Slaget vid Axtorna 1565

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 oktober 2007, 22:42

Skarek,

Om du menar evenmang i stor skala så är svaret nej. Däremot så finns de små arrangemang och många grupper som håller god eller mycket god standard, några är tom i världsklass. Tex så håller din egen grupp en god standard i er valda tidsperiod. Det gör även många vikingaföreningar. Sankt Olofs gille håller ypperlig klass vad gäller standarden osv.

Besöker du Storbrittanien så kommer du att hitta tusentals pikar i händerna på the Sealed Knot och the English Civil War society. Grupper som återskapar landsknektar kan också innehålla en hel del pikar även om de oft aär förtjusta i hillebarder då dessa är enklare att hantera och transportera. Att man sedan inte ser särskilt många pikar i sverige beror först och främst på att få grupper återskapar perioder där den var ett standardvapen. Innan Gustav II Adolfs reformer så förekom piken bara sporadiskt i de svenska armeerna.

Att ni återskapat den monstruösa svenska helpiken är jag klart imponerad av, i övrigt så verkar ni ha anpassa dräkt och utrustning efter de tolkningar ni gjort av källorna ni haft tillgång till. Att sedan bristen på källor lett er fel kan ni inte lastas för, ni har åtminstonne försökt uppfylla er tolkning av en östgötsk pikenerare anno 1565. Andra kommer bara som de är utan att ens gör ett sådant försök. Egentligen så är jag inte så kritisk mot den enskilde deltagaren eftersom arrangörerna är de som bär ansvaret i slutändan. Det som verkligen stör mig är att man från arrangörshåll inte verkar ha några som helst skrupler med att låta påskina att de grupperna som uppträder är historiskt korrekta. Men där kan jag vara felinformerad.

Visst måste man börja någonstans men det har aldrig varit så lätt att börja med reenactment på en hög nivå som det är idag. Det finns ingen orsak att gör om de misstag andra gjorde för 30,20 eller 10 år sedan. Det finns stora mängder information och råd att hämta på nätet i böcker mm. Faktum är att har man bara pengarna och kunskapen som krävs för att köpa rätt saker så är det fullt möjligt att börja med en mycket hög nivå på gestaltningen.

Det handlar också om att välja rätt sak att gestalta, för att citera Gerry Embleton:
"It is better to be patient and get a few pieces of good, simple kit for a humble soldier or follower than to rush to portray a knight in armour which looks like tin - or a noble lady i gaudy man-made fibres, which will look nothing like fine period fabrics (...)"

Kritiken måste ju vara konstruktiv, påtala vad som är fel men ge också tips om hur man kan åtgärda felen. (Och ja, jag är medveten om att jag ännu inte kommit till den senare biten vad gäller Axtorna förutom de tips på böcker och utrustning som jag gav när det frågades efter det tidigare i tråden.) Men jag tycker också att det i en rad fall finns en överdriven känslighet för kritik, för en del så man får knappt påpeka att något kan göras bättre. Och man får definitivt inte säga att kejsaren är naken som i fallet med Axtorna. Sedan så kan jag erkänna att jag nog borde varit mindre frän i mitt ordval.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 oktober 2007, 10:54

Först och främst vill jag bara säga att jag är imponerad av de deltagande gruppernas engagemang, och jag är medveten om att de gör ett gediget arbete att återskapa sina respektive perioder, vare sig det nu är de italienska krigen eller Gustav Adolfs 1600-talsarmé. Inte minst framstår "bondeuppbådet" som ett spännande projekt med sin inriktning på en mindre uppmärksammad tidsperiod och soldattyp.

