Ny rysk historieskrivning

Skriv svar
Henke
Medlem

Ny rysk historieskrivning

Inlägg av Henke » 21 november 2007, 23:23

Putin-regimen har tydligen tagit fram något slags manual för hur den ryska efterkrigshistorien ska läras ut.

.
Economist skrev:The manual does not deny Stalin's repressions; nor is it silent about the suppression of protest movements in Hungary and Czechoslovakia. It does something more dangerous, justifying Stalin's dictatorship as a necessary evil in response to a cold war started by America against the Soviet Union. “The domestic politics of the Soviet Union after the war fulfilled the tasks of mobilisation which the government set. In the circumstances of the cold war...democratisation was not an option for Stalin's government.” The concentration of power in Stalin's hands suited the country; indeed, the conditions of the time “demanded” it.

[...]

Rabid anti-Westernism is the leitmotiv of the new ideology. In return for Russia ending the cold war (“we did not lose it”, the manual insists), America pursued an anti-Russian policy and fomented colour revolutions in Ukraine and Georgia, turning them into springboards for possible future attacks. “We are talking about the failure of the course started by Peter the Great and pathetically continued by pro-Western democrats after 1988. We are talking about a new isolation of Russia.”

How should Russia respond? The manual's answer is a new mobilisation of resources and a consolidation of power in the hands of a strong leader (no prizes for guessing who). “If the national economy is dependent on foreign capital, on imports or the terms of the world market, such a country cannot defend its own interests,” it argues. And it justifies Mr Putin's attacks on the oligarchs and the imprisonment of Mikhail Khodorkovsky. “Don't put yourself above the state.”
Hela artikeln: http://www.economist.com/world/europe/d ... d=10102921

Lite otäck läsning.

Henrik

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 november 2007, 09:26

Är det bara jag som får kusliga associationer till utvecklingen i Europa under 1920- och 30-talen?

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 22 november 2007, 09:33

Hoppas kan man alltid :)

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 22 november 2007, 09:51

Sgt 83 Pluton skrev:Är det bara jag som får kusliga associationer till utvecklingen i Europa under 1920- och 30-talen?
Nej, det är inte bara du...

EDIT: Och inte bara du och jag heller - historikern Niall Ferguson drar en del paralleller här: http://www.telegraph.co.uk/opinion/main ... ortal.html

Artikeln är från 2005 men hans tankar framstår inte som mindre relevanta idag.

Henrik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 november 2007, 12:32

Jag flyttade en del inlägg som jag tyckte passade bättre i Senaste nytt på Rysslandsfronten
Försök hålla diskussionen här endast om denna manual, dess påverkan och motivet till den.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 november 2007, 22:04

Det skulle vara intressant att veta exakt hur mycket som ägnas åt Stalin och övriga Sovjetunionen.
Det sista stycket i det citerade indikerar snarare att det är ännu ett sätt för Putin & co att stärka sin egen ställning på hemmaplan. Genom att påpeka den farsartade privatiseringen och uppkomsten av oligikarkerna som alla ryssar kommer ihåg och tycker illa om, koppla det till väst implicerar man att västligt inflytande är dåligt och bör undvikas.
Eller är jag för konspiratorisk?

/Martin

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 23 november 2007, 10:06

Washington Post har lite mer detaljer:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 02707.html

Det verkar ha tagits fram två manualer, omfattande flera hundra sidor per styck. Den ena behandlar historia och den andra samhällskunskap. De kom tydligen ut redan i juni.

Henrik

Skriv svar