Dock hände detta - och besättningen inte bara klarade av stanken - men nådde framgångar......trots allt. Vilken var ubåten och när och var hände det? Varjag
Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Dysenteri, är ett latinskt ord för okontrollerbar 'rännskit'. Som grasserade överallt...Men värst - är det när en hel ubåtsbesättning drabbas av dysenteri -och 'lukten inte kommer ut'
Dock hände detta - och besättningen inte bara klarade av stanken - men nådde framgångar......trots allt. Vilken var ubåten och när och var hände det? Varjag
Dock hände detta - och besättningen inte bara klarade av stanken - men nådde framgångar......trots allt. Vilken var ubåten och när och var hände det? Varjag
Ber verkligen om ursäktcats skrev:kanske dax för en ledtråd?
Svaret är den australiska ubåten HMAS AE 2 som var först med att bryta genom minspärrarna i Dardanellerna och nådde Marmarasjön i april 1915.
Frågan är fri! Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
En ovanlig general
Denne arméchef var ovanlig genom att han aldrig hade varit generalstabsofficer utan gjort truppkarriär. Vem?
- Bilagor
-
- Scan10633.JPG (41.54 KiB) Visad 559 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Inte Mannerheim
1914 drog hans armé fram genom Belgien.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Alexander von Kluck
Visst är det Alexander von Kluck (1846-1934). 1914 chef tyska 1.armén. Svårt skadad 1915 och därefter icke i tjänst.
Din fråga.
Din fråga.
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Jag har helt missat att det var min fråga. Ber om ursäkt.
1938 hade tre länder infört k-pisten reguljärt på plutonsnvå eller under. Vilka?
1938 hade tre länder infört k-pisten reguljärt på plutonsnvå eller under. Vilka?
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Inga gissningar? Jag kan nämna att alla länderna är Europeiska och alla ligger norr om alperna.
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
En ren gissning kan jag komma med:
Finland, Danmark och Belgien.
/G:son
Finland, Danmark och Belgien.
/G:son
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Två av tre, inte illa!
Eftersom intresset för frågan verkar lite lågt godkänner jag det.
I Belgien producerade Anciens Pieper i Herstal Mitralette 34, en licensierad MP-28-II i sådana mängder att en man i varje skyttegrupp (10 man) i Belgiska Armén var utrustad med en sådan. Man sålde dessutom 171 k-pistar till Finland våren 1940 (som dock anlände för sent för att användas i vinterkriget).
I Finland hade Lahti fått fram tillräckligt många Suomi m/31 för att utrusta åtminstone en man i varje pluton med en k-pist.
Slutligen i Tyskland, där MP-34 och MP-38 tillverkats i stora mängder nog för att förse åtminstone en man i varje pluton (mot slutet av året en man i varje skyttegrupp har jag för mig) med k-pist. Mer om man räknar in Mauser Schnellfeuer-pistoler.
K-pistar användes i stor utsträckning i Spanska Inbördeskriget och bekräftade där den betydelse som tyskarna erfarit i slutet av första världskriget.
Danmark fick ingen större mängd k-pistar innan hemliga leveranser av M43 (Madsen-Suomi) skedde från Madsenfabriken precis innan tyskarna upplöste danska armén 1943.
Eftersom intresset för frågan verkar lite lågt godkänner jag det.
I Belgien producerade Anciens Pieper i Herstal Mitralette 34, en licensierad MP-28-II i sådana mängder att en man i varje skyttegrupp (10 man) i Belgiska Armén var utrustad med en sådan. Man sålde dessutom 171 k-pistar till Finland våren 1940 (som dock anlände för sent för att användas i vinterkriget).
I Finland hade Lahti fått fram tillräckligt många Suomi m/31 för att utrusta åtminstone en man i varje pluton med en k-pist.
Slutligen i Tyskland, där MP-34 och MP-38 tillverkats i stora mängder nog för att förse åtminstone en man i varje pluton (mot slutet av året en man i varje skyttegrupp har jag för mig) med k-pist. Mer om man räknar in Mauser Schnellfeuer-pistoler.
K-pistar användes i stor utsträckning i Spanska Inbördeskriget och bekräftade där den betydelse som tyskarna erfarit i slutet av första världskriget.
Danmark fick ingen större mängd k-pistar innan hemliga leveranser av M43 (Madsen-Suomi) skedde från Madsenfabriken precis innan tyskarna upplöste danska armén 1943.
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
En alldeles ren gissning var det förstås inte.
