Historiska klassiker
Historiska klassiker
Kanske ett ämne som redan debatterats. Vilka böcker brukar anses som klassiker när det gäller historia oavsett period och utgivningsspråk? Eller med andra ord: Vilka historieböcker vill man gärna skylta med i sin bokhylla?
Re: Historiska klassiker
Mina vänner uppskattar följande innehåll i min hylla - inte alls "facklitteratur" men klart historiska/litterära:Razor skrev:Kanske ett ämne som redan debatterats. Vilka böcker brukar anses som klassiker när det gäller historia oavsett period och utgivningsspråk? Eller med andra ord: Vilka historieböcker vill man gärna skylta med i sin bokhylla?
Plutarchos' "Jämförande levnadsteckningar av berömda greker och romare".
Herodotos' historia
Chichester, Slocum och Coles också av någon anledning. Numer även det historia.
Scott's "klassiker" och framför allt Waverley.
Dante
Boccaccio
Mobergs utvandrarsvit
Bengtssons och Voltaires Karl XII
Div kurslitteratur från Hi ABC universitet
Bullock - en studie i tyranni
Gibbon såklart
Churchill - Second World War
Nu skall jag på lunch. "There are more where they come from..."
Förstod resten av frågan, men inte detta. Är din bokhylla en status-pryl?Razor skrev:Vilka historieböcker vill man gärna skylta med i sin bokhylla?
Detta ska inte ses som alvarligt menat. Bara ett skämtsamt tillägg för att förtydliga vad jag menade.Hexmaster skrev:Förstod resten av frågan, men inte detta. Är din bokhylla en status-pryl?Razor skrev:Vilka historieböcker vill man gärna skylta med i sin bokhylla?
Men nog fan kan bokhyllor bli en sorts statusprylar, det finns ju samlare av böcker
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vet inte om min boksamling är någonting.
Football in the Lancashire county, boken kom ut 1928, men gavs ut som faksimil under 1990-talet. Minns inte riktig bokens titel för det var drygt fem år sedan som jag tittade i den sist.
McKay, Illustratet about world´s history.
Norrlands ekonomi i stöplevern, 1982, Mauritz Nyström
Travet i våran hjärtan
Filosofisk lexikon
Några böcker jag vill lyfta fram.
Stefan
Football in the Lancashire county, boken kom ut 1928, men gavs ut som faksimil under 1990-talet. Minns inte riktig bokens titel för det var drygt fem år sedan som jag tittade i den sist.
McKay, Illustratet about world´s history.
Norrlands ekonomi i stöplevern, 1982, Mauritz Nyström
Travet i våran hjärtan
Filosofisk lexikon
Några böcker jag vill lyfta fram.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ja!!!millgard skrev:McKay-Hill Buckler - History of World Societies
hade vi på A-kursen. Den lyfter fram också de delar av världens historia som man annars sällan kommer i kontakt med, sydamerika, asien, afrika mm. Samma McKay som du har?
Men nu har historiska institutionen plockat bort boken från litteraturlistan, jag tyckte att den var bra.
Stefan
Vet inte om det är en statuspryl - men får faktiskt samma nöjda känsla i kroppen när jag ser på min bokhylla fylld med bra böcker som jag samlat på mig som andra kan få när de tittar på sin bil eller vad det nu kan vara.Hexmaster skrev:Förstod resten av frågan, men inte detta. Är din bokhylla en status-pryl?Razor skrev:Vilka historieböcker vill man gärna skylta med i sin bokhylla?
Böcker är mer än att bara köpa, läsa och sen slänga..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det är olika uppfattningar, en del behåller böcker, en del slänger vissa böcker(där känner jag igen mig själv), en del köper böcker på antikvariat, en del säljer böcker där, en del slänger utlästa böcker oavsett om det är fack- eller skönlitteratur eller behåller alla köpta eller böcker som man har fått som gåvor.
Bokhylla eller bok som statuspryl, har jag inte funderat på.
Har slängt ett par böcker också, Guiness Rekordbok var jag förtjust i när man var yngre, men inte nu längre.....Har slängt några utgåvor och det ångrar jag inte idag.
Wooster
Stefan
Bokhylla eller bok som statuspryl, har jag inte funderat på.
Har slängt ett par böcker också, Guiness Rekordbok var jag förtjust i när man var yngre, men inte nu längre.....Har slängt några utgåvor och det ångrar jag inte idag.
Wooster
En liten fråga, om du köper en dyr bok, slänger du boken efter du har läst klart den då?Böcker är mer än att bara köpa, läsa och sen slänga..
Stefan
-
Magnus Lindström
- Medlem
Min brors sambo är en sån där person som bara köper deckare, läser dem och sedan slänger dem. Min brors böcker har hon hänvisat till en hylla i källarvåningen. Hon vill inte ha bokhyllor i vardagsrummet eftersom det får rummet att se ut som ett bibliotek. Vilket hon alltså anser är något dåligt! *suck*