Hitler ville döda alla judar redan i början av 1920-talet?
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Hitler ville döda alla judar redan i början av 1920-talet?
I Dagens Nyheter 2008-03-01 finns en intervju med författaren Jonathan Littell (som skrivit romanen "De välvilliga"). Där uppger han att Hitler i en intervju från tidigt 1920-tal sagt att man måste döda alla judar, problemet var att tyskarna inte skulle gå med på det.
Blev lite förvånad när jag läste detta, dessa planer brukar nämnas som förekommande betydligt senare i Hitlers karriär. Vet någon vilken intervju det är frågan om?
Blev lite förvånad när jag läste detta, dessa planer brukar nämnas som förekommande betydligt senare i Hitlers karriär. Vet någon vilken intervju det är frågan om?
-
Artur Szulc
- Medlem
Re: Hitler ville döda alla judar redan i början av 1920-talet?
Man kan ju tycka att Jonathan Littell borde ha varit mer specifik själv.
Men nej, har ingen aning om vilken intervju som åsyftas.
/Artur
/Artur
Som jag ofta tidigare skrivit på forumet - kan man ju numera publicera vad som helst om Hitler - och förväntas bli trodd bland de bredare lagren. Om Hitler fällt sådana ord i en intervju redan på 20-talet, förefaller det otroligt, att inte 'Simon Wiesenthal-industrin', redan för årtionden sedan fyllt förstasidorna och Förintelselegenden med detaljer om hans tidiga planer i den avdelningen. Vilket dom inte gjort.Artur Szulc skrev:Man kan ju tycka att Jonathan Littell borde ha varit mer specifik själv.
/Artur
Däremot vill jag minnas att Hitler, redan i Mein kampf, säger något om 'gas mot november-männen' - som han betraktade som Tysklands banemän 1918. Varjag
Hittar inte just den formuleringen. November-männen har han inga snälla ord till övers för:varjag skrev:Däremot vill jag minnas att Hitler, redan i Mein kampf, säger något om 'gas mot november-männen' - som han betraktade som Tysklands banemän 1918
Han skriver om eroticism, prostitution, syfilis och relaterat med följande ord (har bara engelska MK tillgänglig). Där kan den hågade hitta paralleller.Hitler skrev:One day a national tribunal will have to judge and sentence some tens of thousands of organizers who were responsible for the criminal November betrayal and all the consequences that followed on it. Such an example will teach the necessary lesson, once and for ever, to those paltry traitors who revealed to the enemy the places where arms were hidden.
Sug på den - "thousands of generations".Hitler skrev:This process of cleansing our 'Kultur' will have to be applied in practically all spheres. The stage, art, literature, the cinema, the Press and advertisement posters, all must have the stains of pollution removed and be placed in the service of a national and cultural idea. [...] This would be that kind of humanitarianism which would
allow hundreds to perish in order to save the suffering of one individual. [...] The temporary pain thus experienced in this century can and will spare future thousands of generations from suffering.
Till sist hittade jag citatet varjag funderade på, och som jag också mindes vagt. Det är verkligen i kombinationen judar och gas, vilket eftervärlden naturligtvis läser på ett helt annat sätt än samtiden.
Hitler skrev:At the beginning of the War, or even during the War, if twelve or fifteen thousand of these Jews who were corrupting the nation had been forced to submit to poison-gas, just as hundreds of thousands of our best German workers from every social stratum and from every trade and calling had to face it in the field, then the millions of sacrifices made at the front would not have been in vain.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Nu behöver det ju inte vara så att Hitler sade ordagrant att "Alla judar ska dödas, problemet är bara att få alla tyskar att gå med på det". Det kan vara fråga om en intervju där Littell har gjort egna tolkningar av ett längre resonemang. I så fall vore det intressant att leta reda på intervjun för att kunna tolka vad Hitler verkligen menade.
Visst cirkulerar det många otroliga uppgifter om Hitler och nazismen. Men historien om Hitler och nazismen är ju ganska "otrolig" i sig, så varje uppgift förtjänar att behandlas. Så tills någon bevisat motsatsen utgår jag från att Jonathan Littell verkligen tagit del av en intervju som han tolkat på det viset.
Visst cirkulerar det många otroliga uppgifter om Hitler och nazismen. Men historien om Hitler och nazismen är ju ganska "otrolig" i sig, så varje uppgift förtjänar att behandlas. Så tills någon bevisat motsatsen utgår jag från att Jonathan Littell verkligen tagit del av en intervju som han tolkat på det viset.
Ah, tack Hexmaster för att du besparade mitt åderförkalkade minne ett besök i bokhyllan....
http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Littell....
och 'intervjun' som han åberopar, publicerade Hitler själv redan 1924 så någon nyhet kan det inte ha varit
Men - Hitlerindustrin, lever och frodas
, Varjag
Just det! Hitler SKREV redan i Mein Kampf, om att 'gasa judar'. Så någon 'nyhet' - kommer inte precis Jonathan Littell med. Han är själv judeHitler skrev:
At the beginning of the War, or even during the War, if twelve or fifteen thousand of these Jews who were corrupting the nation had been forced to submit to poison-gas, just as hundreds of thousands of our best German workers from every social stratum and from every trade and calling had to face it in the field, then the millions of sacrifices made at the front would not have been in vain.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Littell....
och 'intervjun' som han åberopar, publicerade Hitler själv redan 1924 så någon nyhet kan det inte ha varit
Men - Hitlerindustrin, lever och frodas
Ja det är uppenbart. Frågan är hur rätt Littell har.Torbjörn Aronsson skrev:Så tills någon bevisat motsatsen utgår jag från att Jonathan Littell verkligen tagit del av en intervju som han tolkat på det viset.