Men naturligtvis blir det helt missvisande som kaptenen säger att låta spela upp ett slag från 1565 med vapen och utrustning från helt andra, blandade tidsperioder. Men, och det här är min tanke kring det hela, eftersom deltagarna faktiskt är rutinerade uttövare av levande historia och reenactment borde det inte vara alltför svårt att låta sy upp dräkter från 1560-talet, just för Axtorna-evenemanget. Kapten Gars länkade ju till handelsgillets mönster som passar i sammanhanget, och det behöver varken bli särskilt dyrt eller tidskrävande att få fram tidsenliga basdräkter. Kan man sy upp uniformer från 30-åriga kriget eller landsknektarnas kläder från det tidiga 1500-talet bör det vara en lätt sak. Nya rustningsdelar och eldvapen kan man väl skaffa efterhand som evenemanget växer, men jag instämmer i att det är bättre att börja på en enkel men verklighetstrogen nivå istället för det omvända som det är idag.

Om man bara vill lyssna till kritiken och ta tidsperioden på allvar så kan Axtorna utan tvekan bli riktigt stort

Gaspode
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Gaspode » 22 november 2007, 11:16

Jag har själv deltagit vid Axtorna i år och tänker stödja projektet även i framtiden (jag är för övrigt landsknekten med kurtzhosen i plommon och gult som någon så "smickrande" kallade stjärtgosse). Jag måste säga att jag på många sätt håller med Kapten_Gars i hans kritik mot arrangemanget, varför de lät de danska 1400-talssnubbarna vara med i år igen övergår exempelvis min förmåga. Men det faller på ett par punkter.

Om du(Kapten_Gars) nu har, som du påstår dig ha, en komplett tidsenlig utrustning för arrangemanget i fråga och du bor i Göteborg, hur kan du då låta bli att besöka ett arrangemang som ligger, inte ens två timmar ifrån där du bor, två år i rad. Speciellt med tanke på att arrangörerna ger reseersättning för alla som deltar. Det finns få som skulle kunna åka på ett sådant arrangemang och visa hur det verkligen skulle se ut. Om du är en av dem så framstår du bara som småaktig om du inte ens bevärdigar arrangemanget med din närvaro, när det trots allt ligger runt knuten.

För det andra, så har vi inga så storskaliga re-enactmentslag i Sverige, och hade inte slaget vid Axtorna funnits så hade det inte funnits något alls, och jag vet inte vad som smärtar mest. Att det ligger ett i princip helt bevarat slagfällt utan att någon gör något av det eller att någon gör det man kan med det man har NU. För jag vet att många av landsknektarna som deltog, inklusive jag själv, har planer på att sy upp tidsenliga kläder för slaget. Men då måste man ju först veta att det är värt att sy upp grejer för den enda helgen. (för övrigt så finns det träsnitt från sent 1550-tal som visar landsknektar med korta, avskurna hosor bredvid landsknektar med pluderhosor)

Sen angående din utläggning om hästarna så blir det bara löjligt. Skulle lekmän 1 utrusta sig med två stycken hjullåspistoler var och 2 träna sina hästar till att vara helt lugna med att man skjuter av salvor 30 cm ifrån deras öron. Så vältränade är ju knappt polishästar.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 23 november 2007, 01:01

Gaspode,

Inte någonstans har jag skrivit att jag har "en komplett tidsenlig utrustning" för 1565, tvärtom så skriver jag tex i ett tidigare inlägg klart och tydligt att min rustning fortfarande inte är tillverkad.
Kapten_Gars skrev:
Bild får du tyvärr vänta på ett tag eftersom min tjeckiske smed fortfarande håller på med rustningen och inte lär bli klar med den i år.
Med andra ord så är det felaktigt att skriva följande:
Gaspode skrev: Om du(Kapten_Gars) nu har, som du påstår dig ha, en komplett tidsenlig utrustning för arrangemanget i fråga
Jag har inga problem att ta mothugg och kritik för saker jag skrivit tidigare i tråden men låt oss hålla oss till vad jag faktiskt har skrivit.

