Är Sverige inte nationalistiskt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Giancarlo
Medlem

Re: Är Sverige inte nationalistiskt?

Inlägg av Giancarlo » 4 juli 2008, 12:34

Jag tror att svenskens motvilja emot 'positiv nationalism' grundar sig också i att ta avstånd från
agressiva svenska nationalister. Vi har haft mörka perioder i vår historia, där nationalismen motiverade rasism.
Bland annat på 30-talet men även tidigare. Nu senast var det på det tidiga 90-talet som främlingsfientligheten
hade ett uppsving och detta symboliserades ofta med nationalistisk mytologi (Karl den XII, vikingarock, torshammare, svenska flaggor - inte för att påstå att alla som hade dessa tillhörighetssymboler var del av den främlingsfientliga rörelsen, men många inom denna annamade dessa uttrycksätt till andras förträt).

Sen är en annan faktor att vi svenskar helt enkelt vill modernisera vårt samhälle och då passar inte revisionistisk nationalism som präglade nationalromantiken in.
Vi känner oss obekväma med Gustav II Adolfs stormaktsvälde, torshammare, vikingahjälmar med horn och dalahästar - en del av vår historia självklart, men de symboliserar oftast inte oss. Detta var kanske den stora nationalromantikens ironi. När denna såg tillbaka, så tittade resten av samhället frammåt. Jag tycker själv det är pinsamt när turister köper dalahästar. Varför köpa dalahästar i Skåne, Göteborg eller Stockholm? De har ju inget att göra med dessa ställen!

Svenskarnas nyaste självbild handlar väl snarare om uppgå i en globaliserad by, att smälta in internationellt och visa att man inte är en fånig kusin från landet i någon slags bonnig vikingvärld. Här blir vi nationalistiska på ett annat sätt - många får nationalkänslor för en schlagerfierad kopia av amerikansk musik nästan varje schlagerfestival. Inte är det Orsa-spelmän som väcker några enorma nationalkänslor.
Jag tror dock att den svenska hypermoderinsmen som präglade efterkrigstiden är rätt så mycket över - några supermoderna byggnadsverk byggs inte så ofta, (förutom kanske att visa upp att en viss plats eller stad är något att räkna med internationellt sett).
Däremot är internationalismen i full gång.
Vi är stolta över IKEA, ABBA och familjen Rausing. Svenskar som gjort sig stora internationellt. Vi är t.o.m stolta över att Tiger Woods har en svensk fru.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 4 gånger.

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 4 juli 2008, 13:45

Jag kan faktiskt tycka att det är något ambivalent i förhållningssättet till syttende mai i Norge. Å ena sidan tycker vi att det är roligt att norrmännen är glada, de vet minnsann hur man firar en nationaldag, å andra sidan tycker vi - eller åtminstone jag - att det är litet töntigt, faktiskt.
Giancarlo skrev: Svenskarnas nyaste självbild handlar väl snarare om uppgå i en globaliserad by, att smälta in internationellt och visa att man inte är en fånig kusin från landet i någon slags bonnig vikingvärld. Här blir vi nationalistiska på ett annat sätt - många får nationalkänslor för en schlagerfierad kopia av amerikansk musik nästan varje schlagerfestival.
Här kanske just rasbiologin passar som hand i handske med det moderna projektet, alltså rasbiologi som en framåtblickande vetenskap istället för historievetenskapen som normkälla för nationalism? Rasbiologin som skapare av moderna svenskar eller förvaltare av ett genetiskt arv från hedenhös.
Vi är stolta över IKEA, ABBA och familjen Rausing. Svenskar som gjort sig stora internationellt. Vi är t.o.m stolta över att Tiger Woods har en svensk fru.
Kanske är vi stolta med rätta??? Många fick nog skrämselhicka när Kamprad avslöjade att han hade haft nazistiska böjelser i ungdomen eller vad det var. Men det där med att vi är stolta över att Tiger Woods har valt en svensk fru - är inte det litet gammalt. Kanske samband med rasbiologi - att vi har så vackra kvinnor. Tror nog att den svenska nationalismen har ett samband med hur vi ser på vår fysiska uppenbarelse.

ABBA behandlades väl ett tag illa av media - pg.a. den svenska avundsjukan som det hette, eller jantelagen.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 1 augusti 2008, 05:53

Det är ju hela tiden överheten som försöker pracka på oss nationalismen, utom när det kommer till sport. Och det tycker jag märks tydligt iofs så bli ju nationaldagsfirandet mer och mer vanligt, men det är ju inte ens 30 år som vi hr haft en nationaldag. Men monarkin är populär lite konstigt, men det är säkert föreställningen om monarkin som nåt pålitligt vid sidan av politikerna som lever kvar. Så jag tycker vi har en sund nationalism här i landet, dock så får gärna de som inte vill sjunga nationalsången mm på skolavslutningar sluta upp med att göra bort sig, de är lika pinsamma som "nationalister".

