Sala Silvergruva.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Sala Silvergruva.

Inlägg av Anders Nyman » 5 juli 2008, 09:24

Sala Silvergruva är värt ett besök om man har vägarna förbi Sala, denna Gruva som en gång i tiden var Sveriges skattkista av Silver.. Miljön ovan mark runt de äldre husen som finns kvar sedan gruvans storhetstid, har en gemytligare och mysigare stämmning än Koppargruvans område i Falun.. www.salasilvergruva.se/ :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Sala Silvergruva.

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juli 2008, 18:31

Jo, jag har varit där och har också gått en kurs om Sala silvergruva, finns en tråd om själva silvergruvan nånstans där det nämns att silvergruvan är äldre än vad man har trott tidigare.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 juli 2008, 21:51

Stefan Lundgren skrev:Jo, jag har varit där och har också gått en kurs om Sala silvergruva, finns en tråd om själva silvergruvan nånstans där det nämns att silvergruvan är äldre än vad man har trott tidigare.

Stefan
Oj,, finns det kurser om Sala Silvergruva.. Vad handlar en sådan kurs om, är det om hela vägen från Silvermalm till färdig produkt. Nu blev jag verkligen intresserad å vart finns det någon sådann kurs, jag är glad om du sänder kanske någon länk om detta. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juli 2008, 23:33

Nu sitter jag med min handdator, det var inom Uppsala universitet och inom arkeologiska institutionen och jag ar osaker om kursen finns kvar.Det var ej stor uppslutning vad jag vet. Om inte nagonting arrangeras av Sala kommun eller silvergruvan forstas. Stefan

Skriv svar