Finland var jag rätt säker på, även om jag tvivlar på att varje pluton hade en Suomi k-pist under vinterkriget. Belgien tog jag på känsla, och Danmark visste jag nästan att var fel. Tyskland funderade jag på, men trodde att Hitlers dokumenterade misstro mot nödvändigheten av automatvapen, som vände först efter Stalingrad, skulle ha bromsat utvecklingen där.
Återkommer med ny fråga.
Om inte Varjag skulle plågas av datorproblem, så hade nog frågan varit snabbt avklarad.
/G:son
Finland var jag rätt säker på, även om jag tvivlar på att varje pluton hade en Suomi k-pist under vinterkriget. Belgien tog jag på känsla, och Danmark visste jag nästan att var fel. Tyskland funderade jag på, men trodde att Hitlers dokumenterade misstro mot nödvändigheten av automatvapen, som vände först efter Stalingrad, skulle ha bromsat utvecklingen där.
Återkommer med ny fråga.
Om inte Varjag skulle plågas av datorproblem, så hade nog frågan varit snabbt avklarad.
/G:son
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
[quote="G:son"]En alldeles ren gissning var det förstås inte.
Finland var jag rätt säker på, även om jag tvivlar på att varje pluton hade en Suomi k-pist under vinterkriget. Belgien tog jag på känsla, och Danmark visste jag nästan att var fel. Tyskland funderade jag på, men trodde att Hitlers dokumenterade misstro mot nödvändigheten av automatvapen, som vände först efter Stalingrad, skulle ha bromsat utvecklingen där.
Återkommer med ny fråga.
Om inte Varjag skulle plågas av datorproblem, så hade nog frågan varit snabbt avklarad.
/G:son
Jag ar lite forvaanad over Tyskland som 3:a? Deras dvs, den tyska MP 34 - var ju en osterrikisk Steyr-Solothurn som den 'erovrade' forst 1938. Att Pieper saalde k-pistar till Tyskland var mig obekant. Dom hade ju gott om Bergmanns MP 28 sjalva. Vad betraffat Mauser-Schnellfeuer saa tror jag aldrig dom anvandes i Reichswehr - dom saaldes till Kina och andra hugade spekulanter. En stor kund var SS, en annan Rumanien - men det var helt civila transaktioner. Ingen vettig militar utrustar en armetrupp med Mauser Schnellfeuer...forlusterna paa den egna sidan skulle bli forfarliga
mvh, Varjag
Finland var jag rätt säker på, även om jag tvivlar på att varje pluton hade en Suomi k-pist under vinterkriget. Belgien tog jag på känsla, och Danmark visste jag nästan att var fel. Tyskland funderade jag på, men trodde att Hitlers dokumenterade misstro mot nödvändigheten av automatvapen, som vände först efter Stalingrad, skulle ha bromsat utvecklingen där.
Återkommer med ny fråga.
Om inte Varjag skulle plågas av datorproblem, så hade nog frågan varit snabbt avklarad.
/G:son
Jag ar lite forvaanad over Tyskland som 3:a? Deras dvs, den tyska MP 34 - var ju en osterrikisk Steyr-Solothurn som den 'erovrade' forst 1938. Att Pieper saalde k-pistar till Tyskland var mig obekant. Dom hade ju gott om Bergmanns MP 28 sjalva. Vad betraffat Mauser-Schnellfeuer saa tror jag aldrig dom anvandes i Reichswehr - dom saaldes till Kina och andra hugade spekulanter. En stor kund var SS, en annan Rumanien - men det var helt civila transaktioner. Ingen vettig militar utrustar en armetrupp med Mauser Schnellfeuer...forlusterna paa den egna sidan skulle bli forfarliga
mvh, Varjag
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Den information jag har är att tyska armén hade en k-pist i åtminstone varje pluton mot hösten 1938, med tyska MP-18, MP-28-II österrikiska MP-34 och MP-38, samt några Schnellfeuer, som SS faktiskt använde en del av.
Det är möjligt att expansionen av den tyska armén gjorde att en del divisioner i de högre talen av Welle inte fick samma tilldelning, många av dem slet ju med 75mm-pjäser från vk1, vattenkylda kulsprutor o.s.v. i början av kriget.
Det är möjligt att expansionen av den tyska armén gjorde att en del divisioner i de högre talen av Welle inte fick samma tilldelning, många av dem slet ju med 75mm-pjäser från vk1, vattenkylda kulsprutor o.s.v. i början av kriget.