Vad gäller att delta på Axtorna så är det så att i min ålder så är det inte bara att sätta sig i bilen och åka, det skall fungera med både familj och arbete för att jag skall kunna komma loss. För två år sedan så tänkte jag åka som åskådare men fick förhinder med kort varsel. I år så var jag föga intresserad efter att ha sett nivån som arrangemanget valt att hålla. Att åka som åskådare var mao inte aktuellt. Att åka som deltagare gick inte heller eftersom min utrustning inte håller den standard jag vill hålla. Och naturligtvis så finns det ett uns av uppgivenhet i det hela, varför anstränga mig och åka på ett arrangemang där arrangörerna verkar presenterar allt från avsuttna ryttare anno 1400-tal till Gustav II Adolfs fotfolk som den historiska verkligheten. Skulle de verkligen uppskatta någon som påvisar att kejsaren är naken? Jag undrar...

Vad gäller ryttarna så är min åsikt att inga ryttare alls är bättre än ryttare som är vilseledande. Så särskilt svårt att vänja hästar vid eldgivning är det inte men det kräver naturligtivis att man har ett intresse för att gestalta kavalleri beväpnat med handeleldvapen. Något som bevisas av de många olika utländska beridna reenactmentförbanden.

Sedan så skjuter man inte salvor 30 cm från öronen vid karakoll, då ger ryttare fyr åt "sidan" och inte rakt fram över huvudet.
Ett betydligt större problem är svensk vapenlagstiftning som gör det mycket svårt att äga en fullt fungerande reskonstruktion av en hjullåspistol. Till det kommer att dylika pistoler kostar 8000+ och att det bara finns några få hantverkare i världen som kan bygga riktiga 1500-tals pistoler.

Om man nu till nöds måste ha med ryttare så kunde så är den bästa lösningen att utrusta dem med svärd av de typer som var i bruk runt 1565. Men det är ju ett mer krävande och kostsamt alternativ än att utrusta ryttarna med ohistoriska lansar som är enkla att tillverka "lokalt".

Att du och andra med dig nu tänker sy upp tidsenliga kläder är både imponerande och ambitiöst, särskilt då jag vet vilken investeringa av tid och pengar som pluderhosor kräver. Ovärderlig hjälp för den som inte har gjort det förr är http://www.reconstructinghistory.com/in ... 1&p=62&r=Y som finns att köpa från handelsgillet.se och Patterns of Fashion 1560-1620 ( Janet Arnold) som också finn shos handelsgillet men även hos tex adlibris. PoF innehåller detaljerade beskrivningar av Sturedräkterna som mig veterligen är den bästa utgångspunkten för tyskt mode anno 1560-tal om man vill utgå från bevarade dräkter.

De träsnitten låter mycket intressanta, kan du berätta var de finns publicerade och vem som har gjort dem? Jag är alltid på jakt efter bilder på de "alternativa" benkläder som användes sida vid sida med pluderhosorna.
Är det varianter av följande byxor som du menar eller är det en anna form av klädesplagg?
Bild
Bild
Bild
(Samtliga tre bilder ur mitt ex. av Fronspergers "Vom kayserlichem Kriegsrechten" från 1565, illustrerad av Jost Amman)

Gaspode
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Gaspode » 23 november 2007, 10:13

Jag såg faktiskt inte ditt inlägg om din rustnings varande i utlandet så det tar jag tillbaka.

Angånede hästarna så väljer jag att stå fast. Mitt uttalande om att skjuta av 30cm från öronen var förstås vilseledande då jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag ville komma till var att det skulle vara fruktasnvärt dyrtoch omständigt att utrusta ryttarna med hjullåspistoler och att det skulle kräva tyd och mycket jobb att vänja hästarna vid knallarna. Som det var nu så skulle man inte avfyra något krutvapen så länge hästarna befann sig på slagfältet. Jag tycker personligen att hästarna förhöjde nivån på arrangemanget även om deras beväpning inte var typisk för nordiska sjuårskriget. Men jag håller med, om de skulle införskaffa typiska svärd för tidens ryttare så skulle det definitivt vara en förbättring.

Som sagt så finns det önskningar både bland deltagare och arrangörer att snäva in bl.a. landsknektarnas utrustning mot perioden, men folk måste ju veta att arrangemanget är värt insatsen då man trots allt inte sysslar med perioden i huvudsak...

