Äntligen lite tid för äldre historia...
Var och en kan gå tillbaka i denna diskussion och kontrollera vad jag skrev den 28/11 ang. att historiker generellt skulle föra en debatt om turinsvepningen: "Så är ju inte fallet. En del gör det. Inte få, inte enstaka utan just en del."
Alltså har jag verkligen inga problem med dina ord "Alltså kan jag fortfarande lugnt hävda att den här frågan inte är någonting som historiker i allmänhet ägnar sig åt [...]"
Den springande punkten är och förblir de ord som följer: "[...] eller att 1988 års C 14 resultat skulle vara ifrågasatt inom det historiska fältet".
Varför? Jo, eftersom jag lagt fram flera belägg för att professorerna Dietz och Scavone i högsta grad tillhör den vetenskapliga disciplinen historia. Du har å din sida inte presenterat belägg för att de inte skulle tillhöra disciplinen. Ej heller belägg för att de inom den historiska disciplinen, eller i media, skulle anses vara suspekta, som din benämning "obskyr" innebär.
Jag frågade dig vad du visste om Dietz och Scavones eventuella religiösa tro och vari problemet skulle bestå i en religiös tro. På detta svarade du helt kort: "Jag tycker det verkar som att han "citerar bibeln för oss"
På detta svarar jag att vem som helst kan komma med ett kort citat ur bibeln - det sker hela tiden och inget suspekt med det. Om det nu är så att Dietz och Scavone är kristna (vilket man kan förmoda men så vitt jag vet inte finna belägg för på nätet) så gör det dem ändå inte obskyra. För, som jag nämnt, så var och är flera av vetenskapens största namn troende - och inte bara nominellt troende.
Sedan var det Dietz och Scavones hållning till Jesu existens:
Ja, låt oss inte börja rada upp belägg för/mot Jesu existens i denna tråd utan använda just den tråd du angav för det. Men för att återvända till Dietz och Scavone så är det ett sakligt konstaterande att det normala bland vetenskapligt verksamma är att anse att Jesus har existerat. Den centrala boken vid sekulära svenska högskolor vad gäller Nya Testamentet (The New Testament av agnostikern Bart D. Ehrman) utgår från att Jesus var en verklig person. Till och med den svenske ärkeagnostikern Roger Viklund (som är amatörhistoriker men mycket ljudlig i debatten) har skrivit: "Hur förhåller det sig då egentligen med historikernas syn på Jesusgestalten? Ja, visserligen har Stefan Gustavsson och Leif Svensson rätt när de hävdar att en klar majoritet av forskarna anser att Jesus har funnits" Källa: http://rogerviklund.wordpress.com/Oj, här skulle vi kunna dra upp en ny OT-tråd där du kvalificerar det påståendet om Jesus historicitet, men låt oss undvika den fällan och fortsätt här...
På Wikipedia formuleras det så här (med min fetstil): "A very small minority argue that Jesus never existed as a historical figure och The non-historicity theory is regarded as effectively refuted by almost all Biblical scholars and historians." Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus
Därmed är Dietz och Scavone vad gäller Jesu existens i linje med den stora massan av historiker.
Sedan skrev du:
Och jag svarar på detta med att fråga vad du menar.Nu är inte min tyska direkt lysande, men jag tycker det verkar som att Dietz i artikelnhänvisar till vetenskaplig forskning angående sin övertygelse om 95 %?
Sedan skrev du vad gäller Ball:
Och jag svarar att jag inte tror att Philip Ball låtit sig luras av Rogers (förutsatt att Rogers skulle ha ljugit om denna viktiga punkt). För hade så varit fallet hade säkert någon vid det här laget påpekat det för Ball; artikeln tagits bort från Natures hemsida och redaktionsledningen och Ball hade inte svarat utförligt på mina mail till dem. De hade bara ignorerat dem, vilket är det vanliga när man skriver till en världsledande redaktion eller redaktör.Ball citerar Rogers. Är ett citaten inte något som Rogers påstår inför Ball? Är Ball tankeläsare?
Slutligen konstaterar jag så här vid årsskiftet 2007/2008 att idag såväl respekterade historiker; en hel rad kvalitetsmedia med National Geographic och BBC i spetsen; American Chemical Society och en featured article i Wikipedia alla stöder synen att tvivel på 1988 års C14-slutsats är legitima och inte att betrakta som något ovetenskapligt, än mindre suspekt. Därmed inte sagt att något nu har vetenskapligt bevisats. Däremot att läget, vetenskapligt sett, är oklart.
God jul och ett gott nytt 2008!
Lars