Hur säker är Google Maps egentligen?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Hur säker är Google Maps egentligen?

Inlägg av Nina » 7 juli 2008, 09:05

Jag har använt google maps till alla mina europeiska slott som jag skrivit/skriver om.. och så kollade jag för skoj skull in Visby och zoomade in och började läsa gatunamnen - och inte EN ENDA GATA har rätt namn!!! 8O

Hur skall man kunna veta att det är rätt gatnamn på alla andra platser som man inte varit på och inte känner till - och som man har länkat kartor till, det kanske är helt fel ju!
Jag har försökt att leta efter någon mailadress vid google maps för att säga till dem att det är fel men hittar ingen..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Hur säker är Google Maps egentligen?

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2008, 09:42

Ha ha! Tar en titt, vid en nu aktuell plats...
Bild
Kan inte staden, men jämför med kartor.eniro.se. Deras kartor blir tyvärr inte lika prydliga som skärmdumpar, men jag lyckas i hastigheten inte heller att hitta några gator som stämmer. Strandvägen får heta "Ripgränd", Strandgatan heter "Frans Degermans väg" (som inte verkar finnas belagd i vare sig Visby eller någon annan svensk stad), Birgers gränd "Barrgränd" osv. Och spana in "Storgatan" - det är parkgången i Almedalen! :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 7 juli 2008, 09:45

Jo jag vet :P
värst är ändå våran "kända" Adelsgatan som numer heter "Tallbacksvägen" :lol:
det är ju nästan skrämmande, hur skall man veta om resten av landet är OK?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2008, 09:48

En snabbkoll på Göteborg verkar helt OK, idel välkända namn. Liksom lilla Skärhamn som jag också råkar känna till. Det känns svårt att gissa var det kan vara fel, när det blivit så käpprätt i ett samhälle som Visby. ("Otur i spel?")

(Edit: Spännande gator i Visby, som "Sockerparken", "Kyrkparken" och "Israel Kolmodins Park". Åtminstone det sistnämnda stämmer ju åtminstone historiskt. Det kan inte ha ramlat ur databasen på måfå.)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 juli 2008, 11:40

En annan snabbkoll i en slumpvis val stad i utlandet :wink: visade att där fick de namnen rätt - inga fel som jag hittade i alla fall.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 7 juli 2008, 12:11

Hans skrev:En annan snabbkoll i en slumpvis val stad i utlandet :wink: visade att där fick de namnen rätt - inga fel som jag hittade i alla fall.

MVH

Hans
Hyfsat även i min..hrrm..också slumpvis valda ort i Europa.
Det råkade av en händelse bli platsen där jag bor, pilen pekar dock på grannens hus...vilket väl får anses vara en acceptabel avvikelse. Avvikelsen är också bra ur säkerhetshänseende utifallatt någon terroristorganisation planerar en attack mot min person.

Hmmm...det kanske är skälet till den dåliga precisionen i Visby!?
Det har kommit till Försvarsmaktens kännedom att de ryska stridskrafterna orienterar efter Google Maps och har därför förvanskat informationen i systemet!
Tänk er själva att köra vilse med en pansardivision i Visby...iiinte roligt!
(enkelriktat och allt)

Vilken Maskirovka jag har avslöjat, vad är telefonnumret till Expressen?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2008, 20:04

NIL skrev:Hmmm...det kanske är skälet till den dåliga precisionen i Visby!?
Det har kommit till Försvarsmaktens kännedom att de ryska stridskrafterna orienterar efter Google Maps och har därför förvanskat informationen i systemet!
Låter desto troligare, som det räcker att klicka på "Terräng" för att få en karta med korrekta vägnamn. En kvalificerat hemlig handling, tvivelsutan. :)

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 17 juli 2008, 09:00

Måste visst vara svårt att fixa till så de rätta namnen visas :roll:
Det är fortfarande fel namn i Visby

Skriv svar