Angående bilden så är jag itne säker på var jag har fått tag på den men jag la upp den på min bilddagbok och lägger upp en länk här.
http://Gaspod.bilddagboken.se/index.php ... VycmltZz0w

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 24 november 2007, 20:57

Gaspode,

Vad gäller hästarna så håller jag som jag skrivit med dig om de grundläggande problemen, tex svårigheten att införskaffa hjullåsvapen. Vad gäller svårigheten att skottvänja hästarna så låt oss hålla isär problemen med att vänja en häst som sådan vid skott. Det är som sagt inte särskilt svårt med rätt träning, detta vet jag eftersom en god vän till mig har egen ranch och tränar upp "stridshästar" för just reenactment. Att få lekmannaryttarna som deltar vid Axtorna att göra det är ett separat problem, kanske ett oöverstigligt sådant.
Frågan är vilka slutsater man skall dra av detta? Skall man bejaka historien och undvika att ha med felaktiga och vilseledande ryttare eller skall man prioritera ryttarnas "värde" som en publikdragande effekt. Här väljer jag det första och arrangörerna det sista. Vad tycker du själv?

(Skulle man vilja visa upp effekten av rytteribeväpnat med handeldvapen så finns det kompromisser i form av prisvärda rekonstruktioner av tidiga flintlåsvapen. Vill man hålla nere bullret och göra dem lätta att importera så kan man nöja sig med de versioner där man bara kan avfyra fängkrutet.)

Det är just arrangörernas ständiga nedprioritering av historian till förmån för jippot som är kärnan i det jag finner förkastligt med arrangemanget. Det intryck jag fått tvåår i rad är att man inte har något som helst intresse av att prioritera det historiska om en sådan prioritering krockar med önskan om ett publikfriande jippo. Vad värre är så låter man påskina att det man visar upp_är_historiskt korrekt.

Visst förstår jag önskan att man vill veta om arrangemanget är värt insatsen innan man ger sig in helt eller delvis i en ny tidsperiod. För mig personligen så vore den tydligaste tecknet på att Axtorna är värt min tid och möda att man faktiskt börjar prioritera det historiska. Vi får väl se hur jag gör nästa år, kanske tar jag "rundel" och degen och åker ner som rondassiär om jag har tid.

Tack för bilden, den var klart intressant, nu när jag vet konstnärens namn så skall jag försöka jaga rätt på vilket sammanhang den har. Det är faktiskt första gången jag ser dräkter skiljda så mycket i tid på samma bild.

Gaspode
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Gaspode » 26 november 2007, 12:00

Det som gör att hästarna är viktiga för scenariot är att pikarna får visa sin funktion för åskådarna, hur de formerar om för att möta anfallet osv. Faktum är att de skulle kunna köra det gamla lajvtrycket med hobbexpistoler och knallkorkar(sådana som används vid pimpelfiske) de ryker ordentligt och ger en ganska mild knall ifrån sig.

Sedan angående arrangörernas vision så har jag fått en ganska blandad bild. På vissa delar av hemsidan så påpekas det ju exempelvis att de förlorade hopar som deltog i slaget var rondassiärer och hakeskyttar osv. samtdigt som de på ett annat ställe skriver att gestaltandet är historiskt korrekt. När jag exempelvis anmälde min förening så var han jag pratade med bekymrad över att så får hade utrustning för perioden och att man var tvungen att kompromissa så mycket.

Jag har haft funderingar på om det skulle kunna vara så att bilden föreställer landsknektar "då och nu" så att säga. Men samtidigt så är ju inte direkt retrokultur något som präglar perioden (bortsett från antiken då förstås) och sedan klädde sig tidens schweizerknektar betydligt mer konservativt än landsknektarna vilket ändå fått mig att dra slutsatsen att det bara rör sig om två avbildade landsknektar som råkar vara olika klädda. Det skulle vara intressant att veta hur det egentligen förhöll sig.

Skriv svar