Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
En 'luftwaffare' med eklöv till sitt riddarkors....eftersom det är Psilander som ställer frågan kanske han utförde någon 'marin bedrift'???? Varjag
Hans Ulrich Rudel den enda som tilldelats Riddarkorset med gyllene eklöv, svärd och diamanter?
Efter kriget reste han runt i folkparkerna som frontman i dansbandet Hans-Ulriks.
Aaaaargh!
En sådan kommentar borde ge mig en plats i helvetet där jag tvingas se filmen "Pearl Harbour" om och om igen i evigheter.
EDIT:
Han påstås även vara den stridsflygare som har flugit flest uppdrag (drygt 2000).
Detta är dock omdisputerat...finns källor som påstår att det är en ryss som är värsting i det avseendet.
Efter kriget reste han runt i folkparkerna som frontman i dansbandet Hans-Ulriks.
Aaaaargh!
En sådan kommentar borde ge mig en plats i helvetet där jag tvingas se filmen "Pearl Harbour" om och om igen i evigheter.
EDIT:
Han påstås även vara den stridsflygare som har flugit flest uppdrag (drygt 2000).
Detta är dock omdisputerat...finns källor som påstår att det är en ryss som är värsting i det avseendet.
Äh, det löser sig.
Marin bedrift, ja
Luftwaffe - raka motsatsen
Usch då...raka motsatsen och Flottan brukade inte 'blotta sig' i bara skjortärmarnaPsilander skrev:Marin bedrift, ja
Rättning...Fritz Guggenberger, sänkte ARK ROYAL med U 81 den den 14:e november 1941
, Varjag
Grattis Varyag, det är Guggenberger som sänkte HMS Ark Royal
Tack Psilander. Här har vi en fin båt - som fått ett djäkla stort hål därför att en amiral inte lydde order.....Han fick också prompt avsked 'på grått papper'. Vem var amiralen, vilken var båten och vem 'gjorde hålet'?, Varjag
- Bilagor
-
- ett stort hål.jpg (23.43 KiB) Visad 688 gånger
....amiralens efterföljare på den åtråvärda posten - lydde sina order till punkt och pricka. Och betalade med sitt eget och en annan fartygsbesättnings liv.....
Den ojämna fördelningen av hyttventiler säger mig tysk på något sätt. Storleken bör vara större än lätt kryssare. De fula tvillingarna? Sharnhorst torpederad av HMS Acasta?
No one can prevent me from raising towers in babylon
är rätt, bara amiralen kvar dcScharnhorst torpederad av HMS Acasta?
Op.Juno, Willhem Marschall?
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
De fula tvillingarna??dc skrev: De fula tvillingarna?
De är väl vackra fartyg?
Mvh
Gostap
Visst var det Wilhelm Marschall. Han fattade det taktiskt korrekta beslutet att inte jaga spöken i Harstad - utan sänka fartyg - med tre skalper vid bältet, HMS Glorious, Ardent och Acasta - kom han till Trondheim och fick sparken! Då torrbollarna i Marinkommandot inte visste att britterna redan evakuerat Harstad.gostap skrev:Op.Juno, Willhem Marschall?
Mvh
Gostap
dc eller gostap tar nästa fråga enligt 'kvarnprincipen', Varjag
Varsågod Gostap... Din fråga
No one can prevent me from raising towers in babylon
Skulle precis skriva "varsågod dc, din fråga"
mvh
Gostap
mvh
Gostap