni tittar på konstverken så ser man inte ansiktena och gubbarna är små! 8O
Mja, men det spelar väl inte så stor roll för en arkitekt?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 20 november 2002, 13:03

mmm. vackra Stefansdom.... Där har jag vart några tillfällen, otroligt snyggt

gå in på http://www.hitler.org/art/ där finns lite andra verk gjorda av hitler

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 20 november 2002, 13:41

Andreas Wien skrev: Angaende Hitlers antagningsprov till konsthögskolan aterkommer jag till. En mycket intressant historia.
Det ser jag fram emot!

Kan det varit så att hans konst ansågs vara för reaktionär och inte tillräckligt nyskapande? Synd är det, i varje fall, att han inte blev antagen.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 november 2002, 14:01

Detta är vad jag läst om bubblan.

En hel del annan konst av Hitler finns på samma site: http://www.hitler.org/art/ . Det är uppenbart att han totalt saknade sinne för porträtt. Bättre lyckades han med byggnader och hundar, men generellt kan man säga att allt han helt saknade originalitet i sin konst, vilket förstås är en nödvändighet för att ta steget från mekanisk återgivare till konstnär. Detta fungerar bättre när man ritar byggnader, men i längden bör förstås även en arkitekt vara konstnärlig.

Skriv svar