6/6/2008 - LANGLEY AIR FORCE BASE, Va. (AFPN) -- Distorted data introduced by a B-2 Spirit's air data system skewed information entering the bomber's flight control computers ultimately causing the crash of the aircraft on takeoff at Andersen Air Force Base, Guam, Feb. 23, according to an Air Combat Command accident investigation report released June 5.
Moisture in the aircraft's Port Transducer Units during air data calibration distorted the information in the bomber's air data system, causing the flight control computers to calculate an inaccurate airspeed and a negative angle of attack upon takeoff. According to the report, this caused an, "uncommanded 30 degree nose-high pitch-up on takeoff, causing the aircraft to stall and its subsequent crash."
Moisture in the PTUs, inaccurate airspeed, a negative AOA calculation and low altitude/low airspeed are substantially contributing factors in this mishap. Another substantially contributing factor was the ineffective communication of critical information regarding a suggested technique of turning on pitot heat in order to remove moisture from the PTUs prior to performing an air data calibration.
The pilot received minor injuries, and the co-pilot received a spinal compression fracture during ejection. He was treated at Tripler Army Medical Center, Hawaii, and released. The aircraft was assigned to the 509th Bomb Wing at Whiteman Air Force Base, Mo.
The cost of the lost aircraft is about $1.4 billion.
http://www.strategypage.com/military_ph ... 03636.aspx
Kraschen: http://www.youtube.com/watch?v=_ZCp5h1gK2Q
Undrar om USAF kör Microsoft
MVH
Hans
Datorfel låg bakom B2'ans krasch
Re: Datorfel låg bakom B2'ans krash
Felet är ju att datorn använder fel värden pga att det fanns fukt i pitotsensorn. Tydligen så skulle man ju värma upp den innan start men i just detta fallet så missade man detta pga att man inte nog tydligt informerat alla om nödvändigheten i detta förfarande på B-2. Fel indata leder till att datorn drar fel slutsatser och det blir fel signaler till styrssystemet
Så datorn var nog helt ok, och den kör nog inte Windows
Ett riktigt programmeringsfel var det när ett gäng F-22 för första gången korsade datumlinjen vid flygning från Hawaii till Sydkorea och navigeringsssystemet slogs ut då det inte tolererade att datumet byttes ut under flygning. De fick ledas hem av det medföljande tankplanet.
Så datorn var nog helt ok, och den kör nog inte Windows
Ett riktigt programmeringsfel var det när ett gäng F-22 för första gången korsade datumlinjen vid flygning från Hawaii till Sydkorea och navigeringsssystemet slogs ut då det inte tolererade att datumet byttes ut under flygning. De fick ledas hem av det medföljande tankplanet.
Re: Datorfel låg bakom B2'ans krash
Ja där ser man hur mycke mänslighetern litar på datorer. När man inte äns kan flyga ett plan skälv utan att en datan har koll på allt. Och alla vet ju hur lätt det e för en data att göra fel eller den får hika och lägger av. Så sånna olycker kommer vi nog att få se mer av.
Re: Datorfel låg bakom B2'ans krasch
Datorer är ju mångt och mycket en ren nödvändighet i moderna instabila plan för att de ska kunna flyga. Fel i indata till olika instrument är ju något som kan leda till olyckor även om det inte finns en dator med, och vi ska inte glömma den mänskliga faktorn.
Det som dock krävs när man använder mer och mer datorer samt integrerade funktioner är att designerna tar med allt som kan tänkas hända och inte minst testar allt som är möjligt, men det kostar pengar och tar tid.
Ta fallet med RAF som köpte in ett antal Chinook helikoptrar som var tänkta att användas av deras special styrkor. De ville ha en massa elektronik lulllull i en helt ny cockpit som var unik bland alla Chinooks men det visade sig vid leverans att den inte var certifierad coh testad ordentligt varvid de blev ståendes i hangar ett antal år för att nyligen beslutats att man ska bygga om dem med en äldre verifierad cockpit version som redan finns i bruk av många.
Det som dock krävs när man använder mer och mer datorer samt integrerade funktioner är att designerna tar med allt som kan tänkas hända och inte minst testar allt som är möjligt, men det kostar pengar och tar tid.
Ta fallet med RAF som köpte in ett antal Chinook helikoptrar som var tänkta att användas av deras special styrkor. De ville ha en massa elektronik lulllull i en helt ny cockpit som var unik bland alla Chinooks men det visade sig vid leverans att den inte var certifierad coh testad ordentligt varvid de blev ståendes i hangar ett antal år för att nyligen beslutats att man ska bygga om dem med en äldre verifierad cockpit version som redan finns i bruk av många.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Datorfel låg bakom B2'ans krash
Det är en brist i underhållsföreskriften. Handpåläggning, fix och trix i från tekniker om hur man skall göra för att testerna skall gå rätt och förmodligen har man påpekat men det har fastnat i byråkratin. Faran med detta är att man litar till teknikerns kompetens och erfarenhet. Till slut kommer det att trilla mellan stolarna i on the job training för nya tekniker.Urban skrev:Tydligen så skulle man ju värma upp den innan start men i just detta fallet så missade man detta pga att man inte nog tydligt informerat alla om nödvändigheten i detta förfarande på B-2.
Jag hoppas att detta tjänar som ett varnande exempel för andra flygplantyper och dess operatörer.
J.K Nilsson
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Re: Datorfel låg bakom B2'ans krash
Med priset (ekeonomiskt, och förlusten av kapacitet) för denna 'lesson learned' så lär nog USAF i alla fall ta till sig exemplet.J.K Nilsson skrev: Jag hoppas att detta tjänar som ett varnande exempel för andra flygplantyper och dess operatörer.