Jag håller med flera av er, vi är ordentligt nationalistiska, men vi viftar inte med flaggor i onödan, till en massa sk nationalisters förfäran. Jag har alltid varit extremt undrande till de som hela tiden ska kalla sig nationalister och patrioter, eftrsom de uppenbarligen vill förändra Sverige och svenskarnas förhållande till sitt land. Men jag är fortfarande övertygad om att de flesta av dem är skåningar och inte vet vad de pratar om.

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem

Inlägg av MajorLove » 4 augusti 2008, 17:04

loop skrev:Det är ju hela tiden överheten som försöker pracka på oss nationalismen, utom när det kommer till sport.
"Utom när det kommer till sport"??? Brukar inte både stats- och idrottsministrar visa sig på Arlanda och Sergels Torg när OS- och VM-vinnande svenska idrottsmän/idrottskvinnor och lag återvänder i triumf för att sola sig i deras glans?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 4 augusti 2008, 21:29

MajorLove skrev:
loop skrev:Det är ju hela tiden överheten som försöker pracka på oss nationalismen, utom när det kommer till sport.
"Utom när det kommer till sport"??? Brukar inte både stats- och idrottsministrar visa sig på Arlanda och Sergels Torg när OS- och VM-vinnande svenska idrottsmän/idrottskvinnor och lag återvänder i triumf för att sola sig i deras glans?
Jo, och det gör de just för att det är den enda nationalism som gått hem. Idrottsrörelsen är stablit förankrad i de breda folklagren.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 6 augusti 2008, 23:06

Och även den svenska idrottsnationalismen är av det mildare slaget, jämfört med exempelvis sydkoreanernas agerande på boxningen på OS i Söol

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 13 augusti 2008, 21:52

LasseMaja skrev:Och även den svenska idrottsnationalismen är av det mildare slaget, jämfört med exempelvis sydkoreanernas agerande på boxningen på OS i Söol
Nu var det några år sedan, men Sydkorea var/är knappt en demokrati. Så det kan ju ha funnits lite politisk styrning.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 augusti 2008, 12:40

Giancarlo skrev:
Svenskarnas nyaste självbild handlar väl snarare om uppgå i en globaliserad by, att smälta in internationellt och visa att man inte är en fånig kusin från landet i någon slags bonnig vikingvärld
utmärkt! Precis så uppfattar jag det. Om det är 'svenskarna' eller dom som styr dom - som styr den bilden vill jag låta vara osagt, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 augusti 2008, 12:54

Giancarlo skrev:Jag tycker själv det är pinsamt när turister köper dalahästar. Varför köpa dalahästar i Skåne, Göteborg eller Stockholm? De har ju inget att göra med dessa ställen!
Nja. OM dalahästen definieras som svensk, kan den betraktas som svensk. Annars hamnar vi snart i en diskussion om att dalahästen endast får köpas på fabriken i Nusnäs och representera endast den.

Får man vara stolt över Volvo utanför Göteborg/Hisingen? Representerar Volvo Sverige? Mången tycker nog det.

Vilka får glädjas med Carolina Klyft? Hon är väl från Växjö?

Och mig veterligen är kungafamiljen stockholmare...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 augusti 2008, 14:14

Får man vara stolt över Volvo utanför Göteborg/Hisingen? Representerar Volvo Sverige? Mången tycker nog det.
Tja, Volvo ägs ju av Ford. Och Ford Motor Company - har ju i två-tre år försökt sälja av Volvo till hugade spekulanter. Man fick något litet andrum, när indiska Tata, köpte Jaguar och Landrover.....Men Ford, är en 'sjuk man' och nästa vara 'på blocket' för att (möjligen?) - rädda Ford från att gå under - är just Volvo. Enda möjliga köpare - finns i Kina och Indien....Hisingen - ett industriellt gravfält? Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 augusti 2009, 21:20

Ett år till har gått och Volvo är fortfarande inte sålt, men det ryktas alltmer om något slags delat ägande mellan kinesiska Geely, svenska investerare och Ford:

http://www.e24.se/branscher/verkstadsin ... 490021.e24
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... tornyheter

Det finns en rätt intressant sak när det gäller nationalism och Sverige, nämligen kombinationen att Sverige i dag är ett mycket "icke-nationalistisk" land, samtidigt som man tidigt blev en nationalstat. Finns det någon koppling där?

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 6 augusti 2009, 23:06

Det är dags att göra något åt sommartristessen och ta och provocera lite. Till att börja med tänkte jag deklarera att min egen ståndpunkt är att nationalism är något dåligt. Något som i grunden handlar om att exkludera, som lätt slår över i chauvinism och kan utnyttjas i politiska syften. Totalt utan empiriskt stöd misstänker jag att det finns åtskilliga som är födda på 60-talet som delar den uppfattningen. Och om så är fallet har uppenbarligen nationen Sverige inte bemödat sig om att fostra oss till goda nationalister. Men samtidigt gillar jag Sverige. Väldigt mycket till och med. Jag har förutom klimatet inga egentliga anmärkningar, tvärt om. Så om någon från ett annat land kritiserar Sverige blir jag antagligen lätt irriterad, och troligen kommer jag att försöka korrigera kritikerns missuppfattningar.

