Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
nix inte Hipper, herrn konstruerade bla en kryptoapparat
Ledtråd
Han gav namn åt ett pansarskepp (eller snarare projekt)
Han gav namn åt ett pansarskepp (eller snarare projekt)
Charles De Champs
Ja, de är amiral de Champs. FNP:s fråga.
Släpper frågan fri - Hinner inte bevaka
Vad är detta?

Bärgningsarbetet av italienska slagskeppet Leonardo da Vinci 1921. Hon fick en brand/magasinsexplosion (oklart vilket?) den 2:a augusti 1916 i Taranto och kapsejsade. Fantastiskt bärgningsjobb - men hon reparerades dock aldrig.
Varjag
Varjag
Tilläggas bör att den teknik som italienarna utvecklade - jo, faktiskt, det förhöll sig såvarjag skrev:Bärgningsarbetet av italienska slagskeppet Leonardo da Vinci 1921. Hon fick en brand/magasinsexplosion (oklart vilket?) den 2:a augusti 1916 i Taranto och kapsejsade. Fantastiskt bärgningsjobb - men hon reparerades dock aldrig.
Varjag
Häftigt bombardemang
Tack MajorLove - och instämmer. Bärgningen var ett tekniskt storverk, idag skulle det kallas 'banbrytande teknologi'.
Nästa fråga: En fientlig hamnstad bombarderas av fem slagskepp.
Vilken var staden, vilka var slagskeppen - och när hände det?, Varjag
Nästa fråga: En fientlig hamnstad bombarderas av fem slagskepp.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Scarborough, 16:e december 1914?
Fast det var slagkryssarna Seydlitz, Moltke, von der Tann, Derrflinger och Blucher, inte slagskepp, så jag kan ha fel.
Fast det var slagkryssarna Seydlitz, Moltke, von der Tann, Derrflinger och Blucher, inte slagskepp, så jag kan ha fel.
Utmärkt - att von Adler noterat skillnaden mellan slagkryssare och slagskepp. Här - rörde det sig om slagskepp, så jag måste underkänna svaretvon Adler skrev:Scarborough, 16:e december 1914?
Sevastopol 1919 - Iron Duke, Benbow, Emperor of India, Marlborough & Centurion/Ajax?
En mycket bra gissning - men inte vad jag tänkte på. Vi talar om en krigshandling under 1:a VK.....MajorLove skrev:Sevastopol 1919 - Iron Duke, Benbow, Emperor of India, Marlborough & Centurion/Ajax?
Re: Häftigt bombardemang
Här bör du nog redogöra för vad du avser med termen "slagskepp". Menar du enbart slagskepp av Dreadnought- och Super-Dreadnoughttyp eller inkluderar du de äldre slagskeppstyperna som brukar kallas för pre-Dreadnoughts i ditt användande av begreppet?varjag skrev:Nästa fråga: En fientlig hamnstad bombarderas av fem slagskepp.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Slagfartyg innefattar ju både slagskepp och slagkryssare, så jag chansade vilt.
Vi fortsätter chansandet - Ancona, 24:e maj 1915? SMS Viribus Unitis, SMS Tegetthoff, SMS Prinz Eugen och två av semi-dreadnoughtarna (snygga som satan, btw) SMS Erzherzog Franz Ferdinand, SMS Radetzky och SMS Zrinyi?
Vi fortsätter chansandet - Ancona, 24:e maj 1915? SMS Viribus Unitis, SMS Tegetthoff, SMS Prinz Eugen och två av semi-dreadnoughtarna (snygga som satan, btw) SMS Erzherzog Franz Ferdinand, SMS Radetzky och SMS Zrinyi?