Att Hitler-sagan rymmer många otroliga inslag rubbar ju inte frågan om bevisbördor.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Självklart. Just därför reagerade jag mot att varjag, utan att ens ha läst intervjun, avfärdade det hela som en skröna.Hexmaster skrev:Ja det är uppenbart. Frågan är hur rätt Littell har.Torbjörn Aronsson skrev:Så tills någon bevisat motsatsen utgår jag från att Jonathan Littell verkligen tagit del av en intervju som han tolkat på det viset.
Att Hitler-sagan rymmer många otroliga inslag rubbar ju inte frågan om bevisbördor.
'tolkat' är det operativa ordetSå tills någon bevisat motsatsen utgår jag från att Jonathan Littell verkligen tagit del av en intervju som han tolkat på det viset.
Hitlerianaindustrin - lever och frodas
-
Artur Szulc
- Medlem
Vad JL borde ha gjort då och där var att exakt ange vilken intervju med Hitler som åsyftas.
Tills det är utrett och fastställt - antar inte jag någonting överhuvudtaget.
Tills det är utrett och fastställt - antar inte jag någonting överhuvudtaget.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Oavsett om Jonathan Littell var 22, 32 eller i vilken annan ålder som helst när han hittade denna intervju så vore det intressant att läsa den. Han är i samma läge som alla andra, om nu ingen mot förmodan fortfarande är i livet som var närvarande vid tillfället. Och Hitlerianaindustrin lever och frodas så länge ingen seriöst undersöker de uppgifter som förekommer. Om man slentrianmässigt avfärdar alla otroliga uppgifter om Hitler, eller för all del även de andra i nazitioppen, finns det inte så många uppgifter kvar att bilda sig en uppfattning på.varjag skrev:'tolkat' är det operativa ordetSå tills någon bevisat motsatsen utgår jag från att Jonathan Littell verkligen tagit del av en intervju som han tolkat på det viset.Den gode Jonathan debuterade tydligen i litteraturen 1989, när han var 22 år gammal. Så han kan knappast ha nyheten om Hitlers mordlust i bättre än andra - eller tredje hand.
Hitlerianaindustrin - lever och frodas, Varjag
-
Artur Szulc
- Medlem
Men även om Hitler nu uttryckte sådana tankar i början av 1920-talet: vad betyder det egentligen?
Är det rätt att tolka så tidiga uttalanden i ljuset av senare tragedier? För det är i denna enda kontext som Hitlers uttalande blir begripligt, eller hur?
Är det rätt att tolka så tidiga uttalanden i ljuset av senare tragedier? För det är i denna enda kontext som Hitlers uttalande blir begripligt, eller hur?
Tolkningen är definitivt inte orimlig om man till:
At the beginning of the War, or even during the War, if twelve or fifteen thousand of these Jews who were corrupting the nation had been forced to submit to poison-gas, just as hundreds of thousands of our best German workers from every social stratum and from every trade and calling had to face it in the field, then the millions of sacrifices made at the front would not have been in vain.
och
One day a national tribunal will have to judge and sentence some tens of thousands of organizers who were responsible for the criminal November betrayal and all the consequences that followed on it. Such an example will teach the necessary lesson, once and for ever, to those paltry traitors who revealed to the enemy the places where arms were hidden.
lägger det faktum att många av de mest framträdande tyska sovjetkommunisterna som skapade ett sådant kaos under 1919-20 var av judisk börd som exempelvis Rosa Luxemburg och Karl Liebknecht, får man en ganska god förklaring till vad Hitler menade med den judisk-bolsjevikiska världskonspirationen och varför ett utrotande av dessa i Hitlers ögon skyldiga till undergången 1918 var en förutsättning för att Tyskland skulle kunna resa sig.
Karln var ju bevisligen bindgalen...
och
One day a national tribunal will have to judge and sentence some tens of thousands of organizers who were responsible for the criminal November betrayal and all the consequences that followed on it. Such an example will teach the necessary lesson, once and for ever, to those paltry traitors who revealed to the enemy the places where arms were hidden.
lägger det faktum att många av de mest framträdande tyska sovjetkommunisterna som skapade ett sådant kaos under 1919-20 var av judisk börd som exempelvis Rosa Luxemburg och Karl Liebknecht, får man en ganska god förklaring till vad Hitler menade med den judisk-bolsjevikiska världskonspirationen och varför ett utrotande av dessa i Hitlers ögon skyldiga till undergången 1918 var en förutsättning för att Tyskland skulle kunna resa sig.
Karln var ju bevisligen bindgalen...
Senast redigerad av 1 MajorLove, redigerad totalt 23 gånger.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Det är naturligtvis svårt att idag undvika detta, men för att förstå vad som hände på 1920-talet kan man kan ju försöka sätta Hitlers uttalanden vid denna tid i samband med andra politikers uttalanden. Det kunde t.ex. vara en del av en mer allmän retorik att uttala sig i radikala ordalag. Vilket i sin tur kan förklara t.ex. varför man inte tog vissa partier i Mein Kampf riktigt på allvar i samtiden, eller Hitlers och Goebbels senare uttalade hot mot judarna.Artur Szulc skrev:Men även om Hitler nu uttryckte sådana tankar i början av 1920-talet: vad betyder det egentligen?
Detta är åtminstone inte samma uttalande som citaten från Mein Kampf.Torbjörn Aronsson skrev:att Hitler i en intervju från tidigt 1920-tal sagt att man måste döda alla judar