Jag misstänker att den främsta förklaringen till att svenskar uppfattas som relativt icke-nationalistiska är att vi saknar de yttre attributen. Vi har inget genuint nationaldagsfirande. Vi viftar inte överdrivet mycket med flaggor. Vi skanderar inte trohet till nationen i tid och otid. Vi slår inte utlänningar på käften för att de blandar samman oss med Schweiz. Vi kan knappt texten till vår nationalsång. Det här uppfattar folk från andra länder som att vi skäms för vårt land. Vilket vi på sätt och vis gör.

Dels för att vi tills relativt nyligen inte hade så mycket att fira. Inget nationellt enande eller lösgörande från en förtryckande otäck granne (som Norge...). Och nationaldagen är huvudsakligen en affär för monarkister och högerpartister, vi andra firar Midsommar - men den har överheten valt att ignorera. Vidare har vi inga nyligen genomgångna nationella trauman som samlat nationen - 1809 verkar mest ha orsakat knutna nävar i byxfickan och skam. Var det några fler än studentsammanslutningar som Götiska förbundet som krävde att vi skulle återta Finland? Att vi slapp vara med Världskrigen var otroligt bra, men samtidigt inget som vi gemensamt gläds åt.

Nationalsång, nationalism och flaggor fick även en politisk betydelse under decennierna innan förra sekelskiftet och blev därför mindre attraktiva när motståndarna från vänstern fick inflytande - jag vill inte påstå att de direkt motarbetade nationalism, men de uppmuntrade den inte heller. Resultatet är bland annat att skolorna i Sverige är relativt befriade från aktiv nationalism, inte ens värnpliktsarmén försökte 'hjärntvätta' beväringarna till goda nationalister. Jämför dessa områden med USA t.ex.

I många andra länder använder alla eller flertalet partier nationalism i sina valrörelser. I Sverige är det huvudsakligen Moderaterna som historiskt haft svenska flaggor på sina affischer - därmed, menar jag, delvis förstört inte bara synen på och användandet av flaggan utan även fortsatt med att omöjliggöra nationalism som något som kan samla nationen. Nationell samling blir lite som att samlas runt högern mot bolsjevikerna. Jag är rätt säker på att M inte haft den avsikten, kanske har man numera rent av sett det som att man återtar flaggan från nazisterna. För i nästa led har flaggviftande gjorts till en pinsamhet av de sk. 'nationalisterna' på yttersta högerkanten - varvid allt användande av Sveriges flagga har blivit vagt suspekt.

Det finns numera bara två tillfällen det är helt problemfritt att samlas och ägna sig åt gemensam nationalistisk yra, idrott och hyllande av Kungahuset. Idrottsliga hyllningar är opolitiska och ofarliga, kungahuset genom lag avpolitiserat - alla som inte är republikaner kan vifta lite lagom.

Men den främsta orsaken till att vi inte är mer nationalistiska än vi är kanske återfinns hos vår samhällselit. Det är här som man skäms. Skammen är för att efterblivna Sverige inte är Paris, London eller Berlin. Det här och mera utvecklar Fredrik Lindström i http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rld ... naste_land
Där Sveriges strävan efter att komma från sin efterblivenhet och moderniseras resulterar i att vi är världens minst nationalistiska land. Den serien besvarar den här trådens problematik mycket bättre än vad jag någonsin kan. Rekommenderas verkligen!

Inslaget är EJ sponsrat av SVT eller F.Lindström. :)
svensk_flagga.jpg
svensk_flagga.jpg (23.42 KiB) Visad 291 gånger

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 12 september 2009, 21:37

Westrobothnian skrev:inte ens värnpliktsarmén försökte 'hjärntvätta' beväringarna till goda nationalister.
Om du någon gång lyssnat på nationalsången en fredagsuppställning med soldater så inser du det meningslösa i att försöka. :lol:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 september 2009, 22:07

Westrobothnian skrev:Det här och mera utvecklar Fredrik Lindström i http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rld ... naste_land
Lysande, tackar! Hur får man tag i den?

Dessutom tack vare wiki fick jag läsa om en film till jag skulle vilja se Svezia, Inferno e Paradiso Hur får man tag i den?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 september 2009, 16:44

Håller med om mycket av det Westrobothnian skriver. Dock tror jag att skillnaden mellan Sverige och andra länder när det gäller graden av nationalism har kommit rätt sent i historien. Jag tror att detta växte fram under åren kring 1968. Jag tror inte att Sverige var mindre nationalistiskt än andra länder på exempelvis 1950-talet.
Westrobothnian skrev:Var det några fler än studentsammanslutningar som Götiska förbundet som krävde att vi skulle återta Finland?
Var inte en av idéerna bakom att välja Bernadotte till svensk tronföljare att återta Finland?

Skriv svar