Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 16 oktober 2007, 17:40

Jojjan67 skrev:Verkligen en fin samling Snorre, saknar du någon särskild figur?

/Johan
Japp skulle nog vilja ha Göring. :lol:

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 16 oktober 2007, 19:29

snorre70 skrev:
Välitalo skrev:Jädrar vad figurer, Snorre!

Bland så mycket grejor, har du någon favorit?
Jo jag har en figur som är min favorit, som jag är mycket nöjd med.
Det har du anledning att vara, riktigt skitig krigare. Ska det vara en östfronts-figur ?

--
Jörgen

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 16 oktober 2007, 20:28

Ori skrev:
snorre70 skrev:
Välitalo skrev:Jädrar vad figurer, Snorre!

Bland så mycket grejor, har du någon favorit?
Jo jag har en figur som är min favorit, som jag är mycket nöjd med.
Det har du anledning att vara, riktigt skitig krigare. Ska det vara en östfronts-figur ?

--
Jörgen
Tackar tackar.

Japp en ärrad Waffen SS Obersturmführer.
finns någon story om denna på någon gammal länk.
Jo den är jag ganska nöjd med, inte mör mycket o inte för lite.
Och sedan kan man tillägga att man blir nöjdare med figurer, som man gör själv efter en bild eller efter ett tycke.

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem

Inlägg av Välitalo » 16 oktober 2007, 21:17

Jajamen Snorre, det sistnämnda är så sant som det är skrivet!!

Har nog endast en enda figur som är "rakt ur boxen"...

"Jochen Peiper", fast jag har ju gjort lite små förbättringar på honom förstås... men han har precis samma uniform som han kom i.

Min "Frank Laird" är nästan oändrad, men jag uppgraderar honom hela tiden, senast med bl.a. en DiD-airborne hjälm.

Vilka små mästerverk DiD:s amerikanska hjälmar är, formen på skalet, texturen på ytan: helt perfekt!

Däremot är Dragons innerhjälmar bättre så jag använde en sådan istället.

Mitt 1/6-samlande har tyvärr haltat på senaste tiden, främst för att samlandet i skala 1/1 tog tillbaka lite förlorad mark.
Köpte mig nämligen en M1 Garand från 1944 förra veckan så jag har varit rätt så fokuserad på denna.
Måste bara införskaffa clips nu så att jag kan återskapa lite autentiska ljud från WWII. 8-)

"Eight bangs and one ping" som de säger, över pölen! :D

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 16 oktober 2007, 23:17

snorre70 skrev:
Ori skrev:Det har du anledning att vara, riktigt skitig krigare. Ska det vara en östfronts-figur ?
Tackar tackar.

Japp en ärrad Waffen SS Obersturmführer.
finns någon story om denna på någon gammal länk.
Blev nyfiken och var tvungen att söka:
Waffen SS

Jag läser "A stranger to myself" av Willy Peter Reese just nu och helhetsbilden av din figur fick mig att koppla till boken direkt av någon anledning. Förmodligen underlättade mina bristande detaljkunskaper i uniformer osv kopplingen eftersom de flesta detaljer säkert inte stämmer, men jag tyckte figuren helt enkelt kändes som en riktig skitig östfrontskrigare som beskrivs i boken.

--
Jörgen

svennex
Medlem

Inlägg av svennex » 17 oktober 2007, 20:12

En liten varning för Newlines svarta y-strap. Den är billigare än BGTs version men dyr med tanke på vad man får.

*Själva hantverket är dåligt och inte mycket bättre än vad jag själv kunde ha gjort om jag hade tålamod och materiell.
*Lädret är inte skurit helt rakt och är delvist missfärgat.
*Mycket av det som ska vara metall (och som är metall på dom billiga syntet y-straps som man vill ersätta) är plast och är inte ens korrekt utformat.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 19 oktober 2007, 17:00

Fick äntligen mina DiD-figurer idag från Modellersloft, efter att ha väntat i nitton dagar! En Tim Becker och en Julius Hanke. DiD är bra konstiga, pansarjackan till Becker är fodrad på insidan. De riktiga kamoflagejackor jag har sett är gjorda i tunt HBT tyg utan något foder. Det enda som sitter på insidan är en ficka och hållare till bälteskrokar. DiD är dåliga på att göra förstudier innan de sätter igång och tillverkar. Att sedan fodra den svarta båtmössan är att gå till överdrift. Den blir ju bara ännu tjockare och klumpigare. Den jag fick verkar vara gjord för en pygme eller en med huvud som en grapefrukt!? Bättre göra som DML, deras nya svarta båtmössor är tillverkade i tunt svart tyg och sitter jättebra.
Den vita fårskinnsjackan var däremot en trevlig pryl. Sitter redan på en SS-officer!

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

RED PLANET TOYS

Inlägg av snorre70 » 19 oktober 2007, 23:07

Är det någon som har handlat hos RED PLANET TOYS någon gång?
Och hur har det funkat tycker ni.

Jag har gjort en beställning där runt den 29/sep o inget har kommit än, Lite lång tid tycker jag eller?

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem

Inlägg av JaGeR » 20 oktober 2007, 01:19

dem här internet företagen värkar vara lata i bland( Vad en det är) hör heller inte av sig
hadde bestält pilbågs matrial 09-05 ringde i dag frågade vart dem hade tagit vägen /jo dem är här ska jag skicka dem??

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 oktober 2007, 04:35

Jag har handlat från RPT ett par gånger, och det funkade bra.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 20 oktober 2007, 09:40

B Hellqvist skrev:Jag har handlat från RPT ett par gånger, och det funkade bra.
Fick svar på mitt mail i dag, han hade inte skickat det än!!
Han hade haft mycket att göra, Sådan kan ju hända. Men då vet man att det landar kanske om en vecka eller två i alla fall då......... :(

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 20 oktober 2007, 21:14

Någon som vet någon affär i New York som säljer Dragon och DiD? Syrran ska dit nästa lördag så det är brådis! Tänkte få henne att köpa en Schwimmwagen om den finns att få i New York, eller någon annan stor pjäs som tullen tar.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 22 oktober 2007, 22:21

Jäklar vad jag gillar MG42:an man fick till Julius Hanke. Helt i metall och DiD verkar ha lyckats göra skruvar som inte slits ut med en gång. Var lite trixit att få trummagasinet att sitta fast, fick fila lite. Synd bara att man inte kunde fälla ut laddningshandtaget som på DML:s MG42:a. Men det var väl enda missen. Den känns verkligen gedigen. Hela denna figur är helt klart värd pengarna. :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 22 oktober 2007, 22:47

Cyber Joker skrev:Jäklar vad jag gillar MG42:an man fick till Julius Hanke. Helt i metall och DiD verkar ha lyckats göra skruvar som inte slits ut med en gång. Var lite trixit att få trummagasinet att sitta fast, fick fila lite. Synd bara att man inte kunde fälla ut laddningshandtaget som på DML:s MG42:a. Men det var väl enda missen. Den känns verkligen gedigen. Hela denna figur är helt klart värd pengarna. :D
Ja tycker du om denna figur så kommer du oxå att gilla Albert Hadler skulle jag tro, han är lika dan, tycker jag, och så har han en Mg34 i metall. Diggar dom båda.
O så klart har jag dom båda.........

Bild
Bild

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 oktober 2007, 22:52

MG34:an saknar manöverhandtaget... Fick hem min Halder idag, och det var ömsom vin, ömsom vatten. Trummagasinet saknar öppning för ammon, och passar dessutom inte i vare sig MG:n eller bärramen. Sadelmagasinet passade inte alls.

Skriv svar